به گزارش عصرجهان به نقل از الف، مساله هسته ای از سال 2013 باب مذاکره بین ایران و امریکا را گشوده و زمینه لازم برای دیدارهای پی در پی بین وزرای خارجه این دو کشور را فراهم نموده است. اما رهبر جمهوری اسلامی اخیراً درباره مذاکره با ایالات متحده این چنین است: حتی اگر به فرض محال قرار بود با آمریکایی‌ها مذاکره‌ای کنیم قطعاً با دولت فعلی هرگز مذاکره نمی‌کردیم.

الاخبار در ادامه می نویسد: این عبارت نشان دهنده بی فایده بودن تلاشها برای میانجی گری و وساطت برخی کشورها بویژه عمان، برای ارام کردن فضا بین ایران و امریکاست.

البته این احتمال نیز وجود دارد شاید ایران روی شکست جمهوری خواهان و پیروزی دموکراتها در انتخابات پارلمانی آینده آمریکا حساب باز کرده است و آن را گامی مقدماتی برای رهایی جهان از شرّ ترامپ، در جریان انتخابات سال 2020می داند؛ چرا که انتخابات پارلمانی که قرار است در ماه نوامبر برگزار شود، بسیار سرنوشت ساز بوده و از اهمیت زیادی برای تعیین اینده توافق هسته ای و روابط ایران و آمریکا برخوردار است.

علاوه بر اینکه دموکرات های امریکا نیز برای پیروزی در انتخابات به ایران چشم دوخته اند. تسلیم ایران در برابر فشارهای ترامپ به ضرر دموکراتهای آمریکا خواهد بود و در واقع برگه برنده ترامپ محسوب می شود.

 منابع مطلع فاش کرده اند که وزیر خارجه سابق آمریکا، جان کری، همتای ایرانی خود را در دیدار اخیری که داشته اند به پایداری در برابر فشارهای ترامپ و باقی ماندن در توافق هسته ای دعوت کرده است. ایران به خوبی می داند که نزدیکی ایران و آمریکا باعث برانگیخته شدن خشم اسرائیل و عربستان سعودی می شود؛ با این حال با دعوت ترامپ برای مذاکره مخالفت می کنند؛ به این دلیل که وی از شیوه های خشونت آمیز و تحریک کننده ای استفاده می کند که به کرامت ملتها و دولتها اسیب می زند، در حالی که سرسختی ایران مخالف تسلیم شدن در برابر چنین فشارهایی است و می توان گفت نظام ایران پس از از سر گیری تحریمهای آمریکایی به اتحاد و همبستگی ملی بیشتری رسیده است.

رهبر ایران پیش از این باب مذاکره با ایالات متحده در مورد توافق هسته ای را گشود و در طول مذاکرات برای گسترش دایره گفتگوها اعلام آمادگی کرد. نظام ایران انتظار داشت که توافق هسته ای در زمان اوباما به نتایج خوبی رسیده و حتی ممکن بود این مذاکرات به مرحله ورود به مسائل منطقه ای نیز برسد، اما نتایج مورد نظر از برجام محقق نشد و موفقیتها در حد لازم نبود.

با این حال، ایران به مذاکرات خود با آمریکا پس از توافق هسته ای نیز ادامه داد، دیدارهایی بین ظریف و کری  و پس از او، تیلرسون صورت گرفت. ایران از مذاکرات عقب نشینی نکرد و در صورتی که ایالات متحده صداقت و جدیت لازم را نشان می داد، تا زمان حاضر نیز امکان استمرار گفتگوها وجود داشت. اما ترامپ با خروج از توافق هسته ای و اعمال تحریم های جدید علیه ایران، باعث قطع روابط دو طرف شده و ذره ای امید برای بهبود این روابط باقی نگذاشت.

رئیس جمهور آمریکا روی تاثیر تحریمها بر ایران حساب کرده و امیدوار است بتواند مردم را به سمت تظاهراتی سوق دهد تا نظام بین چکش تحریمهای آمریکا و سندان اعتراضهای مردمی قرار گیرد.

شکی نیست که تکیه ترامپ بر برانگیخته شدن خشم ملت ایران، از اساس اشتباه است، با اینکه تحریمها به مردم فشار می آورد و انها را در شرایط معیشتی دشواری قرار می دهد، اما ملت ایران به گفته مذاکره کننده ارشد آمریکا در جریان توافق هسته ای، وندی شرمن، ملتی است که از فرهنگ مقاومت و پایداری برخوردار است و هرگز در برابر فشارهای ترامپ تسلیم نمی شود. حتی می توان گفت رفتارهای ترامپ باعث افزایش کراهت ایرانیها از ایالات متحده بعنوان دولتی مستکبر شده است، که به تعهدات خود عمل نمی کند.

این راز آرامشی است که در زبان بدن رهبر ایران در سخنرانی اخیرشان ملاحظه کردیم؛ زمانی که با اطمینان از محال بودن وقوع جنگ بین ایران و آمریکا  و یا انجام مذاکره سخن گفتند.

آیا ممکن است تهران از تصمیم خود مبنی بر مخالفت با مذاکره عقب نشینی کند؟

طبیعتا ایران تا پیش از بازگشت آمریکا به توافق هسته ای و رفع تحریمها هرگز حاضر به مذاکره نمی شود. ایران از نظر سیاسی و اقتصادی مانند کره شمالی یا ونزوئلا نیست که تسلیم فشار شده یا فروپاشد، بلکه در مقابل فشارهای سیاسی و اقتصادی مقاوم است، ضمن اینکه زیرساختهای اقتصادی، سیاسی، صنعتی و نظامی گسترده ای دارد که ان را قادر به گذشتن از این مرحله دشوار می کند. همانطور که افراد آگاه از نکات پنهان سیاست ایران بر این عقیده هستند که باب مذاکره با ایران به روی هر کسی که از راهش قصد ورود به آن را داشته باشد، باز است،اما مشکل ترامپ آن است که درها را نمی شناسد و می خواهد از پشت آنها وارد شود!

مترجم: مریم نصرالهی