اخبار عمومی
اعلام وصول 2
213639
تاریخ انتشار: 1397/04/21 02:04
یکی از دلایلی که موجب شده واحدهای تولید آرد در یاسوج نتوانند با ظرفیت کامل کار کنند نوعی رقابت نادرست و خارج از قاعده است که موجب شده هر دو در امر تولید در جا زده و با کمترین ظرفیت تولید کنند و البته تولید با کیفیتی هم نداشته باشند.

عصرجهان-استان کهگیلویه و بویراحمد و مشخصا شهر یاسوج خصوصیات منحصر به فردی دارند که در هیچ کجای ایران یافت نمی‌شود.

برای نمونه اگر در گوشه‌ای از شهر یاسوج سمساری و یا بزازی و یا کله‌پزی راه‌اندازی شود در امتداد آن چندین و چند سمساری و بزازی و کله‌پزی مثل قارچ سر از زمین بیرون می‌آورند و گویی چشم و هم چشمی در این استان و این شهر پایانی ندارد.

استان و شهر یاسوج که از نظر صنعتی از فقیرترین استان‌ها و شهرهای ایران به شمار می‌روند تنها چند کارخانه کوچک تولیدی دارند که از جمله آن‌ها کارخانه قند یاسوج است که سال‌های سال راکد مانده و یا دو کارخانه تولید آرد است که هر کدام با 20 درصد ظرفیت کار می‌کنند.

متاسفانه یکی از دلایلی که موجب شده این واحدهای تولیدی نتوانند با ظرفیت کامل کار کنند نوعی رقابت نادرست و خارج از قاعده است که موجب شده هر دو در امر تولید در جا زده و با کمترین ظرفیت تولید کنند و البته تولید با کیفیتی هم نداشته باشند.

در نشست که در استانداری و برای بررسی وضعیت این دو واحد تولیدی برگزار شد حرف‌هایی رد و بدل شد که نشان داد هیچ کدام از این واحدها برای تولید مستمر و با کیفیت تلاش آن چنانی ندارند و چشم هر کدام به تعطیلی آن یکی دیگر است.

در نشست استانداری کهگیلویه و بویراحمد در خصوص دلیل رکود در کارخانه آرد و نشاسته و گلوکز یاسوج موضوعاتی مطرح شد که نشان داد اولا سازمان اقتصادی کوثر به تعهدات خود در استان عمل نکرده است و دوما مسؤولان سازمان اقتصادی کوثر با این توجیه که مسؤولان کهگیلویه و بویراحمد در راه تولید سیاسی‌کاری می‌کنند حاضر به همکاری بیشتر با استان نیستند.

نمایندگان سازمان اقتصادی کوثر ادله‌ای برای رکود در این واحد تولیدی داشتند و گفتند که همین کم کردن سهمیه گندم کارخانه آرد و گلوکز یاسوج ابتدا از 1800 تن به 1200 تن و سپس از 1000 تن به صفر برنامه ریزی شده است.

در این نشست همچنین مسؤولان کارخانه آرد باقری که در جلسه حضور داشتند در انتهای جلسه به شدت منتقد و گلایه‌مند بودند که چرا سهمیه آرد و نشاسته یاسوج تنها به دلیل عدم رعایت موازین بهداشتی قطع شده است.

آن‌ها معتقد بودند که کارخانه آرد و نشاسته چند روز دیگر با رعایت موازین و مقررات بهداشتی دوباره سهمیه خود را از ما خواهند گرفت در حالی که نباید این سهمیه به آن‌ها داده شود!.

آن‌ها معتقد بودند که کارخانه آرد و نشاسته و گلوکز تنها برای تولید نشاسته و گلوکز احداث و راه‌اندازی شده و سهمیه گندمی که به آن‌ها داده می‌شود حق ماست و باید این سهمیه آن‌ها قطع و به ما داده شود.

جعفر گوهرگانی معاون استاندار به میان اظهارات بهرام باقری مدیر کارخانه آرد بافری آمد و گفت: اگر قرار باشد سهمیه آرد این کارخانه را به شما بدهیم آن وقت تکلیف 25 کارگری که از آ ارتزاق می‌کنند چه خواهد شد که باقری گفت همین فردا همه آن‌ها را به کار می‌گیرم.

به گزارش فارس، نمایندگان سازمان اقتصادی کوثر در این نشست دلیل اصلی عدم همکاری با استان را مسائل حاشیه‌ای عدم همکاری و سیاسی‌کاری ذکر کردند.

اما معاون استاندار کهگیلویه و بویراحمد نظری غیر از این داشت و معتقد بود که همه نوع همکاری با سازمان اقتصادی کوثر از صابری استاندار اصولگرا تا خادمی استاندار اصلاح‌طلب با این سازمان در استان کرده‌‌اند.

جعفر گوهرگانی می‌گوید سازمان اقتصادی کوثر زمین ملکی و قطعی برای خود می‌خواهد که این کار نشدنی و نامیسر است و در هیچ کجای ایران به آن‌ها زمین نمی‌دهند مگر این که زمین را اجاره کنند.

وی گفته‌های نماینده سازمان اقتصادی کوثر و مسؤولان آن‌ها را کذب محض دانست و گفت: نه تنها برای کارخانه آرد و گلوکز یاسوج بلکه برای ده‌ها طرح دیگر از جمله طرح پرورش ماهی، جوجه‌کشی و مرغ مولد نه یک بار بلکه ده‌ها بار جلسه و نشست برگزار کردیم.

معاون استاندار کهگیلویه و بویراحمد این را هم گفت که شما خودتان دنبال کار نیستید چرا در دوره‌ای که آقای اکبری در کارخانه آرد و نشاسته به مدت 9 ماه حضور داشته تلاشی برای رفع آلودگی و رعایت بهداشت در این واحد تولیدی نکرده است.

در این نشست آن گونه که داریوش دیودیده می‌گفت کارخانه آرد باقری با 20 درصد ظرفیت، کارخانه آرد و نشاسته و گلوکز یاسوج وابسته به سازمان اقتصادی کوثر با 17 درصد ظرفیت و کارخانه آرد مارون با 35 درصد ظرفیت خود کار می‌کنند.

نکته دیگر در این نشست مربوط به بهسازی و نوسازی ماشین‌آلات کارخانه آرد و نشاسته و گلوکز یاسوج بود که بنا به گفته اکبری مسؤول این واحد تولیدی به 15 میلیارد تومان نیاز دارد تا ماشین‌آلات خود را نوسازی کند.

البته اکبری مدیر مشهدی‌تبار این واحد تولیدی هم گفت که هر چه کردیم این کارخانه در مناقصه به فروش نرفت و قیمت پایه‌ای که برای آن تعیین شده 43 میلیارد تومان بود.

همچنین در این نشست معلوم شد که برخی از دستگاه‌ها و دکانترهای شرکت آرد و نشاسته و گلوکز یاسوج سر جای خودشان نیستند!.

منبع/فارس



کانال تلگرام عصر جهان



ثبت نظر

نام*
ایمیل(اختیاری)
نظر*