اخبار عمومی
اعلام وصول 2
214192
تاریخ انتشار: 1397/05/24 16:01
معاون مطبوعاتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به تشکیل شورای مشورتی حقوقی برای رسیدگی به دعاوی رسانه ای گفت: طبق تفاهم نامه ای که با بانک قرض الحسنه مهر ایران در حال انعقاد است تسهیلات ویژه ای با کارمزد 4 درصد به خبرنگاران و اصحاب رسانه اعطا می شود.

به گزارش پایگاه خبری عصرجهان به نقل از روابط عمومی معاون امور مطبوعاتی و اطلاع رسانی، محمد سلطانی فر در جمع خبرنگاران و اصحاب رسانه استان همدان به انعقاد تفاهم نامه با صندوق اعتباری هنر برای بیمه خبرنگاران اشاره کرد و گفت: مطابق این تفاهم نامه 3 هزار سهمیه برای بیمه پایه خبرنگاران در نظر گرفته شده است که از این تعداد هم اکنون 850 خبرنگار از این تسهیلات بیمه ای بهره مند شده اند.

معاون مطبوعاتی از توقف طرح اشتراک نشریات به دلیل اختصاص سهم بالایی از یارانه های مطبوعات به خود خبر داد و افزود: معاونت مطبوعاتی به عنوان نهاد دولت پیشتر به موضوع یارانه خبرنگاران وارد شده بود اما به دلایلی چون تعمیم بیمه خبرنگاری به همه کارمندان توسط برخی رسانه ها و ایجاد تنافض هایی در لیست های ارسالی به سازمان تامین اجتماعی و معاونت مطبوعاتی متوقف شد.
وی دخالت در امور رسانه ها را خارج از حوزه وظایف معاونت مطبوعاتی دانست و از پرداخت یارانه بیمه در قالب یارانه مستقیم خبر داد و گفت: لیست یارانه های پرداخت شده به طور شفاف در سامانه جامع رسانه های کشور منتشر شده است.
سلطانی فر همچنین از بیمه تکمیلی ٣ هزار روزنامه نگار با همکاری (سرمد) خبر داد و افزود: قرارداد بیمه تکمیلی با سرمد منعقد شده و تاکنون ١٢٠٧ نفر از خبرنگاران بیمه تکمیلی بهره مند شده اند و مرحله دوم این طرح از یکشنبه هفته آینده اجرا می شود.
وی هرگونه حمایت این معاونت از رسانه ها را منوط به بیمه خبرنگاران از سوی رسانه ها دانست و خاطرنشان کرد: خبرنگارانی که بیکار شوند تا ٢ سال بیمه بیکاری دریافت می کنند.
وی طرح رتبه بندی رسانه ها را مبنای حمایت های یارانه ای از رسانه ها عنوان کرد و با بیان اینکه مطابق قانون نمی توان مانع صدور مجوز رسانه شد تصریح کرد: یکی از سیاست فعلی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی این است که فرآیند اعطای مجوز را تسهیل کند اما تا سه سال ابتدایی، امکان هیچ حمایتی از رسانه تاسیس وجود ندارد.
معاون مطبوعاتی در همین رابطه افزود: رسانه های بالای ٢٥ سال سابقه هم مورد حمایت یارانه ای دولت قرار ندارند.
به گفته سلطانی فر، طبق تفاهم نامه ای که با بانک قرض الحسنه مهر ایران در حال انعقاد است تسهیلاتی با کارمزد 4 درصد به خبرنگاران اعطا می شود.
معاون مطبوعاتی بر دارا بودن پیوست رسانه ای برای طرح های دولتی تاکید کرد و گفت: افزایش تعداد تشکل ها و انجمن های رسانه ای از سیاستهای کلان وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است.
سلطانی فر در ادامه به موضوع آموزش خبرنگاران اشاره و اظهار کرد: حوزه آموزش در روزنامه نگاری مغفول است و این در حالی است که آموزش های رسانه نگاری هماهنگ با تحولات تکنولوژیکی ایجاد شده نیز باید متحول شود و هر قدر در این حوزه هزینه کنیم ارزشمند است.
معاون مطبوعاتی از تشکیل شورای مشورتی حقوقی برای رسیدگی به دعاوی رسانه ای در معاونت مطبوعاتی خبر داد و افزود: احکام اعضای ٧ گانه این شورا به زودی توسط قوه قضاییه صادر می شود.
وی درخصوص مسائل پیش آمده درخصوص کاغذ مطبوعات با بیان اینکه اساسا تامین کاغذ مطبوعات از حوزه وظایف این وزارتخانه خارج است و متولی اصلی آن وزارت صنعت، معدن و تجارت است به موضوع تشکیل کمیته کاغذ مطبوعات در معاونت مطبوعاتی اشاره کرد و تلاش حداکثری در حمایت از واردات کاغذ مطبوعات به کشور و تسهیل سازی فرآیندهای تخصیص ارز در بانک مرکزی را از جمله مصوبات این کمیته عنوان کرد. ضمن اینکه به گفته معاون مطبوعاتی طبق مصوبات این کمیته، روزنامه های بزرگ راسا متولی واردات کاغذ خودشان هستند.
محمد سلطانی فر از تجمیع حجم بالای کاغذ وارداتی در بندر نوشهر خبر داد و گفت: خط یک کارخانه چوب و کاغذ مازندران برای تبدیل درختان شکسته به کاغذ به زودی راه اندازی می شود که مطابق پیش بینی ها در این مرحله و تا پایان سال٤٠ هزار تن کاغذ در این کارخانه تولید می شود.
وی در پایان با تاکید بر اینکه موسسات رسانه ای باید به سمت فعالیت های دیجیتالی و استفاده از اپلیکیشن های رسانه ای حرکت کنند گفت: در سال ٩٦ به ٢٦٦ و در سال ٩٧ در مرحله اول به ٤٧٠ پایگاه خبری برای نخستین بار یارانه مستقیم پرداخت شد.



کانال تلگرام عصر جهان



ثبت نظر

نام*
ایمیل(اختیاری)
نظر*