اخبار عمومی

 

 

 

 

214204
تاریخ انتشار: 1397/05/24 23:50
نقش ورزش در بهبود بیماری عروق کرونرقلب،پیشگیری ازسکته، فشار خون بالا، بیماریهای عروق محیطی بدن، دیابت،کمردرد، مدیریت بیماریها، کاهش کلسترول،پوکی استخوان، اختلال افسردگی و در نهایت سلامت سالمندان ثابت شده و بیشتر سالمندان میتوانند مشکلات خوابشان را با ورزش منظم بهبود ببخشند.

عصرجهان؛ نرگس عبادی طی یاداشتی با عنوان"روانشناسی ورزش در سالمندان" نوشت: دوران سالمندی یک پدیده طبیعی است که در آن فعالیت های بدنی، روحی و روانی فرد کاهش پیدا کرده و این تغییرات فیزیولوژیک در افراد مختلف یکسان بوده، اما سرعت انجام آن متفاوت می باشد. تغییرات بدنی این دوران شامل کاهش و ضعف قدرت بدنی، اندام ها،کاهش کارایی دستگاه گوارش،کاهش هضم و جذب غذا و... و نیز اختلال و فقدان تعادل روانی، افسردگی، ناامیدی و احساس بیهودگی و نظایر آن می باشند. بی توجهی و عدم رسیدگی به جسم و روان در این دوران موجب تسریع در پیری زودرس و نهایتا منجر به مرگ زودرس می شود .
نقش ورزش در سلامت سالمندان
نقش ورزش در بهبود بیماری عروق کرونرقلب،پیشگیری ازسکته، فشار خون بالا، بیماریهای عروق محیطی بدن، دیابت،کمردرد، مدیریت بیماریها، کاهش کلسترول،پوکی استخوان، اختلال افسردگی و در نهایت سلامت سالمندان ثابت شده و بیشتر سالمندان میتوانند مشکلات خوابشان را با ورزش منظم بهبود ببخشند.
کم تحرکی سالمندان با خطر سقوط مواجه هستند ...
فرد در این سن در معرض پوکی استخوان است و خطر سقوط در این دوران افزایش می یابد که حوادث ناشی از آن میتواند مرگبار باشد. همچنین ممکن است اندام ها دچار آسیب و شکستگی شوند، بخصوص شکستگی لگن عارضه خطرناکی است. کم تحرکی باعث خشکی مفاصل، دردکمر و مفاصل زانو می شود. فعالیت و برنامه ورزشی منظم از خشکی مفاصل جلوگیری می کند.
اختلالات حسی، به خصوص مشکلات شنوایی و بینایی و تحلیل عضلانی درحوالی 65سالگی سبب افزایش میزان سقوط می شود. در این دوران افزایش چربی بدن سبب راه رفتن آرام تر و محدودیت های عملکردی دیگر می شود همچنین کاهش انعطاف پذیری قوزک نقش مهمی در سقوط دارد. تمرینات ورزشی و تعادلی نقش مهمی در حفظ و نگهداری بافت بدون چربی وکاهش خطر سقوط دارد.
نقش مهم پیادروی در سلامت سالمندان
سالمندان در این دوران باید چه فعالیت هایی انجام دهند تا سلامت بمانند؟؟
یکی از ورزشهای همگانی و بی هزینه و مناسب برای سالمندان پیاده روی است. فرض کنیم فردی با نیم ساعت پیاده روی دچار خستگی و ضعف شود، می تواند برنامه اش را روزانه به سه زمان ده دقیقه ای تقسیم کند. پیاده روی یک تمرین هوازی مناسب محسوب شده و انجام این فعالیت به طور منظم نقش مثبتی در سلامت سالمندان دارد.
سلامت روانی و سالمندی
حفظ سلامت روان سالمندان در دنیای مدرن امروزی یکی از امور مهم و اساسی می باشد.
تمرینات ورزشی برای سلامت جسم و روان به یک اندازه ضرورت دارد
کشف هیجان انگیزی که صورت گرفته این است که تمرینات ورزشی علاوه بر افزایش جریان خون در مغز میزان تولید مولکول BDNF را هم افزایش می دهندBDNF نوعی فاکتور رشد است که نرون های مغز را در مقابل آسیب و صدمه مقاوم می کند و به بقای آنها کمک می کند. این مولکول همچنین می تواند از تباهی سلول ها در اثر بیماری آلزایمر و پارکینسون در سالمندان به حد زیادی جلوگیری کند.
دکترکریستین یافه استاد روانپزشکی و عصب شناسی دانشگاه کالیفرنیا معتقداست که انجام تمرین های ورزشی می تواند کاهش توانمندی های شناختی که در اثرسالمندی حادث می شود به تأخیر اندازد. تمرین های ورزشی با افزایش رشد سلول های عصبی وگسترده شدن ارتباطات بین سلولی که برای یادگیری و حافظه ضرورت دارد و می تواند مغز را جوان و فعال نگه دارد.
نقش ورزش در دوران سالمندی، افزایش تعادل بدن می باشد باگذرعمر، رفته رفته افراد سالمند کاهش طبیعی در تعادل و هماهنگی بدن پیدا می کنند. این وضعیت با فعالیت ورزشی به تعویق می افتد و حتی با کسب قدرت مناسب و افزایش تعادل مانع افتادن و زمین خوردن آن ها شود.
نقش ورزش در دوران سالمندی و ایجاد یک حس اجتماعی و یا احساس تعلق داشتن
بسیاری از افراد وقتی که سن ان ها رو به سالمندی می رود خانه نشین می شوند. ورزش روابط اجتماعی را در بسیاری از سالمندان بالا می برد. درضمن دوستی های جدید نیز در ورزش های گروهی به آن ها انگیزه می دهد.
نقش ورزش در دوران سالمندی باعث بهبود عملکرد ریوی می شود با افزایش سن به دلیل انحطاط دیسک ستون مهره ها،که باعث تغییر در شکل حفره قفسه سینه میشود، عملکرد ریوی کاهش می یابد. فعالیت های فیزیکی باعث کاهش میزان انحطاط مهره و همچنین افزایش قدرت قفسه سینه شده و در نتیجه عملکرد ریه را بهبود می بخشد.
ورزش باعث کاهش بروز افسردگی و افزایش اعتماد به نفس می شود، ورزش باعث احساس موفقیت درسالمندان می گردد.
اهمیت ورزش در دوران سالمندی وکمک به پیشگیری و تنظیم دیابت
مطالعات نشان داده است که فعالیت های بدنی مانند ورزشهای نشاط آور و پرتحرک می تواند ابزار مهمی جهت پیشگیری و درمان دیابت غیر وابسته به انسولین باشد
انعطاف پذیری و بهبود حرکت و عملکرد مفاصل بدن در دوران سالمندی
در فعالیت های فیزیکی که بدن نیازبه طیف گسترده ای ازحرکت ها دارد، ورزش باعث افزایش انعطاف پذیری بدن می شود.همچنین گردش خون نیز افزایش می یابد
بهبود وضعیت قلبی عروقی با ورزش در دوران سالمندی
ورزش و تمرین های بدنی مناسب پیشرفت را در بسیاری از جنبه های عملکرد قلب و عروق نشان داده است .
ورزش در سالمندان از اهمیت بالایی برخوردار است و ضروری است که افراد مسن سعی کنند فعال بمانند تا از عواقب بی تحرکی در امان باشند. فعالیت ورزشی در سالمندان گذشته از این که موجب حفظ تحرک و استقامت و کاهش بروز بیماریها می شود، باعث نشاط و ایجاد نیروی جوانی و همچنین برخورداری از یک زندگی سالم می شود.
ورزش در دوران سالمندی و افزایش تراکم استخوان و جلوگیری از پوکی استخوان
همان طور که زندگی ما طولانی تر می شود، پوکی استخوان نیز روی تعداد بیشتری از افراد سالمند تأثیر می گذارد و به یکی از مشکلات عمده سلامتی مربوط به دوران سالمندی تبدیل می شود. پوکی استخوان روی حدود20 میلیون از زنان و 5 میلیون از مردان تأثیرمی گذارد و در هر سال منجر به بیش از250000 شکستگی لگن می شود. ورزش با افزایش استحکام استخوان، شروع پوکی استخوان را به تأخیر می اندازد.
نقش ورزش در دوران سالمندی و افزایش متابولیسم بدن
انجام تمرینهای قدرتی عضلانی، سوخت وساز و متابولیسم بدن را افزایش می دهد این نکته می تواند منجر به کاهش درصدی ازکل چربی بدن شود .
زمینه و هدف:
ورزش و فعالیت بدنی عامل بسیار مهم در ارتقاءسطح سلامت افراد جامعه به حساب می آید و پرداختن به موضوع ورزش در ارتباط با سالمندان بسیام مهم و ضروری به نظر می رسد،
هدف از این مطالعه بررسی اثرات فعالیت بدنی بر سلامت جسمانی و روانی سالمندان می باشد.



کانال تلگرام عصر جهان


علی بدری
|
Iran
|
1397/05/28 10:57
  +0

  -0
پاسخ
باسلام.
در دنیای امروزی ما که مشغله های کاری زیاد شده
وجود چنین مقاله هایی مطالعشون خیلی راحته
مطالب خیلی عالی و آموزنده بود
باتشکر از مؤلف مقاله روانشناسی ورزش سالمندان

ثبت نظر

نام*
ایمیل(اختیاری)
نظر*