اخبار عمومی
اعلام وصول 2
213822
تاریخ انتشار: 1397/05/01 02:46
در صورت اجرای قانون "منع به کارگیری بازنشستگان" بیش از ۱۲۰۰مدیر دولتی، ۷۵ سفیر و ۱۰۰ شهردار برکنار می شوند که فعالان سیاسی معتقدند تصویب این قانون فرصتی برای کنار گذاشتن مدیران خسته است.

عصرجهان-31 اردیبهشت امسال کلیات طرح یک فوریتی اصلاح قانون ممنوعیت به کارگیری بازنشستگان در مجلس تصویب و پس از رأی نمایندگان مبنی بر رفع اشکالات به کمیسیون اجتماعی خانه ملت عودت داده شد.

بنا بر گفته سخنگوی کمیسیون اجتماعی مجلس طرح اصلاح قانون ممنوعیت به کارگیری بازنشستگان در راستای تاکید مقام معظم رهبری مبنی بر استفاده از ظرفیت جوانان و فراهم کردن فرصت برای مدیران توانمند جوان تدوین شده و بر اساس این طرح، به کارگیری بازنشستگان در سمت هایی همچون سفارت، معاونت وزیر، استاندار و همطرازان آن ممنوع است.

در مقدمه متن طرح یک فوریتی اصلاح قانون منع به کارگیری بازنشستگان نیز آمده که براساس تبصره 1 ماده واحده قانون ممنوعیت به کارگیری بازنشستگان مصوب 20 اردیبهشت 95 در جهت به کارگیری افراد با سابقه و متخصصان در پست‌های حساس مدیریتی، سیاسی، امنیتی و نظامی استثناهایی را لحاظ کرده که متاسفانه با تفسیر ناصحیح موجب نقض غرض قانونگذار و به کارگیری حداکثری بازنشستگان شده است».

این مقوله موجب می شود که تعداد پرشمار افراد متخصص و دانش آموختگان در سطوح عالی از حضور در صحنه های مدیریتی و سیاسی کشور کنار گذاشته شده و مجال خدمت به نظام اسلامی را نداشته باشند. لذا با توجه به حساسیت‌های برخی از سمت‌ها (بندهای 1 و 2 و 3 ماده 71 قانون مدیریت خدمات کشوری) و نیاز احتمالی نیروها و دستگاه های حساس از جمله نیروهای مسلح و وزارت اطلاعات به استمرار بهره مندی از سوابق مفید و موثر کارکنان خود در دستگاه های متبوع، پیرو فرمایشات مقام معظم رهبری در باب «تجدیدپذیری» و در راستای سنت‌های اسلامی طرح اصلاح قانون ممنوعیت به کارگیری بارنشستگان تهیه شده و در دستورکار قرار گرفته است.



نقص در سیستم نتیجه استفاده از مدیران پا به سن گذاشته

نماینده مردم اهواز در مجلس شورای اسلامی می‌گوید: یک فوریت طرح ممنوعیت به کارگیری بازنشستگان 25 تیر امسال به تصویب رسیده و امروز هم در صحن علنی مطرح شده است.

علی ساری می‌افزاید: در کشور افراد بازنشسته و یا در حال بازنشستگی زیادی هستند که با توجه به کهولت سن و توان اجرایی باید از کار کنار گذاشته شوند اما با استفاده از برخی خلاءهای قانونی در سیستم‌های مدیریتی می‌مانند و سبب می‌شوند که دستگاه‌ها با نقص به کار خود ادامه دهند.

وی با بیان اینکه حضور این افراد در سیستم‌های مدیریتی سبب تنگ شدن عرصه بر افراد متخصص، جوان و به روز می‌شود، عنوان می‌کند: به همین دلیل این طرح در کمیسیون اجتماعی مطرح و امروز هم در صحن علنی مورد بررسی قرار گیرد که بسیاری از نمایندگان با هدف باز شدن فضا برای نیروهای جوان و جدید به دنبال تصویب این طرح هستند.



اصلاحات قانون منع به کارگیری بازنشستگان

نماینده مردم اهواز در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه امیدواریم با تصویب این قانون و ورود مدیران جوان بسیاری از نقص‎‌های موجود در سیستم‌های مدیریتی رفع شود، بیان می‌کند: در قانون‌های قبلی واژه هم‌ترازی وجود داشت که در قانون جدید با اصلاح آن سعی کرده‌ایم از حضور بازنشستگان در عرصه جلوگیری کنیم.

وی می‌گوید: آمار دقیقی از حضور بازنشستگان در خوزستان وجود ندارد اما براساس برآوردها تعداد مدیران کل و مدیران عامل بازنشسته بیش از 30 نفر است و علاوه بر آنها بیش از 50 نفر هم پس از بازنشستگی به‌عنوان مشاور در نیشکر فعالیت می‌کنند. البته در شرکت نفت، صنایع و شرکت‌های پتروشیمی این موضوع به‌صورت زیاد قابل مشاهده است.

ساری می‌افزاید: کهولت سن و استفاده از مدیریت سنتی که خروجی آن سبب پدید آمدن اوضاع فعلی شده ما را بر آن داشت که به اصلاح این قانون بپردازیم چرا که معتقدیم خروجی این مدیران نتایج ثمربخش نبوده است.

فرصتی برای کنار گذاشتن مدیران خسته صنعت نفت، آب و کشاورزی

سید کریم حسینی، سخنگوی جمنا در خوزستان نیز در توئیتی نوشت: تصویب قانون منع به‌کارگیری بازنشستگان فرصت خوبی برای جلوگیری از فعالیت ۳۶ مدیر خسته و تزریق مدیران بانشاط، توانمند و مشورت پذیر به بدنه مدیریتی خوزستان به‌ویژه درحوزه آب، نفت وکشاورزی است.

به گزارش خبرگزاری فارس، در صورت اجرای قانون «منع به کارگیری بازنشستگان» بیش از ۱۲۰۰مدیر دولتی، ۷۵ سفیر و ۱۰۰ شهردار برکنار می شوند که فعالان سیاسی معتقدند تصویب این قانون فرصتی برای کنار گذاشتن مدیران خسته است.

کنار گذاشتن مدیران پا به سن گذاشته و استفاده از مدیران جوان علاوه بر افزایش کارایی سازمان‌ها می‌تواند منجر به نتایج جدیدی شود، چرا که نیروهای جوان و متخصص، مشورت پذیر و پر نشاط هستند و با این دو روحیه می‌توانند سبب شکوفایی سازمان‌ها شوند.

م/فارس



کانال تلگرام عصر جهان



ثبت نظر

نام*
ایمیل(اختیاری)
نظر*