اخبار عمومی
اعلام وصول 2
213279
تاریخ انتشار: 1397/03/28 23:11
ناصری‌نژاد خطاب به وزیر کشاورزی در همایش مقابله با بیابان زایی در اهواز؛
ناصری‌نژاد خطاب به وزیر کشاورزی بیان کرد: اگر می‌خواهیم با بیابان و ریزگرد مقابله کنیم و خوزستان را نگه داریم، اگر می‌خواهیم ایران بماند، باید کارون بماند. کارون با عدم توجه و مدیریت می‌میرد و اگر کارون بمیرد خوزستان خواهد مرد؛ همه باید کمک کنند کارون را در حد حداقل متوسط نگه داریم.

عصرجهان-همایش ملی مقابله با بیابان زایی، ظهر امروز با حضور وزیر جهاد کشاورزی، استاندار خوزستان، نماینده سازمان "فائو" و برخی نمایندگان و مسئولان استانی در اهواز برگزار شد.

استاندار خوزستان در این همایش اظهار کرد: بین بیابان و بارندگی و تبخیر رابطه مستقیمی وجود دارد که طبیعتاً در مناطق بیابانی کمبود بارندگی باعث عدم رشد گیاهان و عدم گسترش کشاورزی می‌شود و از این بابت مناطقی را که کمتر از 200 میلی‌متر بارندگی داشته باشند، مناطق بیابانی می‌نامند.
غلامرضا شریعتی افزود: در خوزستان حدود 1 و 2 دهم میلیون هکتار از زمین‌ها بیابانی هستند که 350 هزار هکتار آن شامل شن‌های روان و حدود 350 هزار هکتار دیگر آن کانون ریزگرد هستند که در سال‌های اخیر پدیدار شده‌اند که یکی از مشکلات اصلی کشور هستند. از سال 87 اقداماتی جهت مهار این کانون‌ها انجام شده و از سال 47 اقداماتی در این زمینه انجام شده و تا سال 95 حدود 127هزار هکتار از زمین‌های شنی ما با مالچ پاشی و نهال کاری تثبیت شده است.
استاندار خوزستان گفت: آنچه در این سال‌ها مشکلات را بیشتر کرد بحث حدود 15 سال بی توجهی به کانون‌های ریزگرد بود و خشکسالی نیز بر آن افزود که مشکلات زندگی مردم بر اثر ریزگردها، دولت را بر آن داشت که از سال 95 اقدامات ویژه‌ای در این زمینه در حال انجام است و از فروردین 96 مصوبه‌ای تصویب شد برای اینکه مشکلات در این زمینه به‌صورت زیرساختی حل شود.
وی افزود: در سال 96 صد میلیون دلار اعتبار برای ادامه این اقدامات اختصاص داده شد که 70 درصد این اعتبار مخصوص استان خوزستان بود. از مهرماه 96 توانستیم 15 هزار هکتار را زیر کشت نهال ببریم و زمین‌هایی را مرطوب‌سازی کردیم.
شریعتی بیان کرد: در سال 97کل اعتبارات در این زمینه یعنی 100 میلیون دلار به استان خوزستان اختصاص پیدا کرده است و اقدامات وسیعی در حال برنامه‌ریزی و انجام است و امیدواریم بتوانیم پس از سال‌ها این کانون‌ها را مهار کنیم و آسیب‌هایی که به سلامت استان، اقتصاد استان و زیرساخت‌های استان زده است را به‌تدریج ترمیم کنیم.

 اگر می‌خواهیم ایران بماند، باید کارون بماند

همچنین حجت‌الاسلام مجید ناصری‌نژاد، نماینده مردم شادگان در این همایش، در سخنرانی خود، اظهار کرد: خوزستان با بحران جدی مواجه است؛ استانی که یک زمانی معروف به یک دشت سرسبز بود اما الان نگرانیم که به بیابان تبدیل شود. یکی از مباحث مهمی که باید در این مسیر مورد توجه باشد، حفظ کشاورزی استان است.
وی افزود: وقتی کشاورز ما کشاورزی‌اش را کنار بگذارد به‌طور طبیعی زمینش به بیابان تبدیل می‌شود. زمین را کشاورز باید حفظ بکند و یکی از مشکلاتی که ما داریم این است که کشاورز حمایت نمی‌شود. هنگامی که با کمبود آب مواجه می‌شویم اولین اقدام این است که به کشاورز می‌گوییم که کارش را رها کند و کشاورز بلاتکلیف می‌ماند و این برخورد برخورد صحیحی نیست.
نماینده مردم شادگان گفت: در حوزه مارون واضح است که مشکل جدی است اما در حوزه کارون و کرخه طبق آمار، می‌توانیم اجازه کشت بدهیم. اما سازمان آب و برق خوزستان و وزارت نیرو در حال مقابله شدید با کشاورزان هستند که کشت نکنند و هیچ برنامه مشخصی برای آن‌ها ندارند و هیچ حمایتی از این قشر نمی‌شود.
وی ادامه داد: برنامه‌ای به‌نام معوض کشت وجود داشت که دیگر دولت آن را هم پیگیری نمی‌کند تا لااقل معیشت این کشاورزان تأمین شود.
ناصری‌نژاد خطاب به وزیر کشاورزی بیان کرد: اگر می‌خواهیم با بیابان و ریزگرد مقابله کنیم و خوزستان را نگه داریم، اگر می‌خواهیم ایران بماند، باید کارون بماند. کارون با عدم توجه و مدیریت می‌میرد و اگر کارون بمیرد خوزستان خواهد مرد؛ همه باید کمک کنند کارون را در حد حداقل متوسط نگه داریم.
در بخش دیگری از این همایش، رائو ماتا، نماینده سازمان خواربار و کشاورزی ملل متحد (فائو)، در بخش‌هایی از سخنرانی خود، اظهار کرد: تحقیقات نشان می‌دهند که در سطح جهانی، اگر طی 25 سال آینده تخریب سرزمین با روند کنونی ادامه یابد، به میزان 12 درصد از تولیدات محصولات غذایی کاسته خواهد شد و این امر می‌تواند باعث افزایش 30 درصدی قیمت این محصولات در ابعاد بین‌المللی شود.
وی با اشاره به پروژه‌های انجام شده توسط سازمان فائو در ایران، افزود: فائو در راستای مقابله با این تهدیدات، با حمایت نهادهای محلی و در کنار شرکای بین‌المللی با موفقیت در حال مقابله با خشکسالی و اجرای طرح‌های احیای اراضی به‌ویژه در کشورهای خشک دنیا است که ایران نیز در این مجموعه قرار دارد.



کانال تلگرام عصر جهان



ثبت نظر

نام*
ایمیل(اختیاری)
نظر*