اخبار عمومی
اعلام وصول 2
213262
تاریخ انتشار: 1397/03/27 02:25
سرپرست معاونت درمان دانشگاه علوم پزشکی یاسوج گفت: با رضایت خانواده سه عضو مادر 26 ساله و باردار دچار مرگ مغزی اهل شهرستان کهگیلویه از توابع استان کهگیلویه وبویراحمد به بیماران نیازمند اهدا شد.

غلامعباس سبز سرپرست معاونت درمان دانشگاه علوم پزشکی یاسوج شنبه شب اظهار داشت: سه عضو اهدایی این مادر باردار و دچار ضربه مغزی شامل 2 کلیه و کبد بوده است.


سبز ادامه داد: اعضای این بیمار تصادفی در بیمارستان امام خمینی دهدشت با حضور پزشکان متخصص از بدن او جدا و برای پیوند به شیراز ارسال شد.
وی تصریح کرد: این مادر باردار بهمراه دختر 5 ساله خود در روز 21 خرداد در سانحه رانندگی در محور چرام - دهدشت دچار ضربه مغزی شده بود.
دکتر سبز تصریح کرد: در این حادثه دلخراش همچنین فرزند 5 ساله این مادر که از ناحیه سر دچار آسیب شده بود با تلاش پزشکان متخصص و جراحان از مرگ حتمی نجات یافت.
وی ابراز داشت: با تلاش پزشکان نیز نوزاد این مادر که در نهمین ماه دوره بارداری دچار سانحه شده بود به صورت اورژانسی سزارین و نوزاد نیز به سلامت به دنیا آمد.
این ششمین مورد اهدایی عضو در سال جاری در کهگیلویه وبویراحمد بوده است.
براساس آمارها سالانه بین پنج تا هشت هزار مرگ مغزی در ایران رخ می‌دهد و روزانه بین هفت تا 10 نفر به دلیل نرسیدن عضو جان می‌سپارند.
این آمار حاکی است که روزانه 20 بیمار مرگ مغزی در کشور بدون اهدای اعضای بدن خود می‌میرند.
براساس گزارش‌های انجمن اهدای عضو ایران در هر 10 دقیقه یک نفر به لیست انتظار دریافت عضو اضافه می‌شود، در هر 70 دقیقه یک نفر در کشور با مرگ مغزی جان خود را از دست می‌دهد، در هر 2 ساعت یک بیمار نیازمند به پیوند، جان خود را از دست می‌دهد و در هر 12 ساعت یک بیمار در ایران موفق به دریافت عضو حیاتی می‌شود و به زندگی بازمی‌گردد.
این آمارها نشان می‌دهد فرهنگ اهدای عضو باید بیش از پیش گسترش یابد تا شمار بیشتری از هموطنان بتوانند شانس دوباره‌ای برای زندگی داشته باشند.
جوان‌ترین اهدا کننده عضو در استان کهگیلویه و بویراحمد کودک 19 ماهه و مسن‌ترین اهدا کننده عضو بیش از 70 سال سن داشته است.
اهدای اعضای بدن بیماران مرگ مغزی در کهگیلویه و بویراحمد از سال 1390 تاکنون جان 448بیمار را نجات داده است.
بیش از پنج هزار نفر از مردم نوع‌دوست استان فرم اهدای عضو بعد از مرگ را تکمیل کرده‌اند.



کانال تلگرام عصر جهان



ثبت نظر

نام*
ایمیل(اختیاری)
نظر*