اخبار عمومی
اعلام وصول 2
224519
تاریخ انتشار: 1397/06/13 01:05
تخصیص ارز دانشجویی بر خلاف انتظار در حال قطع شدن یا ارایه آن با نرخ آزاد یا بازار ثانویه است که در هر صورت بیش از 2 برابر بودجه پیش بینی شده هر دانشجو می باشد.

عصرجهان-جمعی از دانشجویان شاغل به تحصیل در خارج از کشور با ارسال یاداشتی به این پایگاه خبری نوشتند:
ما جمع کثیری از دانشجویان شاغل به تحصیل و در شرف تحصیل در خارج از کشور جهت کسب مقامات عالی علمی، با توجه به نیاز کشور به دانش روز دنیا و همچین در نظر گرفتن قانون تخصیص ارز دانشجویی به عنوان تنها تکیه گاه مامن مالی، تمام توان و وقت خود را از سال ها قبل بکارگرفته ایم تا بتوانیم به عنوان عضوی مفید در جامعه مثمر ثمر باشیم. حال که تمام تلاش ها در افق موفقیت انجام و ما حصل این دوران نزدیک است، تخصیص ارز دانشجویی بر خلاف انتظار در حال قطع شدن یا ارایه آن با نرخ آزاد یا بازار ثانویه است که در هر صورت بیش از 2 برابر بودجه پیش بینی شده هر دانشجو می باشد.
با عنایت به قانون تخصیص ارز دانشجویی با نرخ دولتی به دانشجویان شاغل خارج از کشور مصوبه مجلس شواری اسلامی مورخه 5/2/1364 و استناده به ماده 9و 10قانون اخیر الذکر مبنی بر اجرای این قانون توسط قوه مجریه و با توجه به مشکلات و پیش آماده برای دانشجویان که از تاریخ 16/5/1397 قادر به تشکیل پرونده، دریافت کد رهگیری و یا دریافت ارز دانشجویی نداشتند، بانک مرکزی طی بخشنامه مورخ 20/5/1397 به شبکه بانکی موارد 45 گانه تأمین ارز بابت مصارف ارزی خدماتی را ابلاغ کرد و به این ابهامات پایان داد. با عنایت به مواد مقرر در این بخشنامه و تبصره های آن مشخص گردید که ارز دانشجویی در این بخشنامه تا 31 شهریور ماه 1397 قابل پرداخت می باشد صرف نظر از آنکه این بخشنامه مجمل و پیچیده میباشد. ابلاغ این بخشنامه باعث گردیده است تا ماده 9 و10 قانون اعزام دانشجو مصوب 5/2/ 1364 که به تایید شورای نگهبان رسیده را ملغی و بلا اثر گردانیده است .این در حالی است که اصل 57 قانون اساسی به صورت صریح و واضح تبیین نموده است که بخشنامه ها و تصویب نامه ها نمی توانند ناقض قانون اصلی خویش باشند در حالیکه بخشنامه اعلامی بانک مرکزی تماماً بر خلاف اصول قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران می باشد و مستنداً به اصل 4 قانون اساسی ((دیوان عدالت اداری، مرجع ابطال آیین ‌نامه‌ های مغایر با شرع و قانون است)). اما در حال حاضر با اعلام این بخشنامه نه تنها تامین معیشت چه دانشجویان در حال تحصیل در خارج از کشور و چه دانشجویانی که از دانشگاه خارجی پذیرش تحصیل نموده اند و آنهایی که در آینده نزدیک و دور به این امر اقدام خواهند کرد را به خطر انداخته است، بلکه آینده زندگی حدود 86000 نفر جامعه علمی کشور را تحت الشعاع قرار داده است.
پیامبر اکرم (ص) میفرمایند : ((طَلَبُ الْعِلْمِ فَرِيضَةٌ عَلَى كُلِّ مُسْلِمٍ )) دانشجو ایرانی و قشر تحصیل کرده از پایه های اساسی و تضمین آینده اقتصادی و فرهنگی هر کشوری است.
تقاضای دانشجویان ایرانی از مسئولین عالی نظام و تمامی کسانی نقش اساسی و تعیین کننده در این امر را دارند، تخصیص ارز دولتی به قشر دانشجویان است که کاملا خواستگاه قانونی دارد. این حذف باعث خواهد گردید تا تمامی دانشجویانی که به همیت خویش و صرف سال ها وقت، هزینه و انرژی تمام جهد و کوشش خویش را نسبت به تعالی علمی که نتیجه ای جز کسب دانش روز، افتخار آفرینی و به اهتزاز در آوردن پرچم میهن عزیزمان مقابل جهانیان نخواهد داشت با مشکلات شدید تامین ارز رو به رو شده و چه بسا از تحصیل منصرف گردند. این امر به خودی خود در آینده نه چندان دور باعث خواهد شد توسعه کشور عزیزمان در عرصه های اقتصادی، فرهنگی، اجتماعی و بالاخص سیاسی رو به خطر بیافتد.
از شما مسئول محترم تقاضا داریم نسبت به اجرای قانون یاد شده مساعدت و همکاری بفرمایید.
جمعی از دانشجویان شاغل به تحصیل در خارج از کشور



کانال تلگرام عصر جهان



ثبت نظر

نام*
ایمیل(اختیاری)
نظر*