اخبار عمومی
اعلام وصول 2
213073
تاریخ انتشار: 1397/03/13 03:43
دلایل انشقاق رای ولایی ها به لاریجانی و عارف چه بود؟

عصر جهان-روز چهارشنبه سومین اجلاسیه هیات رئیسه در حالی برگزار شد که سه فراکسیون سیاسی مجلس با لیست مستقل 12 نفره وارد عرصه رقابت شدند و هر یک از قبل تاکید کرده بودند که با فراکسیون های دیگر ائتلاف نمی کنند و تا لحظه آخر سر مواضع خود می مانند. ظاهرا این فراکسیون ها قصد داشتند وزن کشی کنند و میزان واقعی آرا و توانمندی خود را در سومین سال مجلس دهم به رخ بکشند. از این رو جدی ترین رقابت خود طی سه سال گذشته در کرسی ریاست و نایب رئیسی مجلس را به نمایش گذاشتند. رقابتی که با افزایش معنی دار رای به عارف و ریزش آرای لاریجانی و متزلزل شدن جایگاه قبلی او، تنها با کنار کشیدن حاج بابایی پس از دور اول انتخابات و انصراف به نفع لاریجانی، توانست نتیجه انتخابات را رقم بزند. اقدامی که به خوبی نشان از انشقاق و دو دستگی در فراکسیون ولایی و عدم انسجام و بی توجهی به روحیه کار تیمی و فراکسیونی را در بین آنها به خوبی به نمایش گذاشت.
پیش از این یک بار دیگر فراکسیون اصولگرایان با نام «فراکسیون ولایت» در آغاز به کار مجلس دهم دچار انشقاق شده بود. زمانی که نزدیکان لاریجانی با حمایت لیست امید وارد مجلس شدند و عهدشکنی کردند و در فراکسیون امید عضو نشدند و همراه با تندروهای اصولگرای مجلس، فراکسیون ولایت را تشکیل دادند. چیزی نگذشت که این فراکسیون اصولگرایی نتوانست اعضایش را با هم به تفاهم برساند و برای بار دوم دچار التهاب و انشقاق شد و به دو فراکسیون «مستقلان ولایی» و «ولایی» تقسیم شد.


اعضای فراکسیون ولایی چه می گویند؟
گفتنی است احسان قاضی زاده، عضو فراکسیون ولایی مجلس درباره انتخابات اخیر هیات رئیسه مجلس و کنارکشیدن حاج بابایی، گزینه ریاست این فراکسیون علی رغم تاکید قبلی برای ماندن در انتخابات و عقب نکشیدن، به «ابتکار» گفت: «من نمی دانم آقای حاجی بابایی در آن لحظه چه تصمیمی گرفت که به نفع لاریجانی کنار کشید، باید در این باره از خود او سوال کنید. تا جایی که می دانم وحضور داشتم در فراکسیون ولایی قرار بود با هیچ فراکسیونی ائتلاف نکنیم و لیست مستقل بدهیم.» او درباره جلسه شب قبل از برگزاری انتخابات هیات رئیسه که در فراکسیون ولایی تشکیل شده بود، تصریح کرد: «جمعی از ولایی‌ها در این جلسه به لاریجانی رای داده بودند و ما روز رای گیری از میزان رای حاجی بابایی اطلاع داشتیم. در این فراکسیون از 90 نفر 37 نفر به لاریجانی رای داده بودند و 49 نفر به حاجی بابایی که در روز انتخابات چند نفری هم که غایب بودند به آرای حاج بابایی اضافه شدند و به 54 رای رسید.»
این عضو فراکسیون ولایی در ادامه گفت وگوی خود به «ابتکار» با گلایه از عدم توجه اعضای فراکسیون ولایی به رای فراکسیونی گفت: «این میزان رای نشان می دهد که افراد تابع نظر فراکسیون رای ندادند و جمع 68 رای فراکسیون مستقلان با این تعداد آرای ولایی ها به لاریجانی همین 101 رایی است که در مرحله اول به لاریجانی داده شد.» اما محمدجواد ابطحی دیگر عضو فراکسیون ولایی در این باره نظر دیگری دارد و به «ابتکار» گفت که انصراف حاجی بابایی از انتخابات ریاست مجلس به نفع لاریجانی کار درستی بود. او در خصوص چرایی انصراف حاجی بابایی علیرغم تاکید این فراکسیون بر ماندن در انتخابات، ادامه داد: «اما و اگرها وجود دارد اما در صحبت‌هایی که با ایشان داشتم، گفتند که من اعلام کرده بودم تا دور اول انتخابات می‌مانم و ماندم.»
نکته مهم سومین اجلاسیه انتخابات هیات رئیسه
نکته قابل توجه میزان آرایی است که پس از انصراف حاج بابایی، گزینه مدنظر ولایی ها به نفع لاریجانی به سبد آرای نامزد اصلاح طلبان ریخته شد. این مسئله به خوبی می تواند اوج اختلاف نظر اصولگرایان ولایی با یکدیگر و انشقاق در این فراکسیون را به تصویر بکشد. به حدی که یک اصلاح طلب را به لاریجانی اصولگرا ترجیح می دهند.
ولایی ها فقط متاثر ازدستورات بیرونی منسجم می شوند
محمود صادقی، عضو فراکسیون امید این رفتار اعضای فراکسیون ولایی را ناشی از عدم انسجام کافی در این فراکسیون دانست و به «ابتکار» گفت: «تصور می شد انسجام فراکسیون ولایی بیشتر از این باشد ولی عملکرد دو سال پیش آنها هم نشان داد در مجموع نه برنامه ای دارند و نه انسجامی.» او ادامه داد: «به نظر می رسد فقط مواقعی که از بیرون دستور و تکلیفی می رسد، آنها پیرو آن پیام های بیرونی رایشان منسجم می‌شود ولی مواقعی که ابتکارعمل باید داشته باشند، از انجام کار گروهی ناتوانند.» فاطمه سعیدی، عضو دیگر فراکسیون امید هم در این باره به «ابتکار» گفت:‌ «اعضای فراکسیون ولایی معتقدند انصراف نامزد ریاست آنها به نفع لاریجانی تصمیم فراکسیونی آنها نبوده و تصمیم خود حاج بابایی بوده و ربطی به آنها نداشته است، ولی همین مسئله هم خودش نشان می دهد که همدلی در فراکسیون ولایی وجود ندارد و اختلاف نظر موج می زند.» صادقی همچنین در ادامه اظهاراتش تاکید کرد: «درباره انتخابات هیات رئیسه اخیرالبته فراکسیون ولایی یک ابتکار عمل نشان دادند که در سومین اجلاسیه مجلس نامزد مستقل معرفی کنند که اقدام خوبی بود و حرکت رو به جلویی بود ولی نتیجه رای گیری نشان داد نتوانستند به وحدتی برسند و درباره نامزدشان اتفاق نظر پیدا کنند.»
این نماینده مردم تهران در مجلس انصراف حاج بابایی به نفع لاریجانی را خالی از اشکال دانست، ولی تصریح کرد: «آنها تاکید کرده بودند بر عهدشان می مانند و کنار نمی کشند ولی با توجه به اینکه لاریجانی همچنان در دسته اصولگرایان تعریف می شود و در دور اول هم بدون اینکه نامزد معرفی کنند به او رای دادند برخی از آنها ترجیح دادند به جای رای به نامزد فراکسیونشان به او رای بدهند و برخی دیگر بعد از انصراف حاج بابایی، رای خود را به دکتر عارف دادند.»
رفاقت با لاریجانی دلیل رای ولایی ها به او بود
قاضی زاده هاشمی، عضو فراکسیون ولایی هم در توضیح این موضوع که چرا برخی به جای رای به نامزد مورد تایید فراکسیون متبوع خود به لاریجانی رای دادند، به «ابتکار» گفت: « این نشان می دهد که این افراد با لاریجانی رفاقت هایی داشتند و به دلیل همین رفاقت ها از تصمیم فراکسیون تبعیت نکردند و این اتفاق رخ داد.» او تاکید کرد: «آقای عارف هم بخشی از رای خود در دور دوم انتخابات را از فراکسیون ولایی به دست آورد و 10 نفر از رای فراکسیون ولایی هم جذب رای نامزد اصلاح طلبان شد.»
بنابراین فارغ از این نکته که چه کسی در حال حاضر بر کرسی ریاست مجلس تکیه دارد؛ انتخابات اخیر وزن کشی سیاسی سه فراکسیون اصلی مجلس بود. انتخاباتی که وزن سیاسی سه فراکسیون امید، مستقلین و ولایی را به خوبی نشان داد. از طرفی هم مشخص کرد که تندروهای ولایی مجلس با وجود صدای بلندی که دارند تا چه حد در اقلیت هستند و حتی توان این را ندارند که نامزد مستقل خود را به طور کامل حمایت کنند. این اتفاق حتی نشان داد که حاج بابایی به گفته صادقی به اندازه کافی در بین اعضای فراکسیون خود مقبولیت ندارد و از کاریزمای کافی برای ریاست فراکسیون برخوردار نیست.
حاجی بابایی کاریزما و مقبولیت کافی را در فراکسیون ولایی ندارد
این عضو فراکسیون امید در گفت وگو با «ابتکار» تاکید کرد:
« این عدم اجماع نظر در فراکسیون ولایی ناشی از همان عدم انسجام کافی است و تاکید دارد در این فراکسیون شخصی که کاریزمای لازم برای ریاست فراکسیون ولایی را داشته باشد وجود ندارد و آقای حاج بابایی فاقد این شرایط است و آلترناتیوی هم در این خصوص ندارند که بتواند فراکسیون را منسجم کند.» او تاکید کرد: «انسجام ولایی ها همانطور که گفتم تنها مقطعی است که از بیرون به آنها ندا و دستور داده شود تا درباره یک موضوع خاص عمل کنند در حالی که خودشان انسجام درونی ندارند.» در ادامه سعیدی، عضو هیات رئیسه فراکسیون امید در تحلیل انتخابات اخیر هیات رئیسه و مقایسه انسجام درونی دو فراکسیون امید و ولایی به «ابتکار» گفت:‌ «انتخابات مجلس وزن سیاسی فراکسیون ها را نشان داد و طبق تصمیمی که فراکسیون ولایی گرفته بود و تاکید داشت از تصمیمش تا آخرین لحظه بر نمی گردد و از مواضعش کوتاه نمی آید، ولی این اتفاق نیفتاد. در مقابل فراکسیون امید هم تصمیم گرفت که با هیچ فراکسیونی ائتلاف نکند و تا لحظه آخر روی مواضعش ماند.»
نماینده مردم تهران افزود: «همه مردم دیدند که فراکسیون امید با وجود همه انتقاداتی که هم دوستان اصلاح طلب و هم مخالفان ما داشتند و می گفتند فراکسیون امید نمی تواند رای آوری خوبی داشته باشد و کرسی های نایب رئیسی را از دست می دهد، ولی خوشبختانه نتیجه خوبی به دست آوردیم.» سعیدی تاکید کرد:‌« سه فراکسیون مستقل وارد شدند و هر یک رئیس و نایب رئیس معرفی کردند. فراکسیون امید در دور اول انتخابات رقابت را برد و نشان داد که اصلاح طلبی جریانی است که همیشه زنده است و این انتخابات جان تازه ای به امید داد.»
نارضایتی از عملکرد لاریجانی دلیل لیست مستقل فراکسیون ها است
صادقی هم به عمده ترین دلیلی که دو فراکسیون امید و ولایی تلاش کردند لیست مستقل از مستقلین بدهند اشاره کرد و گفت: «عمده ترین دلیل ارائه لیست مستقل این فراکسیون ها؛ نارضایتی بود که هم فراکسیون امید و هم ولایی نسبت به ضعف تعامل و مشارکت دادن نمایندگان در اداره مجلس توسط آقای لاریجانی احساس می شد. چرا که او در اداره مجلس کاملا فردی عمل می کرد.»
بنابراین انتخابات سومین اجلاسیه هیات رئیسه مجلس دهم به خوبی جایگاه هر سه فراکسیون را نشان داد و آشفتگی و عدم انسجام در رای گیری فراکسیونی بین ولایی ها؛ بیش از پیش انشقاق در بین اصولگرایان مجلس را به رخ کشید و دور از تصور نیست که این عدم اجماع نظر در آینده نزدیک خبر از یک جدایی دیگر بین طیف حاج بابایی و پایداری ها با مخالفان او نداشته باشد.
منبع/ابتکار



کانال تلگرام عصر جهان



ثبت نظر

نام*
ایمیل(اختیاری)
نظر*