اخبار عمومی
اعلام وصول 2
212737
تاریخ انتشار: 1397/02/23 00:24
سه‌شنبه هفته‌ای که گذشت، کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس، میزبان وزیر اطلاعات بود تا نمایندگان در مورد برخی مسائل از او سؤال کنند و پاسخ‌های محمود علوی را بشنوند.

به گزارش جماران، از جمله بحث‌هایی که در این جلسه در مورد آن صحبت شد، بحث ممنوع‌الخروجی پرستو فروهر و برخورد وزارت اطلاعات با مأموران خاطی بود. روز چهارشنبه محمود صادقی دراین‌باره توییت کرد: «اگرچه بحث روز برجام است، اما مایلم به اطلاع برسانم دیروز در کمیسیون امنیت ملی وزیر اطلاعات در پاسخ به سؤال اینجانب درباره رفتار غیرقانونی مأموران واجا با خانم پرستو فروهر اظهار کرد با مأموران خاطی برخورد شده است. قرار شد جزئیات را به کمیسیون اعلام کند».
پرستو فروهر، اواخر فروردین در توییتی با قدردانی از صادقی نوشته بود که دادگاه برای او هفت سال حبس تعلیقی داده و شاکی او هم وزارت اطلاعات بوده است. همین شکایت هم یکی از سؤال‌های مطرح‌شده از سوی نمایندگان مجلس از وزیر اطلاعات بود که او گفت این وزارتخانه در مقام شاکی نیست و ما اطلاعات را در اختیار دستگاه‌ها می‌گذاریم که در این مورد هم دستگاه قضائی اقدام کرده است.
آذرماه سال گذشته، نوزدهمین سالگرد قتل داریوش فروهر و همسرش بود و خانواده آنها اعلام کردند بعد از ۱۲ سال توانستند مراسم یادبود برگزار کنند، اما خبر رسید که وزارت اطلاعات از پرستو فروهر شکایت کرده است؛ اتفاقی که با واکنش برخی نمایندگان مجلس  روبه‌رو شد.
پنجم آذر سال پیش، فاطمه حسینی، نماینده تهران در مجلس، با اعلام اینکه درباره علت شکایت این وزارتخانه از پرستو فروهر که منجر به تشکیل پرونده در دادگاه انقلاب برای او شده، طرح سؤال کرده‌اند، به ایسنا، گفت: «سؤال آقای محمود صادقی از آقای علوی که به امضای من، خانم‌ها مافی، سیاوشی، اولادقباد و آقای پارسایی هم رسیده این است که چرا وزارت اطلاعات به‌جای رسیدگی و تعقیب و مجازات قاتل یا قاتلان مرحوم داریوش فروهر و همسرش پروانه اسکندری، از دختر ایشان که برای برگزاری مراسم بزرگداشت آنها فعالیت کرده شکایت کرده است».
علی مطهری، نایب‌رئیس مجلس، هم در یادداشتی ضمن قدردانی از نهادهای اطلاعاتی به دلیل صدور اجازه برگزاری مراسم یادبود داریوش فروهر و پروانه اسکندری، از تشکیل پرونده قضائی برای دخترشان انتقاد کرد.
او در این یادداشت نوشت: «... مایه تعجب است که برای دختر آن دو مقتول مظلوم به‌خاطر پیگیری برگزاری مراسم یادبود پدر و مادرش در سال‌های گذشته، پرونده قضائی تشکیل شده است به‌جای دلجویی از او بابت مصیبت و خسارت روحی و مادی که بر وی وارد شده. در هر نظام حکومتی ممکن است توسط مأمورانی که به‌جای کلاه، سر می‌آورند چنین جنایت‌هایی انجام شود، اما اولا چنین اتفاقی از نظام اسلامی که سودای عدالت و اخلاق دارد قبیح‌تر است و ثانیا مهم نوع برخورد ما با چنین اتفاقاتی است، آیا عذرخواهی و جبران خسارت کنیم یا آن را یک امر عادی و حق حکومت
 جلوه دهیم».
وزیر اطلاعات: ما شاکی نبودیم
بالاخره سه‌شنبه هفته پیش وزیر اطلاعات به کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس آمد و بنا بر آنچه نقوی‌حسینی، سخنگوی این کمیسیون، در توضیح این جلسه گفت، وزیر اطلاعات اعلام کرده که این وزارتخانه هیچ شکایتی از دختر داریوش فروهر نکرده است. او همچنین‌ گفت خلاصه سؤال محمود صادقی از وزیر اطلاعات این بود که «چرا به‌جای شکایت از عاملان قتل فروهر و پیگیری و مجازات آنان با طرف مقابل برخورد می‌شود. آقای روحانی که شعار حقوق شهروندی می‌دهند و شما که وزیر این دولت هستید باید با همان ادبیات گذشته برخوردهای لازم را داشته باشید». وزیر اطلاعات هم در پاسخ گفته بود: «اجازه برگزاری مراسم هر سال برای فروهر داده می‌شود و هیچ‌کس متعرض به آنان نشده است، اما دیگران که به مراسم آنها می‌آیند سوءاستفاده می‌کنند پس طبیعی است که اقدام می‌شود. وزارت اطلاعات در مقام شاکی نیست، ما اطلاعات را در اختیار دستگاه‌ها می‌گذاریم، ممکن است دستگاه قضائی بر اساس این اطلاعات اقدامات قضائی کند، این مورد هم که دستگاه قضائی اقدام کرده بر اساس همین اطلاعات بوده و اهانت به مقدسات برای قوه‌ قضائیه مسجل شده است».
صادقی: وزارت اطلاعات گزارش خواهد داد
صادقی همچنین روز گذشته در گفت‌وگو با «شرق» در این خصوص و درباره جزئیات جلسه کمیسیون امنیت ملی با وزیر اطلاعات گفت: «من چند ماه پیش در مورد توقیف پاسپورت پرستو فروهر جلسه‌ای در وزارت اطلاعات داشتم که قول همکاری دادند. در این جلسه هم آقای وزیر گفت که ما با آنها برخورد کردیم که من خواستم به صورت مکتوب این را اعلام کنند که چه برخوردی کردند که قرار شد بعدا گزارش آن را بدهند که برای من متقاعدکننده و قابل‌قبول بود».
صادقی دراین‌باره و در مورد حکمی که برای پرستو فروهر صادر شده است با اعلان اینکه این حکم فعلا در مرحله تجدیدنظر است، عنوان کرد: «از وزیر اطلاعات پرسیدم که چرا از آنها شکایت کردید که او گفت ما شاکی نبودیم، بلکه گزارش‌هایی را در مورد برنامه‌ها و مراسم سالگرد فروهرها داده بودیم که همان باعث آن حکم شده بود و وزارت اطلاعات مسئولیتی در مورد  حکم ندارد».
او افزود: «در مورد برخورد با قاتلان و آمران و مباشران فروهرها هم من این تأکید را داشتم که این غده سرطانی ریشه‌کن شده یا آن گفتمان هنوز در وزارت اطلاعات وجود دارد؟ که وزیر اطلاعات گفتند با آنها برخورد شده است. در این مورد هم بناست که گزارشی به کمیسیون بدهند تا در جریان آخرین مراحل قضائی و قانونی که در این مورد صورت گرفته قرار بگیریم».



کانال تلگرام عصر جهان



ثبت نظر

نام*
ایمیل(اختیاری)
نظر*