اخبار عمومی
اعلام وصول 2
213807
تاریخ انتشار: 1397/04/31 14:28
در فینال بازی جام جهانی امسال بین فرانسه و کراوسی که در روسیه برگزار شده بود ماهیت پوتین آشکار شد

عصرجهان؛محمد شریفی-شرط نقد منصفانه عدم سوگیری و پرهیز از سیاه نمایی و مدح ستایشگرانه است، اما هر چه بیشتر تاریخ روابط ایران و روسیه را در دوره معاصر ورق زدم، متاسفانه نکته روشن و قابل دفاعی نیافتم، از ظهور پطرکبیر تا سقوط روسیه تزاری و پیروزی بلشویک ها و شکل گیری اتحاد جماهیر شوری سوسیالیستی تا جمهوری فدراتیو روسیه ی امروزی به زعامت پوتین،این کشور هیچگاه برای ملت ایران یک تکیه گاه مطمئن و قابل اعتماد نبوده و در بزنگاههای بزرگ پشت ما را خالی نمود و باز هم جا خالی خواهد داد.

مومن بصیر و هوشیار مطابق نص صریح شریعت اسلام نباید بیش از یکبار از یک سوراخ گزیده شود .کشور ما طی دو قرن اخیر بارها و اندرمکرر در معادلات بین المللی بار ها و بارها شاهد از پشت خنجر زدن روس ها بوده است ،که در این مقال به نمونه هایی از آن اشاره می شود.:

*الف: خیانت روسیه تزاری:*

 تحمیل دو قرارداد ننگین ترکمانچای و گلستان که به موجب قراردادهای مذکور بسیاری از ایالات و شهرهای شمالی کشورمان نظیر گرجستان ، باکو ، شروان ، گنجه ، نخجوان ، اردوباد و...از ایران جدا و ضمیمه خاک روسیه شدند .آیا جنایتی بارزتر و آشکار تر آنهم تجاوز به تمامیت ارضی یک کشور وجود دارد. دولت تزار روس بعد از تصرف شهرهای ایران و اخذ غرامت ملت ایران را به نهایت افلاس کشانید و باعث قحطی بزرگ در ایران شد و سفارت روسیه در ایران در راستای ایجاد تفرقه دست به فرقه سازی مذهبی زد و تحریک سید محمدعلی باب و شکل گیری فرقه ی بابیه توسط روس ها پایه گذاری شد. تشکیل سپاه بریگارد قزاق توسط روس ها در ایران و مخالفت روس ها با جریان مشروطه و حمایت کلنل لیاخوف از استبداد محمدعلی شاه و به توپ بستن مجلس شورای ملی توسط لیاخوف و همچنین دسایس روس ها در ویران کردن اقتصاد ایران توسط بانک ایران و روس بخشی از خیانت های این کشور است، که با سقوط تزاریسم و پیروزی انقلاب اکتبر به رهبری لنین معادلات به شیوه های دیگر رقم خورد که به آنها خواهیم پرداخت.

*ب: خیانت های اتحاد جماهیر شوروی* 

اولین حکومت سوسیالستی دنیا بر اساس تئوری های کارل مارکس در روسیه فئودالیته به رهبری ولادیمر ایلیچ اولیانوف لنین در اکتبر ۱۹۱۷ به پیروزی رسید ، با مرگ لنین زمام امور به دست ژوزف استالین که دیکتاتوری بی رحم بود ، رسید، استالین در ارتباط با ایران همان سیاست سلف تزار را در پیش گرفت، در جنگ جهانی دوم 

 با وجود بی طرفی ایران ، بلشویک ها شمال ایران را به تصرف در آوردند، خالو قربان و احسان الله خان و حیدر خان عمو اوغلی در رشت و انزلی و در آذربایجان به مرکزیت تبریز جعفر پیشه وری و در کردستان قاضی محمد با حمایت ارتش شوروی جمهوری های خودمختار گیلان، آذربایجان و کردستان را تشکیل دادند و می رفت که ایران را ایرانستان بکنند ، اما احمد قوام با وعده دادن امتیاز نفت شمال استالین را به طمع انداخته و با این حربه و فشار افکارعمومی جهانیان روس ها مجبور به عقب نشینی از مرزهای ایران شدند و غائله های آذربایجان ، گیلان و کردستان پایان داده شد .تشکیل حزب توده ایران و سرسپردگی این حزب به اتحاد جماهیر شوروی و نقش این حزب در تضعیف دولت ملی دکتر محمد مصدق برگ دیگری از خیانت های این کشور است.

در جنگ هشت ساله ایران و عراق دولت اتحاد جماهیر شوروی با حمایت از صدام به عنوان بزرگترین تامین کننده سلاح به دولت متخاصم عراق به ایران و ایرانی خیانت کرده است.

*ج: از فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی تا شکل گیری جمهوری فدراتیو روسیه و خیانت های این کشور به ملت ایران*

مرگ استالین اقتدار شوروی را بهم ریخت، خروشچف جانشین استالین شد و با تمرکز به زدودن بعضی از سیاست های استالین در صدد نزدیک شدن به ایجاد ارتباط با جهان غرب بر آمد اما وی هم نتوانست در مقابل مخالفت های بعضی از اعضای حزب کمونیست اتحاد جماهیر شوروی راه بجایی ببرد تا اینکه فرجام امور به دست لئونید برژنف رسید، برژنف تا حدودی جنگ سرد را تعدیل نمود و با توسل به دیکتاتوری نرم مجددا اقتدار اتحاد جماهیر شوروی که در درون در حال ویرانی و اضمحلال کامل بوده است را لعاب کاری نمود ، اما نسخه شفابخشی در راستای جلوگیری از فروپاشی نداشت، مرگ برژنف و روی کارآمدن آندره پوف و چرنینکو و میخائیل گورباچف منجر به تضعیف کامل این کشور شد.اتخاذ سیاست های پروستریکا و گلاسنوست توسط گورپاچف و به میدان آمدن بوریس یلتسین که از جانب غرب حمایت می شد در نهایت منجر به جدایی و اعلام استقلال جمهوری های لتونی ، استونی ، اکراین ، آذربایجان و ... شد در اوت ۱۹۹۱ با پایان دوره بوریس یلتسین عملا قدرت به پوتین افسر سابق سازمان k.G.B تفویض شد. در اینجا به بخشی از سیاست ها و مواضع پوتین در برابر ایران به صورت مختصر اشاره می شود:

۱– مماشات روس ها در ساخت نیروگاه اتمی بوشهر نیروگاهی که بیش از 70% آن در زمان حکومت پهلوی توسط آلمان غربی پیشرفت فیزیکی داشته و در حال آماده شدن بود که با پیروزی انقلاب در سال ۵۷ ادامه ی ساخت آن متوقف شد ، جمهوری اسلامی برای اتمام 30 درصد باقی مانده با روس ها وارد مذاکره شد و پروتکل های محکمی با این کشور منعقد نموده ، تا الان ۳۰ سال می گذرد و در طول این 30 سال انواع بهانه ها از جانب دولت روس آورده شد و هزینه های گزاف روی دست ملت گذاشته شد ولی تکمیل نیروگاه با حرکت های لاک پشتی بلاتکلیف باقی مانده است.

آلوده شدن نیروگاه بوشهر به ویروس استاکس بسیار جای تآمل است بنا به بعضی از گزارش ها این اقدام سهوا توسط رایانه شخصی یکی از تکنسین های روس به وجود آمده است. پرسش اصلی این است چرا روس ها به تعهدات خود عمل نکردند ...!!؟

۲ - ایران سالهاست که طی قرار دادی سامانه موشکی اس 300 را با روس ها منعقد نموده اما روس ها زیر فشار غرب با وجود قرارداد خرید و دریافت پیش پرداخت به ایران تحویل نداده و این کش و قوص های دامنه دار چندین سال به دراز کشید و اگر امروز با چرخش 180 درجه مواضع در تحویل این سیستم دفاعی موشکی به ایران پیشقدم شده است ، نه از روی تعهد و پای بندی بوده است

علت اتخاذ مواضع جدید روس ها متاثر از واکنش غرب و تحریم های آمریکا به دلیل تصرف شبه جزیره کریمه در اکراین و پشتیبانی پوتین از دولت بشار اسد در سوریه بوده است. 

۳ - روسیه در تصویب تحریمها و قطعنامه های سازمان ملل علیه ملت ایران ضلع اول خیانت بوده است این کشور با چهار قدرت بزرگ و آلمان در یک جبهه قرار داشت بود و امضای روسیه پای تمام قطع نامه های شورای امنیت سازمان ملل علیه ایران موجود است.

۴- امروز روسیه خود مورد تحریم های امریکا و اتحادیه اروپا قرار گرفته است و اتخاذ بعضا مواضع نرم به ایران از روی استیصال و بازی با کارت های ایران در قمار سیاست است.  

در فینال بازی جام جهانی امسال بین فرانسه و کراوسی که در روسیه برگزار شده بود ماهیت پوتین آشکار شد که در وقت حادثه روس ها هیچکس را زیر چتر خود قرار نمی دهند . همه مردم دنیا دیدند که دو رئیس چمهور کراوسی و فرانسه زیر باران خیس شده بودند اما میزبان بدون توجه به مهمان چتر را بالای سر خود افراشته بود.

۵ - رابطه دیپلماتیک و گسترده روسیه و اسرائیل بسیار جای تامل دارد . 

۶ - سیاست روسیه در سوریه بر اساس منافع استراتژیک است، تسلط این کشور به آب های دریای احمر و دریای مدیترانه متضمن دست بالای این کشور در صورت بروز یک جنگ جهانی است ورنه پوتین دلش برای بشار اسد نسوخته است. 

نتیجه گیری : روس ها اصلا قابل اعتماد نیستند.

 

#مطلبی که خوانید از سری یادداشت های مخاطبین است و انتشار آن الزاما به معنی تایید تمام یا بخشی از آن نیست. می توانید با ارسال یادداشت خود، این مطلب را تأیید یا نقد کنید



کانال تلگرام عصر جهان



ثبت نظر

نام*
ایمیل(اختیاری)
نظر*