اخبار عمومی
اعلام وصول 2
212825
تاریخ انتشار: 1397/02/28 14:43
پرویز دوید خسروی نوشت: اروپا گرفتار یک شمشیر دو لبه شده از یک طرف تحت فشار آمریکاست و از طرف دیگر به دلیل پایبندی ایران به برجام بر اساس گزاراشات آژانس بین المللی انرژی اتمی نمی تواند ایرادی به ما بگیرد پس در مقابل اقدام امریکا هیجانی عمل نکنیم توپ برجام را در زمین سیاسی 5 کشور بیندازیم

عصرجهان؛ پرویز دوید خسروی-در پی خروج رسمی رئیس جمهور امریکا که خواست کنگره مجلس نمایندگان هم نبوده موجی از تنفر، انزجار و بی اعتمادی نسبت به سیاست های دونالد ترامپ در جهان بوجود آمد و این قدام ترامپ بیشتر به یک رسوائی سیاسی شبیه است و نشان از عدم تمکین وی از نظام بین الملل دارد چرا که برجام پشتوانه قطعنامه شورای امنیت و گزاراشات آژانس بین المللی انرژی اتمی را دارد و این اقدام ترامپ  ضرر سنگینی به حیثیت و جایگاه بین المللی آمریکا وارد شد و همگان فهمیدند که امضاء آمریکا در هر پیمان و قراردادی بین المللی نمی تواند دارای اعتبار باشد و نباید به اعتماد کرد.
سیاست مداران جهان خصوصا 5کشور مذاکره کننده این اقدام ترامپ را بچه گانه و غیرمسئولانه و به زیان روابط ومعاولات سیاسی اقتصادی جهان می دانند و صدر اعظم آلمان و رئیس جمهوری فرانسه به طور رسمی اعلام کردند که اروپا باید به فکر استقلال از آمریکا باشد.
کشورهای اروپایی به خوبی میدانند اگر نتوانند نقش میانجی گرانه و مسالمت امیز خود را در موضوع برجام ایفا کنند مورد تهدیدهای رو افزون امریکا قرار خواهند گرفت و مجبور به اطاعت و همراهی با ترامپ خواهند شد
در همین راستا کمیسیون اروپا روز جمعه ۱۸ مه/ ۲۸ اردیبهشت اعلام کرد برنامه مبارزه با تحریم‌های آمریکا علیه تهران را برای محافظت از کمپانی‌هایی که در ایران تجارت می‌کنند را اجرایی کرد.
براساس این تصمیم کمیسیون اروپا در بیانیه‌ای که منتشر کرده، می‌گوید: "این پروسه برای فعال کردن مقررات انسداد تحریم‌های آمریکا علیه ایران آغاز به کار می‌کند. فرآیندی که به مقررات اتحادیه اروپا در سال ۱۹۹۶ اشاره دارد"1


اروپا گرفتار یک شمشیر دو لبه شده  از یک طرف تحت فشار آمریکاست و از طرف دیگر به دلیل پایبندی ایران به اصول برجام براساس گزاراشات آژانس بین المللی انرژی اتمی نمی تواند ایرادی به ما بگیرد پس در مقابل اقدام امریکا هیجانی عمل نکنیم توپ برجام را در زمین سیاسی 5کشور بیندازیم
فراموش نکنیم که پیش از برجام ذیل فصل ۷ منشور سازمان ملل متحد قرار داشتیم؛ یعنی از نظر قوانین بین المللی، تحریم و حمله نظامی به ایران مجاز بود2 لذا موضوع خروج آمریکا از برجام را بهانه تسویه حساب با دولت قرار ندهیم و بدانیم که رژیم صهیونیستی، اعراب تکفیری و جریان راست افراطی در آمریکا علیه ما و برجام متحدند با گسترش دیپلماسی آگاهانه منطبق بر منافع ملی و در چهار چوب حفظ تمامیت ارضی و استقلال در مقابل شیطنت های جهانی ایستادگی کنیم و دام پدر خوانده نیفتیم
پرویز دوید خسروی


پی نوشت:

1-بیانیه مهم کمیسیون اروپا: آغاز روند اجرایی کردن انسداد تحریم‌های آمریکا علیه ایران / تحریم‌های دادگاه‌های آمریکا علیه کمپانی‌های اروپایی را به رسمیت نمی‌شناسیم / اجازه به بانک‌های سرمایه‌گذاری اروپا برای اعطای وام به پروژه‌ها در ایران

2-مفاد فصل هفتم منشور سازمان ملل متحد



کانال تلگرام عصر جهان


دعوای اروپا و آمریکا بر سر برج
|
Iran
|
1397/02/29 10:37
  +0

  -0
پاسخ
دعوای اروپا و آمریکا بر سر برجام / بی سابقه ترین اختلاف بعد از جنگ جهانی دوم


نفس مقاومت بی‌سابقه اروپایی‌ها در برابر ایالات متحده آمریکا در مورد سوژه‌ای که کاملا به ایران مربوط می‌شود، در راستای شکل‌گیری یک جهان "چند قطبی متکثر" بسیار نوید بخش است.

عصر ایران؛ مازیار آقازاده- شاید کمتر کسی گمان می‌کرد که اتحادیه اروپا و 3 کشور اروپایی امضا کننده توافق بین‌المللی برجام، تا این حد و اندازه از اقدام دولت ترامپ در خروج از این توافق، ناراحت و عصبانی باشند.

در روزهای گذشته موضع‌گیری‌های بی‌سابقه ای از سوی برخی مقام های اتحادیه اروپا علیه تصمیم دولت ترامپ در خروج از برجام روی داده است تا جایی که "دونالد تاسک" رییس شورای اروپا به طور تلویحی ترامپ را "دشمن این اتحادیه" لقب داده و دیگری گفته اعضای اتحادیه اروپا بازیچه و برده آمریکا نیستند و مقامی دیگر گفته اروپا محکم پشت برجام ایستاده است.

در نشست اخیر سران اتحادیه اروپا در صوفیه بلغارستان نیز صدایی واحد از کشورهای اروپایی در حمایت از برجام شنیده شد و کشورهای اروپایی توافق کرده‌اند از منافع شرکت های خود – به ویژه شرکت‌های کوچکشان که حضور چندانی در بازار آمریکا ندارند- در برابر تحریم‌های یکجانبه آمریکا محافظت قانونی کنند.

کمیسیون اروپا در این راستا اعلام کرده که از این پس حکم محاکم آمریکایی را درباره مجازات شرکت‌های اروپایی به خاطر رابطه با ایران به رسمیت نخواهد شناخت. این بدان معناست که اتحادیه اروپا در صورت مجازات شرکت‌هایش از سوی دولت آمریکا، دست به اقدام متقابل زده و دارایی‌های شرکت‌های آمریکایی در محدوده قلمرو اتحادیه اروپا را توقیف خواهد کرد.

"ژان کلود یونکر" رییس کمیسیون اروپا در این باره گفته است: "ما به عنوان کمیسیون اروپا وظیفه داریم که از شرکت‌های اروپایی حمایت کنیم. اکنون ما باید اقدام کنیم و به همین دلیل باید قانونی را که از سال ۱۹۹۶ مسکوت مانده بود، فعال کنیم. ما این کار را فردا صبح – جمعه - ساعت ۱۰:۳۰ صبح انجام خواهیم داد.. ما تصمیم گرفتیم که بانک سرمایه‌گذاری اروپا این امکان را بدهیم تا به تسهیل سرمایه‌گذاری شرکت‌های اروپایی در ایران کمک کند. کمیسیون اروپا نیز همکاری خود با ایران را ادامه خواهد داد."

با وجودی که برآیند اتفاقاتی که در زمینه برجام در حال روی دادن است، چندان امیدوارکننده و رضایت‌بخش نیست و آینده نامعلومی در پیش‌روست و بیم زیادی وجود دارد که با سنگ‌اندازی آمریکایی‌ها در راه تداوم اجرای برجام با گروه 1+4 ، در نهایت همه طرف‌ها راهشان را از هم جدا کرده و مسیر خود را بروند و برجام از هم فروبپاشد، اما نفس مقاومت بی‌سابقه اروپایی‌ها در برابر ایالات متحده آمریکا در مورد سوژه‌ای که کاملا به ایران مربوط می‌شود، در راستای شکل‌گیری یک جهان "چند قطبی متکثر" بسیار نوید بخش است.

عکس: سی ان ان

دعوای اروپا و آمریکا بر سر برجام

کمی باید بیشتر و عمیق‌تر به موضوع نگاه کنیم: امروز این روسیه وچین نیستند که در برابر اقدامات یکجانبه آمریکا صدایشان در آمده بلکه این بار این اروپایی‌ها هستند که به خاطر منافع امنیتی و ژئوپلتیکی‌شان و به خاطر نگه داشتن ایران در برجام در برابر آمریکا – برادر بزرگ‌تر- ایستاده‌اند و این طور که تا اینجای کار وانمود کرده‌اند می‌خواهند با تحریم‌های یکجانبه اعمال شده آمریکا علیه ایران، مقابله کرده و حتی در صورت ضرورت تن به یک جنگ اقتصادی و دیپلماتیک بدهند.

این قضاوت و برداشت تا اینجای کاراست – با گذشت 10 روز از خروج آمریکا از برجام- وگرنه ممکن است در روزها و هفته‌های آتی با تحولات و رویدادهای جدیدی که ممکن است از سوی ایران و یا آمریکا و یا سایر بازیگران تاثیرگذار در ادامه حیات برجام روی دهد، اروپا از این موضع خود عقب بنشیند.

البته بسیاری از ناظران بین‌المللی همچنان و بر اساس کلیشه‌های ذهنی شکل گرفته در دهه‌های گذشته و البته برخی واقعیات آماری اقتصادی معتقدند که اروپا شانس چندانی برای دست و پا زدن ندارد؛ البته این ناظران حق هم دارند چنین قضاوتی داشته باشند چون رویکردی که امروز از سوی اتحادیه اروپا به نمایش گذاشته شده سابقه ندارد و باید برای تحلیل دقیق آن و نیز دیدن پیامدهای آن زمان کافی بگذرد؛ اما تا اینجای کار اروپایی‌ها عزم راسخی را برای مقاومت در برابر اراده "آمریکای ترامپ" از خود نشان داده‌اند.

البته به گمان راقم این سطور حضور ترامپ در کاخ سفید و سیاست‌های او در قبال اروپایی ها در 17 ماه گذشته یکی از دلایل اصلی ناراحتی و عصبانیت دولتمردان اروپایی از دولت آمریکاست.

ثبت نظر

نام*
ایمیل(اختیاری)
نظر*