اخبار عمومی
اعلام وصول 2
202693
تاریخ انتشار: 1397/02/19 16:11
قسمت دوم:
عصرجهان؛بهنام جاودان اصل-جنگ بزرگ در غرب آسیا گریز ناپذیر است." جهان آماده جنگ می شود" و این به عینه قابل مشاهده آشکار است، شیپور جنگ همان حمله موشکی آمریکا و فرانسه و انگلیس به سوریه بوده است. ایران هیچگاه شروع کننده هیچ جنگی نبوده است و خواهان هیچ جنگی نیست

عصرجهان؛بهنام جاودان اصل-به جرات می توان گفت آمریکا در حوزه نظامی و میدانی در منطقه غرب آسیا در همه میدان های روبه رو شده با جمهوری اسلامی ایران شکست خورده است و ایران چه در حوزه نظامی و چه در حوزه سیاسی البته به طور نسبی دست بالاتر را داشته است. ایران ابتکارعمل را دردست گرفت چون با موقعیت شناسی درست و اقدام به عمل عقلانی عملیات های نظامی و میدانی بخصوص در سوریه و عراق را به پیش برد. اما چه اتفاقی در حوزه سیاسی رخ دده است؟
به نظر بنده در حوزه میدانی غرب آسیا "بازوی سیاسی " همراه و همطراز با "بازوی نظامی" حرکت نکرده و نمی کند. این مسئله می تواند دلایل زیادی داشته باشد، و یکی از مهمترین دلایل را می توان ,,تضادهای استراتژیک,, مسئولین و نهادهای تاثیر گذار در حوزه سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران در غرب آسیا دانست. اما آنچه در اعمال سیاست های راهبردی مهم می باشد؛ یکپارچگی و بوجود آمدن یک بینش مشترک برای رسیدن به اهداف راهبردی می باشد و استراتژی ها یا همان راهبرد ها نیز می بایست با دخیل کردن و مدنظر قرار دادن همه ی سلیقه ها و همه نکته نظرهای موافق و مخالف ساخته و پرداخته شوند.
وقتی راهبرد مناسبی وجود نداشته باشد، چشم انداز رسیدن به اهداف نیز تیره خواهد شد. رسیدن به برجام مشکل و سخت بود اما حفظ کردن برجام و رسیدن به اهداف تعیین شده در تعهدات برجام بسیار مشکل تر از رسیدن به برجام بود و این چیزی بوده و هست که از سوی دولت نادیده گرفته شده است.
تعارض های هیئت مذاکره کننده در مقابله با برخوردهای نادرست و عهدشکن در برجام نشات گرفته از این واقعیت است که دولت برای رسیدن به برجام برنامه داشته است و نه برای بعد از انعقاد توافق نامه برجام.
دیدگاهی راهبردی در دولت در زمینه تعهدات برجام وجود نداشته و ندارد و دیدگاه مبتنی بر  خوشبینی محض و یک مسیره می باشد، یعنی توافق تا زمانی اجرا می شود که ایران به تعهداتش پایبند باشد و قول و وعده سر خرمن آمریکا که "ترامپ با خروج از برجام " آن را "برباد داد" و حالا وعده های سرخرمنی اتحادیه اروپا و اجرای تمامی تعهدات ایران تضمین برجام می باشد.
از "بستن با کدخدا" و "تضمین امضای کری" رسیده ایم به التماس از اروپایی ها.
مبتکر برجام، ظریف : امیدوارم مکرون و مرکل، ترامپ را به ماندن در برجام متقاعد کنند.
مذاکره کننده اصلی و مامور حافظ منافع برجام،معاون وزیر امور خارجه آقای عراقچی: آمریکا چه از برجام خرج شود و چه نشود، ادامه این وضع قابل تحمل نیست،شاید به دوران قبل از برجام برگردیم.
این نکته را بارها و بارها به هیئت مذاکره کننده گوشزد کرده اند که حفاظت از منافع و نتایج برجام  از رسیدن به برجام سخت تر خواهد بود.
یک کشور برای عرض اندام  در "صحنه بین المللی" باید و باید متکی به ٫٫توانایی های خود٫٫  باشد و وقتی پایه مذاکرات هسته ای در برجام به٫٫ امضای کری٫٫ و ´´ تضمین کدخدا ´´ منوط شده بود معلوم و مشهود بود که دولت جدید آمریکا و در راس آن ترامپ رقص گردانی خواهند کرد تا ابتکار عمل را بدست گیرند.
دیوانه بازی های حوزه بین الملل مثل یک "شمشیر دولبه " می ماند و بازی با آن بسیار خطرناک است، خط مشی ترامپ برای رسیدن به منافع حداکثری در جهان و بخصوص منطقه غرب آسیا مثل یک شمشیر دولبه هم برای آمریکا و هم مخالفانش می باشد.
دولت " آمریکا با خروج از برجام" ، عملا و بصورت مستقیم قصد دارد وارد رویارویی بی سابقه ای با ایران شود، رویارویی که عربستان و بعضی از کشورهای منطقه نیز بصورت کم سابقه ای از آن حمایت خواهند کرد.
ترامپ و وزارت خزانه داری آمریکا شاهرگ حیاتی ایران را یعنی نفت و سیستم پولی و مالی کشور را نشانه خواهد رفت. همان چیزی که در سال های ۱۳۹۰ و ۹۱ و ۹۲ با همراهی اتحادیه اروپا انجام داده اند، و حالا به دلیل شرایط بحرانی اقتصادی موجود درکشور ایران ، آمریکا , وسوسه,  شده است که همان نقشه را با اضافه کردن تحرکات نظامی  به کمک کشورهایی در منطقه اجرایی کند.
جمهوری اسلامی ایران اگر بتواند بصورت یک ید واحده در داخل سیستم پولی و مالی خود را کنترل کند و همچنین با عملکردی قوی بر صادرات و واردات خود سیاست هایی درست پیاده کند می تواند در برابر فشارهای تحریمی آمریکا مقاومت کند و در حوزه سیاسی اگر بوسیله باقیمانده نیم بند برجام بتواند از شکاف اتحادیه اروپا و آمریکا بهره برداری مناسب را بدست آورد،و همچنین از اختلافات گسترده روسیه و آمریکا و چین و آمریکا بیشترین بهره برداری را انجام دهد، می توان خوش بین بود که  تحریم ها را دوربزند و در رویارویی تمام عیاری که در آینده با آمریکا خواهد داشت پیروز باشد.
اما در حوزه نظامی" رویارویی ایران و آمریکا" بی سابقه ترین رویارویی این دو کشور خواهد شد. جنگ در منطقه غرب آسیا(خاورمیانه) در تمامی کشورهای درگیر با ابتکار عمل ایران پیش خواهد رفت و آمریکا و متحدانش هیچ راهی برای خود نمی بیند جز اینکه بصورت مستقیم وارد رویارویی نظامی با ایران و جبهه مقاومت شوند.
گروه های تروریستی و تکفیری و شبه نظامی مورد حمایت آمریکا، عربستان و ائتلاف کشورهای حوزه خلیج فارس ، اسرائیل و ترکیه ی متعادل هیچکدام نتوانسته اند قدرت "ایران و جبهه مقاومت"  را در غرب آسیا به چالش بکشند و در حوزه نظامی  توان ایران بیشتر از پیش گردیده است و همچنین ورود روسیه به معادلات غرب آسیا نیز بر توان جمهوری اسلامی ایران و قدرت مانور نظامی ایران افزوده است، و این مسائل باعث شده است آمریکا چاره را در ورود مستقیم خود به جنگ در خاورمیانه ببیند. اتفافی که با حمله موشکی به سوریه آغاز شد و در آینده بر شدت آن نیز افزوده خواهد شد.

جامعه بین الملل، روابط قدرت بین کشورها می باشد. یعنی کشورها بوسیله قدرتی که دارند با هم تعامل دارند و قدرت هر کشور سطح بین الملی کشورها را تعیین می کند. قدرت اقتصادی، نظامی، سیاسی و فرهنگی کشورها تعیین می کند که توان آنها در عرصه بین الملی چه اندازه است.
رئیس جمهوری ایران بارها گفته اند که ما زبان سخن گفتن و تعامل با دنیا را خوب بلدیم. تعامل الزاما  به معنای گفتگو و مذاکره عام نیست. ,,تاثیرگذارترین و مهمترین,, مذاکرات و توافق نامه های طول تاریخ همیشه در حوزه نظامی و در زمان جنگ ها اتفاق افتاده است.
آیا در زمانی که بصورت تقریبی ۷۵ کشور جهان درگیر جنگ و نزاع هستند، میتوان از گفتگوی مسالمت آمیز صحبت کرد؟
آیا گفتگوی صرفا سیاسی میتواند مفید و موثر باشد؟
آیا وقتی در غرب آسیا و به طورخاص منطقه خاورمیانه همه کشورهای این منطقه درگیر جنگ هستند، راهبرد گفتگو و ژست تعامل گرفتن می تواند جوابگوی منافع کشور ایران باشد؟
آیا طرف های دیگر جنگ و درگیر و رقیب ایران در منطقه پایبند به راهبرد گفتگو و تعامل سیاسی ـ نظامی و نه مقابله سیاسی ـ نظامی هستند؟
مگر این نیست که تعیین راهبردها و تعیین سیاست ها و تصمیم های خارجی برگرفته از اوضاع و چالش ها و نظم یا بی نظمی حاکم بر نظام بین الملل است. ´´زبان تعامل در برابر زبان تعامل و رویکرد نظامی در برابر ´´رویکرد نظامی.

آمریکا با تعیین ,,دکترین مهار,, نسبت به ایران خود را ملزم به رویارویی بیشتر با ایران می داند. و برجام را دست مایه این رویارویی کرده است و عملا با خروج از برجام آن "بینش راهبردی، بستن با کدخدا " که در عده ای از سیاست گذاران حوزه بین الملل جمهوری اسلامی ایران وجود داشته است به اغما رفته است و چه بخواهیم و چه نخواهیم و چه بدانیم و چه ندانیم، سیاست های دولت حال حاضر ایران در برجام شکستی جدی خورده است.
دولت جمهوری اسلامی ایران برای به حداقل رساندن ضرر و زیان های بوجود آمده از برجام و خروج آمریکا از برجام و رویارویی آینده آمریکا، تمام توان سیاسی و نظامی خود را بکار گیرد تا قدرت ایران را در منطقه و در حوزه بین الملل به اثبات رساند و اگر بعد از "دلبستگی به تضمین امضای کری" و "بستن با کدخدا" باز هم بخواهد این بار به ٫٫ وعده های سرخرمن اروپا٫  دلخوش کند قطعادر حوزه بین الملل  شکست خورده ای محض خواهد شد.
در حوزه سیاسی آنچه می باید انجام می شد از طرف دولت انجام گرفت، دنیا تعامل ایران را در برجام مشاهده کرد و حالا دولت باید خود را برای ایران بدون برجام محیا کند قبل از آنکه همه چیز از دست رفته باشد.
جنگ بزرگ در غرب آسیا گریز ناپذیر است." جهان آماده جنگ می شود" و این به عینه قابل مشاهده آشکار است، شیپور جنگ همان حمله موشکی آمریکا و فرانسه و انگلیس به سوریه بوده است. ایران هیچگاه شروع کننده هیچ جنگی نبوده است و خواهان هیچ جنگی نیست، اما قدرت های فرا منطقه ای و رقبای منطقه ای ایران درصدد کشاندن ایران به یک جنگ و چالش واقعی هستند، جنگ شروع شده و درحال ادامه است اما ورود مستقیم ایران و آمریکا در رویارویی باهم در  عرصه میدانی غرب آسیا به چگونگی سیاست های اعمالی ایران در آینده بستگی دارد، زمان و مکان این رویارویی و شدت و حدت آن و کشورهای دخیل در آن تعیین کننده نتیجه این رویارویی خواهند بود.
رهبر معظم انقلاب:(( ما اهل اینجا هستیم و خلیج فارس و غرب آسیا، خانه ی مااست. آن کسی که باید از منطقه بیرون برود آمریکا است.))

لینک بخش اول یاداشت بهنام جاودان اصل کلیک کنید

 

 مطلبی که خوانید از سری یادداشت های مخاطبین است و انتشار آن الزاما به معنی تایید تمام یا بخشی از آن نیست. می توانید با ارسال یادداشت خود، این مطلب را تأیید یا نقد کنید.



کانال تلگرام عصر جهان



ثبت نظر

نام*
ایمیل(اختیاری)
نظر*