اخبار عمومی
اعلام وصول 2
213196
تاریخ انتشار: 1397/03/22 00:34
شهردار اهواز:
منصور کتانباف: جریان هایی برای نا کارآمد جلوه دادن شهرداری وجود دارد که می خواهند شهرداری را تضعیف کنند. ما با اصلاح سیستم از طریق مختلف از قبیل ایجاد نرم افزارهای واسط دنبال سالم سازی هستیم و دنبال مچ گیری نیستیم.

به گزارش عصرجهان به نقل از سایت شهرداری اهواز، منصور کتانباف در دومین نشست بررسی توسعه نامتوازن محلات شهر اهواز اظهارکرد: شهرداری نهادی عمومی غیر دولتی است که به عنوان پیشانی حکومت در شهر شناخته می شود. برای خدمات رسانی بهتر و سریع تر باید مانند کشورهای توسعه یافته مدیریت واحد شهری داشته باشیم. از دهه 60 تاکنون قرار بوده که قانون مدیریت واحد شهری تصویب و اجرا شود که انجام نشده است. هنگامی که به دلیل عدم وجود مدیریت واحد شهری نقشه راهی ترسیم نمی شود، در هر دوره ای هر شورا وشهرداری برحسب سلایق، توانایی، قوانین بالادستی و...خود قانونی را می نویسند و اجرا  می کند .

وی ادامه داد: برای ایجاد مدیریت هماهنگ شهری به اکثر ارگان های خدمات رسان رفته ام و در جلسات خود، آمادگی شهرداری اهواز را برای حل مشکلات شهری به کمک آنها اعلام کرده ام. هر دستگاهی باید وظیفه ی ذاتی خود را انجام دهد و نباید معضلات را در زمین دیگری بیاندازیم.

کتانباف با بیان این نکته که باید حرمت اهواز را نگه داریم، تصریح کرد: بزرگنمایی و نسبت دادن انواع القاب منفی به اهواز مانند آلوده ترین شهر و...‌ چه سودی برایمان داشته است!؟ چه کسی گفته آسیب های اجتماعی در اهواز بیشتر است!؟

شهردار اهواز تصریح کرد: برخی از معضلاتی که عنوان می شود به رفتارهای ما شهروندان برمی گردد. موضوعی که مقام معظم رهبری بارها در خصوص آن به تفضیل تحت عنوان سبک زندگی اسلامی ایرانی به آن اشاره کرده اند و بی توجهی به آن باعث بروز  مشکلات شده است. مثلا علیرغم اینکه اکثر مردم به اهمیت تفکیک زباله آگاه هستند، اما معدل تفکیک زباله در کشور پس از سه دهه 12 درصد است، در حالیکه در اروپا این میزان حدود 70درصد است که این ناشی از تفاوت رفتارهاست.

وی ادامه داد: عمران و ماشین آلات تولید فرهنگ می کند یا فرهنگ تولید عمران !؟ واقعا ما به عنوان  بعنوان شهروند چه کاری برای شهر انجام دادیم ؟ وقتی صدها درخت روزانه در اهواز تخریب می شود ،چه کسی حساسیت نشان میدهد؟ این پرسش ها اهمیت اساسی فرهنگ سازی در زمینه های مختلف در بین مردم را مشخص می کند.

این مقام مسئول به وضعیت فعلی شهر اهواز اشاره کرد و گفت: اهواز از کلانشهری تنها دو مولفه جمعیت و وسعت را داراست. مثلادر حوزه حمل و نقل باید 1000 اتوبوس داشته باشیم ولی در شروع این دوره کمتر از 200 اتوبوس داشتیم که اخیراً 50 اتوبوس خریداری شد.

شهردار اهواز ادامه داد: برای رسیدن به حداقل استانداردهای یک کلانشهر دانشگاه شهید چمران با یک برنامه پنج ساله دو رقم 7 هزار میلیارد تومان و 11 هزار میلیارد تومان اعلام کرده اند که به جز هزینه های اجرایی که سالیانه حدود 800 میلیارد تومان است و بدهی های قبلی، بدون احتساب تورم باید در طی 5 سال در شهر هزینه ی عمرانی شود. این در حالی است که درآمد سال گذشته زیر 800 میلیارد تومان بوده است.

وی افزود: تنها راه نگهداشت و توسعه، تامین منابع مالی از راههای مختلف است. یکی از این راهها دریافت تسهیلات از بانک ها است. در مقطعی که شهرداری های سراسر کشور بیش از 40 هزار میلیارد تومان تسهیلات دریافت کردند، شهرداری اهواز مبلغی دریافت نکرده است.

این مقام مسئول به درآمدهای شهرداری اشاره کرد و گفت: قانون ارزش افزوده قانونی است که با هدف توزیع عادلانه تجمیع عوارض انجام شد. ولی اجرا و تبصره های آن در درآمدهای شهرداری ها نوسان ایجاد می کند. در سال گذشته با یک تبصره از تهران ، 2400 میلیارد تومان از بودجه شهرداری تهران کم شد، و 40 میلیارد تومان از بودجه ی شهرداری اهواز کم شد، به راستی چرا باید چنین باشد ؟ سهم شهرداری اهواز از درآمد نفت تولید نفت اهواز چقدر است؟!

منصور کتانباف بیان کرد: علیرغم این مشکلات و کاستی های ما در شهرداری اهواز کارها را در حوزه های مختلف شروع کردیم. ما مکلف به تکمیل پروژه هایی بودیم که از قبل باقی مانده بود. اکنون 4 تقاطع غیر همسطح در اهواز در حال ساخت است. معادل یک میلیون متر مربع آسفالت کردیم و چهارده کیلومتر ساحل سازی هم اکنون در حال اجراست.

کتانباف با اشاره به اینکه پیشنهاداتی از قبل از سوی شهرداری ارومیه و تبریز برای انجام کارهای فرهنگی ومذهبی وتاریخی مسجد آذربایجانی ها انجام شده افزود: بسیار امیدواریم که  پارک حجاب بانوان را پس بگیریم و فرآیند آن در حال انجام است. سپس با مشارکت شهرداری های ارومیه و تبریز، کارهای فرهنگی و مذهبی هم در مسجد آذربایجانی ها انجام می شود و آنجا به یک مرکز گردشگری تبدیل خواهد شد.

شهردار اهواز ادامه داد: کیانشهر هم صد درصد زمین هایش متعلق به دولت است که مانند مهدیس به تعاونی ها واگذار شده است و تعاونی ها هم به کارکنان دولت است. شهرک ها براساس میل شخصی کسی ساخته نمی شود، براساس طرح تفضیلی و مصوبات ساخته شده است. نقشه ی کیانشهر بر اساس طرح جامع و مهندسی شده طراحی شده است وشهرداری نظارت های خود را اعمال می کند.

 وی تاکید کرد: در نهایت ما به عنوان شهرداری اهواز ملزم به ارائه خدمات به همه مناطق از جمله مهدیس هستیم.

منصور کتانباف ادامه داد: اینکه می گویند شهرداری اهواز در برخی ساختمان ها تغییر کاربری داده است صحت ندارد واگر تغییری داده ایم مجرم هستیم .علیرغم تفویض اختیار انجام شده از اعضای محترم شورای شهر به اینجانب برای عدم ارسال قراردادهای تا 10میلیارد تومان به شورا، اما به جهت اطمینان از سلامت کار باز هم قراردادها را به کمیسیون های مربوطه می فرستیم.

وی در پایان گفت: جریان هایی برای نا کارآمد جلوه دادن شهرداری وجود دارد که می خواهند شهرداری را تضعیف کنند. ما با اصلاح سیستم از طریق مختلف از قبیل ایجاد نرم افزارهای واسط دنبال سالم سازی هستیم و دنبال مچ گیری نیستیم.



کانال تلگرام عصر جهان



ثبت نظر

نام*
ایمیل(اختیاری)
نظر*