اخبار عمومی

 

 

 

 

213318
تاریخ انتشار: 1397/03/31 02:18
بازار خودرو در نابسامانی به سرمی برد و دود این نابسامانی فقط به چشم مردم خواهد رفت و خودروسازان داخلی از این وضعیت استفاده می‌کنند؛ در این مورد عضو کمیسیون صنایع مجلس می‌گوید: 40 سال است که از خودروسازان حمایت می‌شود اما کیفیت کوچک‌ترین تغییر نکرده و امروز 93 درصد بازار در انحصار خودروسازهای داخلی قرار دارد.

متاسفانه در روزهای اخیر شاهد افزایش افسارگسیخته قیمت خودرو بودیم و هستیم و این موضوع هم ابتدا برای خودرو وارداتی و بعد برای محصولات خودروسازان داخلی رخ داد.

بازار خودرو در حالی با نابسامان شد که وزارت صنعت به‌عنوان متولی فقط در کنار رینگ ایستاد و نظاره‌گر بود و سازمان‌های ناظر مانند حمایت از مصرف‌کننده و سازمان تعزیرات و ... اقدامی انجام ندادند. برخی این موضوع را به دلیل موافق بودن وزارت صنعت، معدن و تجارت با افزایش قیمت عنوان کردند.

بر اساس این گزارش، شورای رقابت هم با بررسی‌های خود مجوز افزایش حدود 7 درصدی قیمت را برای برخی خودروها صادر کرد؛ اما اخباری اعلام شد که دو خودسازی کشور دست احتکار و عرضه و فروش خودرو ا متوقف کردند؛ البته این موضوع در گذشته هم این اتفاق رخ‌داده بود ولی چرا این خودروسازان که دولت همه‌جوره از آن‌ها حمایت کرده باید این اقدام را انجام دهند، البته یکی از خودروسازان که سایت فروش خود را هم‌بسته بود عنوان کرد این کار برای جلوگیری از التهاب بازار است.

سعید باستانی سخنگوی کمیسیون صنایع و معادن مجلس در گفتگو با خبرنگار الف؛ در مورد این روزهای بازار خودرو و افزایش قیمت‌ها، با تائید اینکه این بازار رهاشده و وزارت صنایع هیچ‌گونه برنامه‌ای برای آن ندارد، گفت: ابتدا باید به این سوال پاسخ داد که چرا احتکار در بازار خودرو رخ می‌دهد.

وی افزود: شورای رقابت فقط به بحث قیمت‌گذاری خودروهای زیر 45 میلیون تومان ورود می‌کند و خودروهایی بالای این رقم توسط بازار و عرضه و تقاضا تعیین می‌شود و خودروساز خودش می‌تواند قیمت تعیین کنند؛ حالا ممکن است مشتری خرید کند و یا نه.

عضو کمیسیون صنایع مجلس ادامه داد: میزان سهم و مشارکت دولت در خودروسازان کم است؛ مثلاً در یک شرکت خودروساز سهم دولت فقط 13.5 درصد است و با این میزان سهم تعیین‌کننده نیست، اما از دولت انتظار داریم بازار را کنترل کند.

باستانی در پاسخ به این سوال که چرا دولت با توجه به سهم کمی که در شرکت‌های خودروسازی دارد، اما مدیران آن‌ها را منصوب می‌کند، گفت: وزارت صنعت امروز در قابل بازار خودرو سکوت اختیار کرده و خودروسازان هم هر کار می‌کنند و دود این موضوع به چشم مردم می‌رود، وقتی از وزیر سوال می‌کنیم در مقام پاسخگویی می‌گوید دولت 13.5 درصد سهم دارد و به‌اندازه آن از ما پاسخ بخواهید.

وی گفت: تنها راه خروج از این مشکل این است که دولت از خودروسازان خارج شود و این 13.5 درصد را هم واگذار کنیم؛ در این صورت دولت به‌عنوان سیاست‌گذار باید پاسخگو و خودروساز هم باید مستقیماً جوابگوی مردم باشد؛ صنعت را باید رقابت‌پذیر شود و این دعوای موش و گربه‌ که وجود دارد و هرچند سال یک این مشکل را در بازار خودرو مشاهده می‌کنیم حل شود.

سخنگوی کمیسیون صنایع و معادن مجلس با بیان اینکه هیچ راهی نداریم جز اینکه نخ دولت را از خودروسازان جدا کنیم و این دو شرکت به مفهوم خصوصی شوند؛ گفت: 40 سال است که از خودروسازان حمایت می‌کنیم و این حمایت باعث کوچک‌ترین تاثیر مثبتی در کیفیت خودروهای داخلی نشده است.

وی در مورد احتکار خودروسازان، بابیان این مطلب که باید هم از تولید و هم مصرف‌کننده داخلی حمایت کنیم، بیان کرد: برای حمایت از تولید داخل، امروز تعرفه‌های واردات خودرو بالا است، اما این موضوع باعث شد انحصاری برای خودروسازان ایجاد شود و لی‌لی به لالای آن‌ها گذاشتیم، امروز به حدی است که نمی‌توانیم آن‌ها را جمع‌وجور و کنترل کنیم و وقتی تصمیم می‌گیرند خودرو نفروشند؛ که حتی وقتی وزیر صنعت به آن‌ها می‌گوید خودرو بفروشید، اعتنایی به آن ندارند.

باستانی با بیان اینکه خط تولید خودرو متوقف نشده، گفت: خودروسازان تولیدات خود را دپو می‌کنند و سایت فروش خود را می‌بندند؛ آیا این اتفاق خودبه‌خود رخ می‌دهد و احتکار نیست درحالی‌که مدام در حال تولید و انبار می‌کنند؛ زیرا منتظر افزایش قیمت هستند؛ البته شورای رقابت حدود 7 الی 8 درصد افزایش قیمتی را برای خودروهای زیر 45 میلیون تومان تصویب کرد و ولی با این اقدامات سود هنگفتی نصیب خودروسازان خواهد شد و مردم هم مجبورند خودرو خریداری کنند.

سخنگوی کمیسیون صنایع و معادن مجلس با اشاره به اینکه 40 درصد مردم فاقد هستند و عطش خرید خودرو در کشور وجود دارد، اظهار کرد: بازار خودروهای وارداتی در کشور نهایتاً و با همه انواع خودرو حدود 7 درصد است و 93 درصد بازار در انحصار خودروسازهای داخلی قرار دارد.

وی با بیان اینکه امروز اگر یک بقالی احتکار کند با او برخورد می‌شود ولی خودروسازان این کار را می‌کنند و هیچ‌کسی سوال نمی‌کند که چرا این اتفاق رخ داد، اضافه کرد: قوانین ایراد دارد، مثلاً شورای رقابت فقط می‌تواند به بازار خودرو زیر 45 میلیون تومان ورود کند، اما امروز چند خودرو زیر این قیمت در کشور داریم که شاید 2 یا 3 مدل باشد.

باستانی افزود: برخی قوانین هم اجرا نمی‌شود مانند قانون هوای پاک و یا کاهش تعرفه واردات خودرو که قرار بود، در هرسال با کاهش 5 درصد اجرایی شود، در اصل ما قانون را رها کردیم و عدم اجرا آن‌ها باعث این اتفاق امروز شده است.

وی عنوان کرد: ایرادی هم به همه وارد است؛ مردم همه دنیا وجه مشترکی دارند و وقتی احساس کنند در حوزه قیمت با آن‌ها بازی می‌شود، تصمیم می‌گیرند آن را نخرند، اما در کشور ما به دلیل کاهش ارزش پول مردم ترجیح می‌دهند پول نقد نگه ندارند و آن را تبدیل به دلار، سکه، مسکن و خودرو می‌کنند.



کانال تلگرام عصر جهان



ثبت نظر

نام*
ایمیل(اختیاری)
نظر*