اخبار عمومی
اعلام وصول 2
224587
تاریخ انتشار: 1397/06/18 11:34
نماینده دادستان به نقش وحید مظلومین در بازار سکه و ارز اشاره کرد و گفت: نقش وحید مظلومین به حدی بوده است که وی را به عنوان مرجع و مرشد و بزرگ بازار سکه می‌دانستند و کسی جرئت تخطی از دستورات وی را نداشته است. به گونه‌ای که ساعت آغاز یا پایان کار و نیز قیمت سکه‌ها را این فرد تعیین می‌کرده است. این متهم را در بازار با القاب ملا و سلطان می‌شناختند

عصرجهان-نخستین جلسه رسیدگی به اتهامات وحید مظلومین و 14 نفر از متهمان به ایجاد باند و شبکه سازی پیچیده برای اخلال در نظام اقتصادی از طریق فروش عمده سکه و ارز، روز گذشته در شعبه دوم دادگاه ویژه مقابله با مفاسد اقتصادی برگزار شد و بر اساس کیفرخواست قرائت شده از سوی نماینده دادستان تهران، دو متهم اول این پرونده یعنی وحید مظلومین و محمد اسماعیل قاسمی متهم به افساد فی الارض شدند. در شبکه وحید مظلومین، ۱۷۰ هزار تراکنش مالی در قالب ۲۱۹ فقره حساب انجام شده که رقم این تراکنش‌ها حدود ۱۴ هزار میلیارد تومان بوده است

ضعف بانک مرکزی در نظارت درست بر صرافی ها 

 قاضی حجت الاسلام احمد زرگر در ابتدای جلسه با بیان این که متاسفانه بر اساس آن چه در قانون برای بانک مرکزی تصویب شده که بر صرافی‌ها نظارت مستقیم داشته باشد، خاطرنشان کرد: اگر بانک مرکزی به همین وظیفه خودش عمل می‌کرد و صرافی‌ها را درخصوص حدود وظیفه‌شان متوجه می‌کرد و اتحادیه‌ها را به ارائه آموزش به صرافی‌ها وادار می‌کرد، شاهد این قضایا نبودیم. سپس قاضی زرگر از تورک نماینده دادستان خواست به قرائت کیفرخواست بپردازد.‏‎

نماینده دادستان : متهمان منابع اطلاعاتی و خبری از مراجع رسمی و تصمیم ساز داشته اند

‏‎در ادامه دادگاه نماینده دادستان به بیان سوابق متهم ردیف اول وحید مظلومین پرداخت و گفت: وحید مظلومین فردی که سال‌ها در بازار ارز، سکه و طلای تهران فعالیت داشته است و در جریان التهابات و نوسانات قیمت ارز در سال ۷۱ نیز بازداشت می‌شود.  بعد از آن مجدد در ایام نابه سامانی بازار ارز در سال‌های ۱۳۹۰ و ۱۳۹۱ و حوادث اقتصادی آن سال‌ها، وحید مظلومین به عنوان یکی از ارکان و عوامل اصلی اخلال در نظام ارزی کشور شناسایی و معرفی و دستگیر می‌شود و حدود هفت ماه با قرار بازداشت در بازداشت بوده و سپس در حالی که قصد خروج غیرقانونی و فرار از کشور را داشت در مرز مریوان توسط ماموران وزارت اطلاعات دستگیر می‌شود.

دخالت بانک مرکزی دولت دهم در آزادی باند مظلومین

وی افزود: در آن پرونده بخش عمده‌ای از تشکیلات باند وحید مظلومین شناسایی و دستگیر می‌شوند که از جمله آن به محمد اسماعیل قاسمی و محمدرضا مظلومین و حدود 10 نفر دیگر اشاره می‌شود که بعد از صدور قرار مجرمیت و کیفرخواست و ارسال به دادگاه، متاسفانه در اقدامی قابل تامل با دخالت و وساطت بانک مرکزی و دفاع نابه جا از اقدامات و فعالیت‌های وحید مظلومین و معرفی وی به عنوان عامل و رابط بانک مرکزی در نهایت حکم برائت او و همدستانش صادر می‌شود.تورک بیان کرد: نکته مهم و جالب توجه این است که یکی از اشخاصی که در آن زمان از مدیران ارشد بانک مرکزی بوده و جلساتی را با وحید مظلومین برگزار می‌کرده و وی را به عنوان رابط و عامل بانک مرکزی در کنترل قیمت دلار به دادگاه معرفی کرده است بعد از بازنشستگی از شغل خود در بانک مرکزی و دایر کردن صرافی، خدمات شایانی به باند و شبکه وحید مظلومین ارائه می‌دهد که هم اینک تحت تعقیب قرار دارد.وی افزود: همه اتفاقات نشان می‌دهد که وحید مظلومین در بازار غیررسمی ارز، سکه و طلا با در اختیار داشتن افراد صاحب نفوذ از جمله در بانک مرکزی و همچنین داشتن چندین فقره پرونده و دستگیری و آزادی‌‎های متمادی، با قوانین پولی و بانکی آشنا و در این زمینه تبدیل به فردی منحصر به فرد شده تا جایی که ماموران پلیس، قضات رسیدگی کننده و دیگر مسئولان در این باره، پرونده وحید مظلومین را فول پرونده دانستند.

 

 

3500 میلیارد تومان، گردش مالی پیرزن 71 ساله در یک سال 

نماینده دادستان گفت: تاکنون ۴۱ نفر به اتهام ارتباط با این اعضا شناسایی شده‌انداما هشت نفر، نفرات اصلی گروه بود‌ه‌اند، از جمله اشخاصی که وی با حساب آن‌ها اقدام به فعالیت می‌کرده است. حساب‌های فردی به نام اقدس مهرافزا خاله متهم ردیف اول پیرزن 71 ساله‌ای است که حساب‌های او در اختیار متهم بوده است. سه هزار و 500 میلیارد تومان گردش مالی این خانم بوده که عمده این گردش حساب‌ها در سال ۹۶ رخ داده است. نماینده دادستان در ادامه قرائت کیفرخواست گفت: با توجه به ارزش ارقام گردش مالی این افراد، مشخص می‌شود که فقط در سال ۹۶ هشت هزار میلیارد تومان گردش مالی داشته‌اند.

طعنه مظلومین به ماموران دستگیر کننده؛ افتخار کنید که سلطان سکه را گرفته اید!

نماینده دادستان به نقش وحید مظلومین در بازار سکه و ارز اشاره کرد و گفت: نقش وحید مظلومین به حدی بوده است که وی را به عنوان مرجع و مرشد و بزرگ بازار سکه می‌دانستند و کسی جرئت تخطی از دستورات وی را نداشته است. به گونه‌ای که ساعت آغاز یا پایان کار و نیز قیمت سکه‌ها را این فرد تعیین می‌کرده است. این متهم را در بازار با القاب ملا و سلطان می‌شناختند، به طوری که زمانی که این متهم دستگیر می‌شود به ماموران می‌گوید بروید و به خود افتخار کنید که من را دستگیر کرده‌اید. بروید و با افتخار به دیگران بگویید که توانسته‌اید سلطان سکه را بگیرید.وی ادامه داد: این متهم علاوه بر خرید و فروش سکه و ارز در بازار معاملات فردایی یا همان معاملات کاغذی نیز فعال بوده است و در این بازار که شبیه به قمار است، فعالیت داشته است. در این نوع معاملات، سکه و ارز فقط به صورت شفاهی خرید و فروش می‌شود که متاسفانه این نوع معاملات هم غیرقانونی است و هم در بازار رواج و نقش زیادی در افزایش قیمت‌ها دارد. با خرید و فروش این فرد، افراد بسیار زیادی متضرر شده و برخی تا حد ورشکستگی پیش رفته‌اند که البته شکایت برخی از این افراد در این خصوص موجود است.

فروش سکه به عنوان پوشش فروش

ارز  تورک اظهار کرد: وحید مظلومین که رهبری گروه را بر عهده دارد، بر اساس تجارب خود برای شناسایی نشدن دو راهکار داشته است؛ اول این که همزمان با فعالیت غیرمجاز ارز، فعالیت سکه و طلا هم به عنوان پوشش انجام می‌داده است. دوم این که فعالیت غیر مجاز ارزی خود را با حساب اقوام، آشنایان وکارگران معتمد و در هر دو مورد کار خود را دقیق انجام می‌داده است.تورک افزود: با احکام برائتی که قبلا صادر شده این شبهه‌ها را القا کرده که وحید مظلومین از عوامل امنیتی است و از طریق عوامل خود از جمله محمد اسماعیل قاسمی در این حوزه فعالیت کرده است. طی فعالیت هایی که انجام داده فقط در یک روز 15 میلیارد تومان عاید وی می‌شود و تراکنش های مالی انجام شده 14 هزار میلیارد تومان برآورد شده است که در این میان کمترین تراکنش مربوط به حساب وحید مظلومین است.وحید مظلومین در افتتاح این گونه حساب ها تا جایی پیش می رود که بدون رضایت اشخاص اقدام به افتتاح حساب کرده که این حساب ها در اختیار عوامل وحید مظلومین بوده است.

ارتباط متهمان و عناصر معاند ضد انقلاب در دست بررسی است 

وی افزود: هرچند دلیلی بر این که وحید مظلومین و محمد اسماعیل قاسمی ارتباط مستقیمی با معاندین داشته‌اند به دست نیامده و البته که وجود این احتمال رد نشده است، اما آن چه مسلم است، نامبردگان کاملا از وضعیت اقتصادی کشور و نیز از تاثیر فعالیت خود و آثار زیانبار فعالیت‌های خود آگاه بوده‌اند و با این حال اقدام به قاچاق سکه و ارز می‌کردند. بنابراین اعمال آن‌ها در حد افساد فی‌الارض بوده و این اتهام برای آن‌ها محرز است و درخواست اشد مجازات برای کلیه اعضای گروه درخواست می‌شود.وی همچنین به قرائت اسامی و اتهام متهمین این پرونده پرداخت: ۱- وحید مظلومین متولد سال ۴۱، اتهام وی افساد فی الارض از طریق سردستگی و تشکیل شبکه فساد ۲-محمداسماعیل قاسمی، متولد 52، وی یکی از فعالان قدیمی ارز و سکه است که قبلا در سال ۹۱ نیز سابقه دستگیری دارد. اتهام وی افساد فی‌الارض ۳- مجید عطریان متولد ۴۶، به اتهام مشارکت در تشکیل شبکه فساد و اخلال در نظام اقتصادی و ارزی و پولی کشور. این فرد به عنوان یک معامله‌گر کاغذی در بازار شناخته می‌شود. ۴- رامین تاجیک متولد 46، به اتهام مشارکت در تشکیل شبکه فساد اخلال در نظام اقتصادی و ارزی و پولی کشور. از حساب‌های این متهم تاکنون ۲۷ میلیارد تومان کشف شده است. ۵-حسین مظلومین فرزند ابوالفضل، اتهام وی مشارکت در تشکیل شبکه فساد اخلال در نظام اقتصادی و ارزی و پولی کشور. وی هم اکنون متواری است. این متهم برادرزاده وحید مظلومین است و سه هزار میلیارد تومان گردش حساب داشته است. ۶- محمدرضا مظلومین متولد 68، اتهام وی مشارکت در تشکیل شبکه فساد اخلال در نظام اقتصادی و ارزی و پولی کشور. این متهم پسر وحید مظلومین است و نظارت بر حساب‌ها را  در یکی از مغازه‌ها برعهده داشته است. دیگر متهمان عبارتند از: نصرا... دارایی، رضا مرد میدان حاجی آقا، حسن وزیری، شاهرخ نجفی (متواری)، خانم اقدس مهر افزا که خاله متهم ردیف اول و عمه همسر وحید مظلومین است، سروش امیری، پویا نوبخت، احسان فرزام نیا معلم خصوصی زبان فرزند متهم ردیف اول، وحید دهاقین (کارمند بانک و ریاست بانک مسکن پاچنار)، محمد بیانی، شاهین سیمرغ و حمیدرضا صفایی.

حاشیه های خراسان : 

*در پایان دادگاه خبرنگار صداوسیما از وحید مظلومین پرسید اتهامات خود را قبول داری که وی پاسخ داد قبول ندارم و جوابی هم به شما نمی دهم. *متهم ردیف اول؛ تاکید کردم خاله بنده از ماجراها خبری نداشته است. *مادر یکی از متهمان در جلسه با چشمانی اشک بار حضور داشت. *متهم ردیف دوم (قاسمی) به خبرنگاران گفت: در سبزه میدان روزی هزار سکه خرید و فروش می کردیم و وقتی تعجب ما را دید توضیح داد آن جا مثل خیابان مولوی است و افراد عمده ای خرید و فروش می کنند و هزار سکه عجیب نیست.

لینک منبع گزارش 



کانال تلگرام عصر جهان



ثبت نظر

نام*
ایمیل(اختیاری)
نظر*