اخبار عمومی
اعلام وصول 2
214152
تاریخ انتشار: 1397/05/21 03:20
در پی خروج شرکت توتال از سرمایه‌گذاری برای توسعه فاز ۱۱ پارس جنوبی، شرکت ملی نفت چین (سی.ان.پی.سی) با سهم ۸۰.۱ درصدی جایگزین این شرکت فرانسوی شد.

طبق گزارش وبسایت وزارت نفت، مدیر سرمایه‎گذاری و کسب‎وکار شرکت ملی نفت ایران امروز (شنبه) درباره تکلیف فاز ۱۱ پارس جنوبی گفت: «اگر بخواهیم واقع‎بینانه نگاه کنیم سی.ان.پی.سی شرکت خوبی است، در فهرست پنج شرکت بزرگ نفتی جهان قرار دارد و به شدت در حال رشد و رقابت با شرکت‎های مطرح نفتی دنیاست.»
طبق قراردادی که سال گذشته در پسابرجام بین شرکت ملی نفت ایران و کنسرسیوم بین المللی به رهبری شرکت نفتی توتال فرانسه برای توسعه فاز ۱۱ پارس جنوبی امضا شد، سهم توتال به عنوان رهبر این کنسرسیوم ۵۰.۱ درصد بود. شاخه بین المللی شرکت ملی نفت چین و پتروپارس ایران نیز به ترتیب ۳۰ و ۱۹.۹ درصد سهم داشتند. با کنار کشیدن توتال سهم شرکت چینی به بالای ۸۰ درصد افزایش یافت.
طبق قرارداد در صورت کنار رفتن توتال، شرکت ملی نفت چین سهم این شرکت فرانسوی را در اختیار گرفته و به عنوان رهبر کنسرسیوم، فعالیت می کرد.
به گفته مدیر سرمایه‎گذاری و کسب‎وکار شرکت ملی نفت ایران ، چین بزرگ ترین بازار مصرف انرژی دنیاست و نه فقط در شرایط تحریم، بلکه در هر شرایطی باید با چینی‎ها کار کرد.
آقای مصطفوی تاکید کرد: «پیش از موضع‎گیری رییس‎جمهوری آمریکا برای خروج از توافق هسته ای اوضاع پیچیده‎تر بود؛ چون طرف‎های خارجی تکلیف خود را نمی‎دانستند؛ اکنون تکلیف روشن شده است.»
وزارت خارجه چین هفته گذشته در بیانیه‌ای اعلام کرد که همکاری تجاری با ایران، هیچ یک از قطعنامه‌های شورای امنیت را نقض نمی‌کند. این وزارتخانه همچنین امروز ۲۰ مرداد هم موضع خود را در این رابطه تکرار کرد.



کانال تلگرام عصر جهان



ثبت نظر

نام*
ایمیل(اختیاری)
نظر*