اخبار عمومی
اعلام وصول 2
214188
تاریخ انتشار: 1397/05/23 22:36
مقام‌های انتخابی خود را تقدیس نکنند/سوال از رییس‌جمهوری در راستای تخریب روحانی و تضعیف دولت است/ اکنون اقتدار لازم را برای مذاکره با آمریکا نداریم/جلالی گزینه وزارت کار است؟

عصرجهان- تیتر و خلاصه‌ای از مهم‌ترین اخباری که اطلاع از آن‌ها ممکن است برای مخاطبان مهم و قابل توجه باشد

انتقاد صادق خرازی از وزیر کشور

دبیرکل ندای ایرانیان، طی نامه ای به وزیر کشور از دستور وی مبنی بر عدم واگذاری سالن وزارت کشور به احزاب انتقاد کرد.«محمدصادق خرازی»، دبیرکل ندای ایرانیان، طی نامه ای به وزیر کشور از دستور وی مبنی بر عدم واگذاری سالن وزارت کشور به احزاب انتقاد کرد.صادق خرازی در این نامه با اشاره به نقش دولت و وزارت کشور در حمایت از احزاب از این که با وجود واگذاری سالن وزارت کشور به کنسرت ها و برنامه های فرهنگی، وزارت کشور از واگذاری این سالن به احزاب و تشکل های سیاسی خودداری می کند انتقاد کرد و خواهان برداشتن این تبعیض شده است.

مردم منتظرند رئیس‌جمهور مسائل پشت و روی پرده را در مجلس بگوید

یک نماینده اصلاح‌طلب مجلس شورای اسلامی در خصوص حضور رئیس‌جمهور در مجلس شورای اسلامی گفت: بد نیست گاهی آقای روحانی سر زده به مجلس بیاید ، مردم انتظار دارند که او مسائل پشت و روی پرده را بگوید.حجت الاسلام احمد مازنی درباره سوال نمایندگان از رئیس ‌جمهور گفت: طبق آئین‌نامه رئیس‌جمهور باید بر اساس پروتکل‌های و تشریفات خاصی به مجلس دعوت شود؛ به هرحال ایشان رئیس قوه مجریه و نماینده ملت هستند.وی ادامه داد: آقای روحانی در یک جلسه غیرعلنی که با سران سه قوه داشتیم، تشریف آوردند و معتقدم اگر بازهم از ایشان دعوت شود ،خواهند آمد.نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی با بیان این که اعتقاد دارم ارتباط رئیس‌جمهور با نمایندگان کم است، بیان کرد: روسای گذشته همچون مقام معظم رهبری، مرحوم آیت الله هاشمی، سید محمد خاتمی، محمود احمدی‌نژاد و میرحسین موسوی که نخست وزیر بود در زمان خود بیشتر ارتباط را با مجلس شورای اسلامی داشتند.وی خاطرنشان کرد: البته روحانی سبک و سیاق مدیرتی خاص خودش را دارد.

هاشمی معتقد بود که احمدی‌نژاد به خارج وابستگی دارد؟

غلامعلی رجایی، مشاور سیاسی مرحوم هاشمی و مشاور فعلی شهردار تهران در گفتگو با روزنامه آرمان گفته است:یکی دو بار مسأله وابستگی احمدی‌نژاد توسط دو تن از اعضای مجمع تشخیص مصلحت نظام که یکی از آنها فوت شده با آیت‌الله هاشمی مطرح شد. یکی از اعضای مجمع با توجه به اینکه احمدی‌نژاد دولت خود را متعلق به جمهوری اسلامی نمی‌دانست و معتقد بود دولت وی دولت ماقبل ظهور امام زمان(ره) است معتقد بود که احمدی‌نژاد به دنبال مطرح کردن فرقه‌ای جدید است. البته ایشان شواهدی نیز به آقای هاشمی ارائه کردند. آقای هاشمی در پاسخ به این فرد عنوان کردند که در این زمینه با مقام معظم رهبری صحبت کنید. یکی دیگر از اعضای مجمع تشخیص مصلحت نیز عنوان کرده بودند که شواهدی بر وابستگی احمدی‌نژاد وجود دارد که آیت‌ا...‌هاشمی در پاسخ به این فرد نیز عنوان کردند که این مطلب را با مقام معظم رهبری در میان بگذارید. آقای هاشمی معتقد بودند که من نمی‌پذیرم که احمدی‌نژاد به خارج وابستگی دارد.

جلالی گزینه وزارت کار است؟

کاظم جلالی نماینده مردم تهران و رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی در پاسخ به سؤالی درباره احتمال معرفی او به مجلس به‌عنوان گزینه پیشنهادی وزارت کار تعاون و رفاه اجتماعی، گفت: تا این لحظه هیچ‌کس از سوی دولت با بنده درباره وزارت کار گفت‌وگوی انجام نداده است و از اساس این موضوع مطرح نبوده است.وی با بیان اینکه، ترجیح می‌دهم در کسوت نمایندگی مجلس و مرکز پژوهش‌های قوه مقننه فعالیت خود را دنبال کنم، گفت: بنده برای وزارت کار جزو گزینه‌ها نبوده‌ام و اصل این مسئله، گمانه‌زنی برخی رسانه‌ها بوده که بنده همان موقع آن را تکذیب کردم./ایران

فتاح درخواست جهانگیری برای وزیر کار شدن را رد کرد

به گفته یک منبع آگاه اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس جمهور طی تماسی با مهندس پرویز فتاح رئیس کمیته امداد امام خمینی(ره) از او برای تصدی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی درخواست کرده است که فتاح با رد این درخواست به او گفته است که میخواهم در خدمت محرومان و مستضعفان در کمیته امداد باشم./فارس

پیشنهاد جالب رسایی برای مبارزه با احتکار

نماینده مردم تهران در مجلس نهم تصریح کرد: هر کس انبارهای اجناس احتکار شده را معرفی کند، یک درصد ارزش آن را پاداش بگیرد.حمید رسایی در صفحه شخصی خود نسبت به احتکار اجناس موردنیاز مردم انتقاد کرد.
در این مطلب آمده است:پیشنهادی به مسئولان دفتر قضا به ویژه سازمان تعزیرات:
احتکار اجناس در انبارهای بزرگ به دور از چشم مردم غیرممکن است.
هر کس انبارهای احتکارشده اجناس موردنیاز مردم را به مسئولان ذی‌ربط معرفی کند، یک درصد ارزش مالی آن را به عنوان پاداش دریافت کند.
محتکر نباید آرامش داشته باشد

اکنون اقتدار لازم را برای مذاکره با آمریکا نداریم

سخنگوی کمیسیون قضایی مجلس معتقد است اکنون اقتدار لازم را برای مذاکره با آمریکا نداریم و همه دستگاه‌ها باید برای دستیابی به این اقتدار قدم بردارند.حجت‌الاسلام حسن نوروزی با اشاره به بیانات اخیر مقام معظم رهبری درباره مذاکره با آمریکا اظهار داشت: ارتباط ما با آمریکا مانند رابطه گرگ و میش است. آمریکا یکبار با ما مذاکره کرد برجام امضاء شد، اما یک‌تنه عقب‌نشینی کرد و از سوی دیگر سازمان ملل هم از او پشتیبانی کرد و ما هم نتوانستیم کاری انجام دهیم.وی افزود: هرگونه مذاکره دیگر بی‌فایده است. وقتی آمریکا قلدری می‌کند و این خوی فرعونانه دارد مذاکره بی‌فایده است. این‌که حضرت آقا اشاره فرموده‌اند مذاکره می‌کنیم در صورتی است که آمریکا از این خوی خود دست بردارد و زمانی که آمریکا این خوی فرعونانه را دارد مذاکره انجام نخواهد شد، چرا که دیگر مذاکره معنایی ندارد. نظر آقا هم همین است. ما یکبار مذاکره کردیم آنها امضاء کردند ولی یک طرفه عقب نشستند.

تکذیب نقل قول منتسب به واعظی درباره لاریجانی

ریاست جمهوری اعلام کرد: روز گذشته نقل قولی از محمود واعظی رئیس دفتر رئیس جمهوری در برخی رسانه ها مبنی براینکه «ما حساب آقای علی لاریجانی را از مجلس جدا می‌دانیم» منتشر شد که این نقل قول تقطیع و تحریف شده و نادرست است.در توضیحات ریاست جمهوری آمده است :بدینوسیله به اطلاع می رساند که اصل کلام رئیس دفتر رئیس جمهوری در پاسخ به این سوال خبرنگار که برخی محتوا و لحن نامه رئیس جمهوری به رئیس مجلس را تهدیدآمیز تلقی کرده اند، این بوده است:"این موضوع درست نیست. آقای رئیس‌جمهور در نامه به اقای لاریجانی اعلام کردند که طبق قانون در زمان مقرر در مجلس حاضر خواهند شد و به این خواسته برخی نمایندگان احترام خواهند گذارد. ما حساب یک گروه معدود و اقلیت در مجلس را از کلیت آن جدا می دانیم."

منشاء بحران امروز ایران و امریکا سیاستی است که انتخاب کرده‌ایم

پزشکیان نایب رئیس مجلس گفت: وقتی پرچم آمریکا را آتش می‌زنیم، اف‌ای تی اف را رد می‌کنیم، باید بپذیریم که با آمریکا رودررو خواهیم شد. پس باید خود را آماده کنیم. کوتاه نیامدن سختی‌هایی دارد و تقصیر حسن و حسین نیست بلکه تقصیر سیاستی است که در پیش گرفته‌ایم. ما باید یاد بگیریم که اقتصاد مقاومتی فحش دادن به یکدیگر نیست. آمریکا از نظر اقتصادی یک قدرت است و بسیاری از قدرت‌های بزرگ در مقابل آن کوتاه می‌آیند. حالا نمی‌خواهیم کوتاه بیاییم پس باید هزینه آن را بپردازیم./آفتاب

اجرای پیشنهادات خاتمی تنها به دست رهبر انقلاب ممکن خواهد بود

حجت الاسلام والمسلمین محمد جواد حجتی، درباره 15 راه حلی که اخیراً از سوی سیدمحمد خاتمی برای خروج از وضعیت فعلی کشور ارائه شد، گفت: این کار تنها از رهبری انقلاب ساخته است. از این رو، من با تمامی پیشنهادات اخیر آقای خاتمی موافقم، منتها اجرای آن تنها به دست رهبر باکفایت انقلاب اسلامی ممکن خواهد بود. بنابراین اگر آشتی ملی در کشور محقق شود، تمامی پیشنهادات آقای خاتمی عملی خواهد شد.  حجتی کرمانی با اشاره به ضرورت حاکم شدن نگاه فراجناحی از سوی رسانه های ملی که در پیشنهادات رئیس دولت اصلاحات نیز مطرح شده بود، گفت: من بسیار از صداوسیمای کشورمان ناراحتم، به دلیل آنکه تبدیل به یک صداوسیمای جناحی و ضدّ دولت شده است. از این رو، من به هیچ وجه برنامه های آن را نگاه نمی کنم و به شدت هم از این موضوع ناراحتم. می توان گفت که آقای خاتمی در این زمینه هم اشاره درستی داشته است./ جماران

توئیتر رفع فیلتر نمی‌شود

معاون قضایی دادستان کل کشور گفت: کارگروه تعیین مصادیق محتوای مجرمانه مرجع نقض دستورات و احکام قضایی نیست. موضوع رفع فیلتر توئیتر در جلسه کارگروه تعیین مصادیق محتوای مجرمانه مطرح نخواهد شد و توئیتر رفع فیلتر نمی شود. درخواست وزیر محترم ارتباطات دائر بر طرح موضوع رفع فیلتر توئیتر در جلسه کارگروه تعیین مصادیق محتوای مجرمانه درخواستی غیر قانونی و خلاف مبانی حقوقی است./میزان

یک نماینده مجلس: پسرم چوپان است

نادر قاضی‌پور از دوره هشتم مجلس شورای اسلامی تاکنون نمایندگی مردم ارومیه را بر عهده دارد. این نماینده اصولگرا و عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس نیز در گفت‌وگو با «شهروند» به کمپین #فرزندت_کجاست؟ پیوست. قاضی‌پور گفت: من دو فرزند دختر و دو فرزند پسر دارم. هر دو دختر من تحصیلات مقطع کارشناسی‌‌ارشد دارند و خانه‌دار هستند. یکی از فرزندان پسر من دانشجوی علوم پزشکی دانشگاه ارومیه است که در بیمارستان کار می‌کند. پسر دیگر من که دانشجوی دامپزشکی دانشگاه آزاد ارومیه است، گوسفند دارد و به کار چوپانی مشغول است.

سرنوشت پرونده فسادهای بزرگ دولت نهم و دهم چه شد؟

جمهوری اسلامی در سرمقاله خود نوشت: رئیس دستگاه قضا در نامه‌ای به رهبری خواستار مجوز برای تسریع در رسیدگی به مفاسد اقتصادی شد که با پاسخ مثبت مواجه گردیده است. اینکه دستگاه قضا تلاش کند به موضوع مفاسد اقتصادی رسیدگی شود و برخورد جدی و قاطعی با خطاکاران صورت گیرد، امری مبارک است و باید از آن استقبال شود. لکن سوال مهمی در این میان مطرح است و آن اینکه آیا مفاسد اقتصادی موضوعی است که فقط در همین روزهای اخیر حادث شده یا آنکه پیش از این هم در برخی سطوح قابل رصد کردن بوده است؟ به راستی سرنوشت صدها شکایت رسمی مجلس و ارجاع پرونده‌ای قطور تخلفات محرز دولت‌های نهم و دهم به کجا رسید؟ و آیا غیر از یکی دو مورد به بقیه شکایات پرتعداد مجلس رسیدگی شد و با متخلفین اعم از آمرین و عاملین، برخورد قضائی صورت گرفت؟

سوال از رییس‌جمهوری در راستای تخریب روحانی و تضعیف دولت است

علیرضا رحیمی،  عضو هیات رییسه مجلس گفت: فضای سوال از رییس جمهوری برجسته‌سازی ناکارآمدی دولت است، پروژه تعریف شده رقبا، پروژه تخریب روحانی و تضعیف دولت است باید توجه داشته باشیم که سوال از رییس جمهوری معادل ۷۲ سوال از وزرا از نظر تعداد امضاءهاست. طبیعتا طرح چنین سوالی باید منجر به رفع ابهامی شود در حالی که پاسخ‌ سوالات بارها توسط رئیس جمهور و وزیران در قبل داده شده است و این شائبه سیاسی بودن اهداف سوال را تقویت می‌کند. اکثر اعضای فراکسیون امید ضرورتی برای طرح سوال از رییس جمهوری در این شرایط نمی‌بینند. ما معتقدیم اگر پیش از طرح سوال آقای روحانی در مجلس شورای اسلامی حضور پیدا می‌کرد شاید اصلا کار به اینجا نمی‌رسید. ممکن است در فضای کلی مجلس این برداشت به وجود آمده باشد که رییس جمهوری نسبت به حضور در مجلس مقاومت دارد در حالی که دکتر روحانی می‌توانست با حضور خود در مجلس شورای اسلامی یا حین رسیدگی سوال در کمیسیون این برداشت تقابل را از بین ببرد. فقط چند نفر از اعضای فراکسیون امید امضا کننده از سوال رییس جمهوری هستند و اساسا سوال به صورت فراکسیونی در مجلس مطرح نشده، اما به طور کلی اکثر امضاکنندگان سوال از فراکسیون ولایی و مستقلین هستند.

رفتار اقتصادی مردم، همه‌پرسی خاموش

بلافاصله بعد از تایید قانون مربوط به FATF از سوی شورای نگهبان، قیمت دلار پانزده هزار ریال کاهش یافت. چیت ساز، عضو هیئت علمی دانشگاه تهران: واکنش مثبت بازار به این مصوبه نشان داد جامعه  از رفتارهای صلح جویانه و همراستا با تعاملات بین المللی حمایت میکند. رفتار اقتصادی جامعه و این که به چه اقبال دارد، چگونه پیام میدهد و با چه رویکردی دچار التهاب میشود و با چه نگاهی آرام می شود، بهترین رفراندوم است. حسام سلامت، جامعه‌شناس: یک سیاستگذار دستاویزی به‌جز کنش‌ها و رفتارهای اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی مردم ندارد. هیچ ارتباطی بین اعتراضات دی‌ماه و  افزایش قیمت ارز وجود ندارد./ ایرنا

مقام‌های انتخابی خود را تقدیس نکنند

غلامحسین کرباسچی دبیرکل حزب کارگزاران در گفت و گو با اعتمادآنلاین : واقعیت این است که کارنامه دولت و عملکرد دستگاه‌های اجرایی قابل انتقاد است و این طور نیست که بتوان از همه دستگاه‌ها و از همه عملکردها دفاع کرد؛ قطعا نقایصی وجود دارد. بحث اینکه بخواهند مشکلات را به گردن کسی بیندازند یا موانع را خیلی بزرگ کنند، درست نیست. اگر جاهایی نقایصی هم در کار دولت است باید ذکر شود و اراده خود را برای رفع این نقایص به کار گیرند. منهای فشار و سوال مجلس، این عملکردهای ضعیفی که در برخی از دستگاها‌ی اجرایی همه به آن معترف هستند را خود رییس‌جمهور باید بیش از همه مورد توجه قرار دهد و سعی کند تا برطرف شوند.  اگر درست برخورد و مباحث صادقانه در مجلس مطرح شود به نظر من اکثریت مجلس راه غلطی را انتخاب نمی‌کند. البته در مجلس افرادی هم هستند که در اظهارنظرها، نظارت‌ها و حتی رای‌دادنشان عادلانه رفتار نمی‌کنند و خیلی جهت‌دار و با همان پیش‌فرض‌ها و پیش‌داوری‌های ذهنی که دارند با مسائل برخورد می‌کنند. چه جبهه پایداری چه هر گروه دیگری که اختلاف‌نظر و اختلاف سلیقه دارند پیگیر سوال باشند، قانون این حق را برای مجلس در نظر گرفته که توضیح بخواهد. این موضوع یکی از وجه‌ها و خاصیت‌های دموکراسی است؛ الان برخی از مطبوعات و روزنامه‌ها هستند که رابطه نزدیکی با آقای روحانی داشته و دارند و خیلی هم به ایشان علاقمند هستند اما سوالات و نقدهای جدی نسبت به برخی از دستگاه‌ها و کارها در مورد ایشان دارند، اینکه دیگر جبهه پایداری نیست؛ حتی اگر جبهه پایداری یا آقای احمدی‌نژاد باشد هم باید پاسخ داد.  مقام‌های انتخابی که در کشور هستند انقدر خود را تقدیس نکنند که کسی جرات نکند از آنها سوال بپرسد. اینها باید حداقل، در معرض افکارعمومی و مجلس قرار گیرند ولو بدترین مخالفان بیایند و صحبت کنند.

منبع/تابناک



کانال تلگرام عصر جهان



ثبت نظر

نام*
ایمیل(اختیاری)
نظر*