اخبار عمومی
اعلام وصول 2
213355
تاریخ انتشار: 1397/04/04 01:43
رئیس هیئت‌مدیره دیده‌بان شفافیت و عدالت با بیان اینکه تا زمانی که به اقتصاد نفتی آویزان باشیم، تورم و رکود خواهیم داشت، گفت: دستگاه‌های مسئول مبارزه با فساد خودشان مشکل‌دار شدند.

به گزارش عصرجهان به نقل از الف؛ احمد توکلی رئیس سازمان مردم‌نهاد دیده‌بان شفافیت و عدالت و عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام امروز در برنامه «زنده‌باد زندگی» که  از شبکه دوم سیما پخش شد، با بیان اینکه سوءتدبیر داخلی در ایجاد مشکلات نقش اصلی را دارد، گفت: اقتصاد نفتی ذاتاً مستعد رکود تورمی است؛ فرض کنید در یک جامعه 100 نفرِ 100 قلم کالا تولید شود و دولت 20 قلم را به‌عنوان مالیات گرفته و خرج امور جاری و عمومی کند و مابقی کالاها در دست مردم باشد و 100 واحد پول هم داریم که در این حالت دولت با مالیات اداره می‌شود و تورمی ایجاد نخواهد شد.

*واردات برای کنترل تورم منجر به رکود می‌شود/اثر نرخ تورم 10 درصدی بیشتر از نرخ 30 درصدی 6 سال گذشته است

وی افزود: اگر  دولت چاه نفتی ایجاد و آن را صادر نمایند و مثلاً 40 واحد ارزی درآمد کسب و آن در بانک مرکزی خودش به ریال تبدیل کند و در این حالت 80 قدرت خرید در دست مردم است و 60 تا هم در اختیار دولت؛ جمع قدرت خرید به 140 می‌رسد، درحالی‌که 100 کالا وجود دارد که 40 درصد تورم خواهیم داشت و بانک مرکزی برای کنترل تورم با ارز کالا وارد می‌کند تا قیمت‌ها را کاهش دهد اما آیا می‌توان خانه و زمین هم وارد کند.

رئیس سازمان مردم‌نهاد دیده‌بان شفافیت و عدالت با اشاره به اینکه کالای قابل و غیرقابل تجارت داریم، اضافه کرد: زمانی که دولت نمی‌تواند کالای غیرقابل تجارت وارد کند، در بازار قیمت‌ها افزایش می‌باید و مسکن اولین بخشی است که دچار رشد قیمت می‌شود که روی سایر کالاها هم تاثیر خواهد گذاشت و اگر برای مقابله با تورم واردات انجام شود، رکود در پی خواهد داشت.

توکلی با بیان اینکه تا زمانی که به اقتصاد نفتی آویزان باشیم قطعاً تورم و رکود را در پی دارد و اگر در این شرایط تدابیر درستی در مورد  اتخاذ نشود، بازار متلاطم خواهد شد، گفت: وقتی بازار ارز  دچار تلاطم شود، دولت‌ها تردید در دخالت نمی‌کنند و برای مدیریت آن اقدام خواهند کرد؛ برخی باعرضه و برخی از طریق؛ تا التهاب بازار را بگیرند؛ مثلاً دولت مکزیک در سال 1994 قصد داشت پزو را نسبت به دلار 15 درصد ارزان کند و مردم‌باور نکردند و وارد بازار شدند و تقاضای دلار کردند و پزو هم به‌شدت افت کرد؛ آن زمان کلینتون رئیس‌جمهور وقت آمریکا به دلیل پیمان و توافق منطقه‌ای،  به سرمایه‌گذاران گفت باید دلار وارد مکزیک کنند و صندوق بین‌المللی پول هم 57 میلیارد دلار به مکزیک داد عرضه کند؛ البته کره هم این اتفاق برایش رخ داد و بازار را باعرضه مدیریت کرد؛ اما امروز به ما نه دلار می‌دهند و نه داریم و باید تقاضا بازار را کنترل و مهار کنیم.

وی با بیان اینکه نرخ ارز توسط عرضه و تقاضا تعیین می‌شود، بیان کرد: وقتی تخصیص اداری ارز انجام شود، رانت ایجاد خواهد کرد، زیرا تقاضای ارز اضافه می‌شود، البته راهکار دارد ولی تورم در این شرایط قهری است، زیرا قیمت ارز بالا می‌رود و کالا در داخل گران تمام می‌شود؛ بر اساس انتظارت مردم فکر می‌کنند فردا بدتر از امروز خواهد شد، با ورود به بازار تقاضا را افزایش و عرضه را عقب خواهند انداخت و این باعث تورم مضاعف خواهد شد.

این نماینده سابق مجلس با در مورد اینکه چرا مردم نرخ تورم 9 درصدی را باور نمی‌کنند؛ گفت: نرخ تورم، میانگین تغییرات قیمت سبد کالاهای مصرفی مردم است و با توجه به اینکه هزینه فقرا بیشتر صرف خوراکی‌ها می‌شود و در این بخش نرخ تورم بالاتر از متوسط است، بنابراین نرخ تورمی که این قشر لمس می‌کنند، بیشتر از نرخ اعلامی (9 درصد) است؛ البته نرخ تورم ممکن است درست باشد و اما مشکل اینجاست که فقرا روزبه‌روز فقیرتر می‌شوند و همین باعث شده اثر نرخ تورم 10 درصدی الآن 50 برابر بیشتر از نرخ 30 درصدی 6 سال گذشته باشد.

*به جهانگیری در مورد وضعیت بازار ارز هشدار دادم/دولت باید برای حل مشکلات اقتصادی اقدام کند

توکلی با بیان اینکه در آبان ماه سال گذشته آقای جهانگیری معاون اول رئیس‌جمهور با من تماس گرفتند و به ایشان گفتم وضع بازار ارز خراب است و پیش‌بینی وضعیت امروزی برای بازار ارز را کردم، اظهار کرد: در آن زمان آقای جهانگیری برای جلسه‌ای از من دعوت کرد و در این جلسه گفتم برای بازار ارز باید طرف تقاضا را مدیریت شود و نمی‌توانید برای سمت عرضه اقدامی کنید، اما چون این‌ها تابع سیاست‌های صندوق بین‌المللی پول بودند، از آن دفاع و اجرا کردند.

رئیس هیئت‌مدیره دیده‌بان شفافیت و عدالت در پاسخ به این پرسش که آیا ناگزیر هستیم تابع سیاست‌های صندوق بین‌المللی پول باشیم، گفت: نه، آن کشوری که وام می‌گیرد، مجبور است سیاست‌ها را اجرا کند، اما متاسفانه دولت‌های ما هم از ترس مرگ خودکشی می‌کنند؛  بعد از جنگ و از زمان دولت آقای هاشمی الگوی صندوق بین‌المللی پول پذیرفته شد تاکنون؛ حتی در زمان احمدی‌نژاد با نوسانات شدیدتر اجرا شد و همچنان هم هست.

وی  با بیان اینکه دولت باید برای حل مشکل اقتصاد کشور اقدام و دخالت کند؛ تاکید کرد: در فروردین‌ماه و بعد از نوسانات نرخ ارز دوباره آقای جهانگیری بازهم برای جلسه‌ای دعوت کردند و بازهم تکرار کردم و گفتم در این شرایط و زمانی که رکود تورم ایجاد می‌شود، اقشار ضعیف جامعه به‌شدت تحت‌فشار قرار می‌گیرند و دولت‌های عاقل در این وضعیت برای فقرا چاره‌اندیشی می‌کنند و باید با ارائه کارت هوشمند سبدی از محصولات (موارد غذایی) برای قشر ضعیف تصویب و تعیین شود و نگوید این کوپنیزم است و باید آن را انجام داد؛ آمریکا از سال 1939 و از زمان جنگ جهانی کوپن غذا را تصویب کرد و تاکنون که بالاترین رقم برای سال 2013 است بیش از 67 میلیون 636 هزار نفر آن را در قالب کارت هوشمند می‌گیرند که فقط می‌تواند با غذا تهیه کنند نه چیز دیگر.

*مسوولان با 10 میلیون تومان هم نمی‌توانند زندگی کنند/ خرداد تمام شد خبری از سامانه اعلام حقوق مدیران و مسوولان نشد

توکلی در مورد اینکه آیا مسوولان هم می‌توانند با حقوق 2 میلیون تومان در ماه زندگی کنند، بیان داشت: متاسفانه  مسوولان با 10 میلیون تومان هم نمی‌توانند زندگی کنند و همین موضوع حقوق‌های نجومی که ابتر ماند را ببینید که یک نجومی بگیر عنوان می‌کند سهم خودش را از انقلاب گرفته و 57 میلیون تومان دریافتی داشت. زمانی که در مجلس بودم  به معاون یک نجومی بگیر گفتم به رئیس خودت بگو 37 میلیون تومان دریافتی دارد و دیگر نگیرد و تا من هم نگویم و همین معاون که او هم 40 میلیون تومان می‌گرفت و گفت یقین داری که می‌گیرد.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام با بیان اینکه مدیر دزد نمی‌خواهیم، گفت: مسئولی می‌گوید حقوق بالا حقش است اما باید نسبت‌ها در پرداختی‌ها رعایت شود و دوم اینکه این مدیر چه میزان کارایی دارد که مبلغ بالایی را باید به‌عنوان حقوق بگیرد.

وی در مورد فعالیت دیده‌بان شفافیت و عدالت، عنوان کرد: دیده‌بان یک سازمان مردم‌نهاد است؛ فساد خیلی شیوع دارد و پیدا کرده، یک‌زمانی گفتم جمهوری اسلامی را کودتا، جنگ و انقلاب مخملی نمی‌تواند براندازد؛ بلکه فساد خواهد انداخت، اگر با آن مبارزه نشود؛ بر این اساس یک سازمان مردم‌نهاد با کمک حدود 10 نفر از  سیاستمداران تاسیس کردیم که برخی از این‌ها افراد در مجلس حضور دارند و این سازمان مردم‌نهاد داوطلبانه ایجادشده و سیاسی، دولتی و تجاری نیست.

*وای به‌روزی که بگندد نمک / باعث اصلاح قراردادهای نفتی شدیم

توکلی با بیان اینکه در دیده‌بان شفافیت و عدالت کم‌وبیش تاکنون موفق بودیم؛ در مورد سامانه اعلام حقوق مدیران و مسوولان؛ پاسخ داد: در این مورد با آقای انصاری معاون رئیس‌جمهور مذاکره کردیم  و قرار شد تا آخر اردیبهشت عملیاتی شود، اما متاسفانه خرداد هم تمام شد و کاری نکردند و پیگیر آن هستیم و رها  نخواهیم کرد؛ زیرا شفافیت به مردم و کشور خیلی کمک می‌کند و در نبود شفافیت و در تاریکی تخلفی رخ می‌دهد.

رئیس هیئت‌مدیره دیده‌بان شفافیت و عدالت با بیان اینکه معتقدیم فساد سیستمی است، گفت: سیستمی به مرحله‌ای از فساد می‌گویند که دستگاه‌های مسئول مبارزه با فساد خودشان مسئله‌دار می‌شوند مانند پلیس، قوه قضاییه، سازمان بازرسی و... است و در این‌ها فساد وجود دارد و وقتی رئیس قوه قضاییه در یک حکم 57 قاضی را عزل می‌کند، فساد  رخ‌داده؛ وقتی این‌ها دچار فساد می‌شوند؛ سیستم به‌طور طبیعی از خودش دفاع نمی‌کند، مانند بدن انسان که گلبول‌های سفید می‌جنگند و تب و لرز می‌کنیم و خوب  می‌شویم، اما اگر خود گلبول‌های سفید مریض شود، ایمنی بدن پایین می‌آید و  نمی‌توانیم در برابر حملات بیرونی را مقاومت کند.

وی با اشاره به اینکه وقتی مواد غذایی فاسد می‌شود، به آن نمک می‌زنند، ولی وای به‌روزی که بگندد نمک، تاکید کرد: اگر دستگاه‌های مسوول نتوانند در مبارزه با فساد خود اقدام کنند، در این شرایط اعتماد مردم به این دستگاه‌ها کم خواهد شد؛ سازمان‌های مردم‌نهاد درواقع بخشی از کار حکومت را بر عهده می‌گیرند و بدون اینکه هزینه‌ای داشته باشند؛ مثلاً در بحث قراردادی IPC نفتی ورود کردیم که دو بار به هیئت دولت رفت و اصلاح شد، این کار را برای اینکه در آینده مانع فساد شود انجام دادیم و دولت هم پذیرفت و اصلاح کرد.

*برخی محرمانه‌ها محرمانه نیستند/بانک مرکزی باعث شد موسسات مالی و اعتباری چاق و اژدها شوند

توکلی در مورد قراردادهای محرمانه و نحوه دسترسی به آن گفت: اولاً محرمانه بودند قواعدی دارد که این قواعد رعایت نمی‌شود بلکه قانوناً محرمانه نیست. بر اساس قانون اگر تصمیم و یا حکمی و یا سندی برای مردم وظیفه و یا حق ایجاد کند قابل محرمانه شدن نیست و خیلی از مواردی که مهر محرمانه خورده است، محرمانه نیست. البته اگر واقعاً محرمانه باشد، مجبوریم رعایت کنیم،  ولی در مورد الزام قانون محرمانه شدن را رعایت نمی‌کنند و مهر می‌زنند و ما هم رعایت نمی‌کنیم.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام در موردبررسی وضعیت موسسات مالی و اعتباری در دیده‌بان شفافیت و عدالت گفت: این موسسات به‌وسیله بانک مرکزی چاق و ماری بودند که اژدها شدند؛ امروز یک جوان تحصیل‌کرده و بیکار اگر در زیر راه‌پله خانه خودشان، یک دستگاه کلیدسازی قرار دهد، امکان نیروی انتظامی به او گیر خواهد داد و  یا اگر یا فردی اگر در منزل سبزی پاک کند و در بازار روز بفروشد، به او به‌سختی گیر خواهند داد، اما در موسسات مالی این‌گونه نبود و یکی از آن‌ها باعث شد تا 580 شعبه در کشور داشت و بانک مرکزی اقدامی نکرد و چیزی نگفت.

وی با بیان اینکه موسسات اعتباری زمانی که اژدها شدند، بانک مرکزی تصمیم گرفت با آن‌ها مقابله کند، گفت: دیده‌بان شفافیت و عدالت علیه مسوولین فعلی و قبلی بانک مرکزی و مدیران و موسسان موسسات اعتباری مانند فرشتگان و ثامن‌الحجج  اعلام شکایت کرده و یکی از حقوق ما اعلام دادخواهی و شکایت است که مدیران موسسات مجرم اصلی هستند و رئیس‌کل بانک مرکزی، معاون نظارتی مدیرکل نظارتی فعلی و قبلی بر اساس نثر صریح قانون معاون جرم هستند.

*بررسی مسائل و حل مشکلات عزم کافی وجود ندارد/ مردم در انتخابات، افراد عاقل را انتخاب کنند

توکلی برای بررسی مسائل و حل مشکلات عزم کافی وجود ندارد؛ گفت: مردم با یک تماس تلفنی به ما اطلاع می‌دهند و ما هم بررسی خواهیم کرد؛ مثلاً مردم به دیده‌بان شفافیت اعلام کردند قرار است پولی به مبلغ 200 میلیارد تومان  از  تبریز به تهران منتقل شود و می‌خواهند از کشور خارج کنند که وزارت دادگستری و معاون دادستان استان تهران و اطلاعات هماهنگ کردیم و زمانی که 120 میلیارد تومان پول به شعبه بانک آمد و طبق قانون مبارزه با پول‌شویی به نفع بیت‌المال مصادره شد.

رئیس هیئت‌مدیره دیده‌بان شفافیت و عدالت با اشاره انتخابات مجلس آینده، گفت: باید کار را دست افراد عاقل داد و سمت‌ها بر اساس روابط سیاسی و قومی و به دست نااهل ندهیم و باید به علم و دانش هم احترام بگذاریم و وقتی مجلس می‌خواند تصمیمی گیرند باید مبنای علمی داشته باشد؛ مردم هم در رای دادن باید مراقبت کند و بخشی  از مشکل با انتخاب افراد (انتخابات) حل خواهد شد.

توکلی عضو در مورد  انتخابات مجلس دهم و عدم راه‌یابی به مجلس، گفت: لیستی که اصولگرایان انتخاب کرده  بودند، ایراد داشت، زیرا آقای احمدی‌نژاد در تهران کمتر از همه‌جا رای آورده بود و 15 نفر از اعضای لیست معاون، مشاور و یا طرفدار احمدی‌نژاد بودند و طبیعی  بود و همان زمان گفتم این لیست برای رای نیاوردن خوب است.



کانال تلگرام عصر جهان



ثبت نظر

نام*
ایمیل(اختیاری)
نظر*