اخبار عمومی
اعلام وصول 2
212802
تاریخ انتشار: 1397/02/25 20:08
نتایج انتخابات پارلمانی عراق،
لیست مقتدی صدر شامل شیعیان ملی گرا و حزب کمونیست عراق است.

عصرجهان-براساس شمارش آرای انتخابات پارلمانی عراق، تاکنون لیست متعلق به مقتدی صدر روحانی  شیعه عراقی در صدر است.

این لیست متشکل از ائتلاف شیعیان ملی گرای حامی مقتدی صدر و حزب کمونیست عراق است.
مقتدی صدر خود عضو  لیست نیست اما از اعضای آن حمایت می کند. مقتدی صدر به دنبال حفظ روابط خوب عراق با ایران و عربستان سعودی است.

در رتبه دوم، ائتلاف «اتحاد فتح» به رهبری هادی العامری رهبر گروه حشد الشعبی قرار دارد. هادی العامری از نیروهای نزدیک به ایران است.



لیست حیدر العبادی نخست وزیر عراق هم در جایگاه سوم قرار گرفته است. حیدر العبادی عضو ارشد حزب الدعوه (شیعه) است.

یورونیوز نوشت: این نتیجه پس از شمارش آراء ریخته شده به صندوق‌ها در بیش از نیمی از استان‌ها (۱۰ استان از جمله بغداد و بصره از مجموع ۱۹ استان) به دست آمده است.

انتخابات پارلمانی روز شنبه، اولین انتخابات برگزار شده در عراق از زمان شکست داعش و چهارمین انتخابات از سال ۲۰۰۳ میلادی به این سو است؛ یعنی از زمانی که ائتلاف بین‌المللی به رهبری آمریکا به حکومت صدام حسن پایان داد.

میزان مشارکت در این انتخابات ۴۴.۵۲ درصد بود و تا کنون ۹۲ درصد آراء شمرده شده‌اند.

اعلام نتایج اولیه شمارش آراء استقبال گستردۀ حامیان مقتدی صدر را در پی داشت؛ بسیاری از آنها در اولین ساعات روز دوشنبه به خیابان‌های بغداد آمدند و به پایکوبی پرداختند.

هنوز مشخص نیست که هر کدام از این ائتلاف‌ها صاحب چه تعداد کرسی در پارلمان آینده عراق شده‌اند و کمیسیون انتخابات اعلام کرد که در این باره پس از مشخص شدن نتایج نهایی انتخابات سخن خواهد گفت.

بعد از برگزاری انتخابات پارلمانی عراق، نمایندگان منتخب، فراکسیون های مختلف را تشکیل می دهند. بزرگترین فراکسیون ها می توانند به ترتیب سمت های نخست وزیر، رئیس جمهوری و رئیس پارلمان را از آن خود کنند.



کانال تلگرام عصر جهان



ثبت نظر

نام*
ایمیل(اختیاری)
نظر*