اخبار عمومی
اعلام وصول 2
202673
تاریخ انتشار: 1397/02/18 23:55
واکنش ها به خروج آمریکا از برجام؛
رهبران جهان به تصمیم ترامپ برای خروج از توافق هسته‌ای ایران و 1+5 واکنش‌های متفاوتی نشان دادند.

«دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور آمریکا همانگونه که از زمان کارزار انتخاباتی‌اش گفته بود، از «بدترین توافق تاریخ آمریکا» خارج شد.
آمریکا البته یکی از ۷ کشوری است که در کنار اتحادیه اروپا، در مذاکرات هسته‌ای نماینده داشت و از همان ابتدا هم، به دلیل تحریم‌های یکجانبه و خارج از تحریم‌های هسته‌ای، تجار و تولیدکنندگان آمریکایی نتوانسته بودند با ایرانیان تجارت گسترده‌ای داشته باشند.
رهبران جهان به این اقدام ترامپ که البته ناقض تعهدات بین‌المللی یک کشور دارای حاکمیت است، واکنش‌هایی به شرح ذیل نشان دادند:

۲۳:۳۹ «ترزا مِی» نخست‌وزیر انگلیس بیانیه مشترک تروئیکای اروپا در حمایت از برجام خوانده است. در این بیانیه ضمن ابراز تاسف از تصمیم ترامپ، بر متعهد ماندن این سه کشور به توافق هسته‌ای تاکید و به همه کشورهای جهان یادآوری شده که توافق هسته‌ای، پشتوانه‌ای حقوقی به نام قطعنامه 2231 شورای امنیت سازمان ملل دارد و به همین خاطر، مفاد آن کماکان برای جهانیان لازم‌الاجرا است.

۲۳:۳۲ رژیم آل خلیفه هم بیانیه‌ای صادر کرده و گفته که بحرین از تصمیم ترامپ برای خروج از برجام و اعمال تحریم‌های شدید علیه ایران، حمایت می‌کند.

۲۳:۲۸ وزارت خارجه آلمان هم طی بیانیه‌ای اعلام کرد که با برجام، دنیا امن‌تر از قبل شده و اروپا به همین خاطر، برای حفظ آن «سخت تلاش خواهد کرد.»

۲۳:۲۷ «اویگدور لیبرمن» وزیر جنگ رژیم صهیونیستی هم با لفاظی در خصوص تصمیم ترامپ، گفت که این کار وی نشانگر «رهبری شجاعانه آمریکا است که نهایتاً به فروپاشی رژیم بد و ظالم ایران می‌انجامد.»

۲۳:۱۶ «جان بولتون» مشاور امنیت ملی ترامپ هم گفته که کار ترامپ در خروج از توافق هسته‌ای «پیامی روشن به دیگران می‌فرستد که ایالات متحده توافقات ناقص را قبول ندارد.» وی همچنین در اظهارنظری عجیب گفته که آمریکا برجام را نقض نکرده بلکه آن را ترک کرده است.

۲۳:۱۶ «جان بولتون» مشاور امنیت ملی ترامپ هم گفته که کار ترامپ در خروج از توافق هسته‌ای «پیامی روشن به دیگران می‌فرستد که ایالات متحده توافقات ناقص را قبول ندارد.»

۲۳:۱۵ رژیم آل‌سعود هم بیانیه‌ای داد و گفت که از خروج آمریکا از برجام استقبال و این کار ترامپ را تایید می‌کند.

۲۳:۰۹ «مایک پامپئو» وزیر خارجه آمریکا هم بیانیه داد.

در بیانیه وزارت خارجه آمریکا آمده است: «همانطور که از توافق ایران خارج می‌شویم، با شرکایمان برای یافتن راه‌حلی واقعی، جامع و ماندگار برای تهدید ایران، همکاری می‌کنیم. ما منافع مشترکی برای جلوگیری از دستیابی ایران به تسلیحات هسته‌ای داریم.»

پامپئو گفته که آمریکا با شرکایش برای متوقف کردن برنامه موشکی بالستیک ایران و جلوگیری از ادامه فعالیت‌های منطقه‌ای کشورمان، کار خواهد کرد.

۲۳:۰۸رییس سیاست خارجی اتحادیه آمریکا به مردم و رهبران ایران این پیام را داد که اجازه ندهید هیچ کس توافق هسته‌ای را از بین ببرد چرا که این توافق از بزرگ‌ترین دستاوردهای دیپلماسی بوده و ما آن را با هم ساختیم.

فدریکا موگرینی پس از اعلام دونالد ترامپ رییس‌جمهور آمریکا مبنی بر خروج از برجام و بازگرداندن تحریم‌های ثانویه علیه ایران و اعمال تحریم‌های جدید در کنفرانس مطبوعاتی، اظهار کرد:‌ اتحادیه اروپا مکررا اعلام کرده است که برداشتن تحریم‌ها نتایج مثبتی بر روی روابط تجاری ایران و اتحادیه اروپا و همچنین اقتصاد مردم ایران داشته است. ما همچنان متعهد هستیم این وضعیت ادامه پیدا کند.

وی گفت: اجازه دهید نگرانی خودم را از اجرای تحریم‌های جدید از سوی آمریکا اعلام کنم و بگویم که این مساله را با همکاران خود بررسی خواهیم کرد. در عین حال اتحادیه اروپا بر اساس مصالح و امنیت خود عمل می‌کند.

موگرینی ادامه داد: توافق هسته‌ای حاصل 12 سال دیپلماسی بود و متعلق به همه جامعه جهانی است و این توافق جواب داد و به هدفش که دست نیافتن ایران به سلاح هسته‌ای بود، دست یافت.

رییس سیاست خارجی اتحادیه اروپا که در این کنفرانس مطبوعاتی به نظر عصبانی و با چهره‌ای سخت پشت تریبون حاضر شده بود، تاکید کرد:‌ ما متعهد و مصمم به حفظ این توافق هستیم و این کار را برای امنیت جمعی خود انجام می‌دهیم.

وی ادامه داد: این توافق نشان داد راه‌حل‌ها وقتی ممکن باشد می‌توانیم از طریق گفت‌وگو و مذاکره به آن دست یابیم و اینکه احترام زبان جهان‌ شمول است.

موگرینی تاکید کرد: اتحادیه اروپا به تعهدات خود پایبند است.

وی همچنین گفته که اروپا از منافع اقتصادی خود دفاع خواهد کرد و «مصمم به حفظ برجام» است.

۲۳:۰۲ «امانوئل ماکرون» رئیس‌جمهور فرانسه که تلاش زیادی برای تغییر نظر ترامپ به خرج داده بود، بلافاصله در توئیتر نوشت که «فرانسه، آلمان و پادشاهی متحده از تصمیم ایالات متحده برای خروج از برجام تاسف می‌خورند. رژیم منع اشاعه در خطر است.»

۲۳:۰۰ اولین واکنش برای نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی بود. «بنیامین نتانیاهو» اقدام ترامپ در خروج از برجام را «اقدامی شجاعانه» خواند و از آن استقبال کرد.



کانال تلگرام عصر جهان



ثبت نظر

نام*
ایمیل(اختیاری)
نظر*