اخبار عمومی
اعلام وصول 2
213530
تاریخ انتشار: 1397/04/14 14:41
در روزهای گذشته در بخش خارجی تالاب هورالعظیم آتش سوزی‌هایی صورت گرفت که دود غلیظ ناشی از آن سبب کاهش دید و سخت شدن تنفس در سوسنگرد و هویزه شد.

عصرجهان-مردم سوسنگرد و هویزه شب گذشته برای سومین روز پیاپی با مشکل جدیدی مواجه شدند که نفس کشیدن را برایشان دشوار کرده بود.

گسترش دود در بخش‌های از سوسنگرد و هویزه به قدری زیاد بود که منجر به کاهش دید در این شهرها شد.

 

آتش گرفتن نیزارهای هورالعظیم در عراق

عبدالرضا سعیدی‌نیا در این باره می‌گوید: متأسفانه در روزهای گذشته در بخش خارجی تالاب هورالعظیم آتش سوزی‌هایی صورت گرفت. فرماندار دشت آزادگان می‌افزاید: آتش گرفتن نیزارهای تالاب سبب ایجاد دود غلیظ در دشت آزادگان و هویزه شد.

 

وی با بیان اینکه این دود سبب کاهش دید شد، عنوان می‌کند: شب گذشته نفس کشیدن برای اهالی دشت آزادگان سخت بود و خوشبختانه با خاموش شدن این آتش وضعیت فعلی هوا در سوسنگرد عادی است.

هورالعظیم بزرگ‌ترین تالاب خوزستان و یکی از بزرگ‌ترین تالاب‌های کشور است که یک سوم مساحت آن در خوزستان و دو سوم مساحت آن در کشور عراق است.

این تالاب از آب‌های اضافه رود کرخه و دویرچ و بخشی از آب‌های اضافه اروندرود تشکیل شده‌است. ژرفای این تالاب کم است ولی تدریجاً در وسط آن به چند متر می‌رسد. سراسر هورالعظیم با نی پوشیده شده و مساحت مشخص شده توسط اداره کل محیط زیست خوزستان به عنوان تالاب حدود ۱۱۸۰۰۰ هکتار است.

نخستین ضربه در جنگ خلیج فارس به تالاب‌های بین النهرین زده شد، موقعی که آمریکا به آزاد سازی کویت از عراق اقدام کرد و از بصره به سمت بغداد حمله‌ای آغاز شد. در آن مقطع مردم جنوب عراق علیه صدام قیام کردند که به ناگاه آمریکا دست از سرنگونی صدام حسین برداشت و صدام علیه شیعیان عراقی وارد جنگ شد.

در این جنگ شیعیان به تالاب‌ها پناه بردند و صدام حسین دستور داد که کانالی به طول 50 کیلومتر و عرض 2 کیلومتر برای انتقال آّب تالاب به دجله حفر کنند. این بزرگ‌ترین ضربه‌ای است که بشر می‌تواند به اکو سیستم طبیعی منطقه بزند که تصاویر ماهواره‌ای نشان می‌دهد پس از حفر این کانال چگونه تالاب رو به خشکی رفت.

در کشور عراق 2.5 میلیون هکتار مساحت تالابی وجود دارد که تا سال 2000 هزار میلادی چیزی در حدود 1.5 تا 2 میلیون هکتار از این تالاب‌ها خشک یا کاربری تالابی خود را از دست دادند. سازمان ملل در‌‌ همان سال 2 موضوع را به عنوان بزرگ‌ترین فاجعه زیست محیطی جهان معرفی کرد که یکی از آن‌ها خشکی تالاب‌های بین النهرین یا همان بخش خارجی تالاب هورالعظیم بود.

م/فارس



کانال تلگرام عصر جهان



ثبت نظر

نام*
ایمیل(اختیاری)
نظر*