اخبار عمومی
اعلام وصول 2
224639
تاریخ انتشار: 1397/06/21 02:11
وزیر خارجه ایران نوشت: ایالات متحده، دیوان کیفری بین المللی را به تحریم تهدید کرده و حتی گفته است که قضات آنرا در آمریکا تحت تعقیب قرار می‌دهد. چرا صدای کسی در نمی‌آید؟

به گزارش پایگاه خبری عصر جهان به نقل از یورونیوز،محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران در صفحه توییتر خود به موضع اخیر کاخ سفید در قبال دیوان کیفری بین المللی واکنش نشان داد.
وزیر خارجه ایران نوشت: «ایالات متحده، دیوان کیفری بین المللی را به تحریم تهدید کرده و حتی گفته است که قضات آنرا در آمریکا تحت تعقیب قرار می‌دهد. چرا صدای کسی در نمی‌آید؟ به نظر می‌رسد سرکشی‌های ایالات متحده حد و مرز ندارد. چه زمانی قرار است جامعه بین‌الملل به آمریکا بگوید دیگر بس است و از آن بخواهد تا مانند یک کشور معمولی رفتار کند؟»


توییت وزیر خارجه ایران واکنشی است به سخنان مشاور عالی امنیتی کاخ سفید در روز دوشنبه. جان بولتون، مشاور امنیت ملی کاخ سفید دیوان کیفری بین‌المللی را محکوم و اعلام کرد که این کشور دیگر با این نهاد بین المللی همکاری نخواهد کرد.
بولتون تصریح کرد که آمریکا از هر راهکاری برای حفاظت از شهروندان این کشور و متحدان آمریکا(اسرائیل) در برابر دادخواهی‌های «غیرعادلانه» دیوان کیفری بین‌المللی استفاده خواهد کرد.
مشاور امنیت ملی دونالد ترامپ که در «انجمن فدرالیست» ها در شهر واشنگتن، پایتخت آمریکا، سخنرانی می کرد گفت بدلیل اینکه دستگاه قضایی ایالات متحده شهروندان خود را در بالاترین سطح اصول اخلاقی و مشروع توصیف کرده است به همین دلیل این کشور نیازی نمی بیند در این رابطه با مقامات دادگاه جنایات جنگی مذاکره و همکاری کند.
سخنان جان بولتون واکنشی است به درخواست دادگاه جنایات جنگی مبنی بر همکاری دستگاه قضایی آمریکا در برخورد با شهروندانی که به گفته این نهاد بین المللی متهم به ارتکاب جنایت در افغانستان هستند و همچنین بازگشایی پرونده نظامیان اسراییل که متهم به ارتکاب جنایت جنگی شده‌اند. دولت خودگردان فلسطینی با همکاری سازمان آزادیبخش فلسطین شکایتی را به دیوان کیفری بین المللی ارائه کرده است که در آن اسرائیل را به ارتکاب جنایت جنگی متهم می کند.
مشاور عالی دونالد ترامپ همچنین تصریح کرد که نظامیان ایالات متحده باید قوانین جنگی را بصورت تمام عیار رعایت کنند و دستگاه قضای ایالات متحده در صورت مشاهده هر گونه تخلفی با نظامیان برخورد خواهد کرد.
بولتون گفت: «آمریکا کشوری است دموکراتیک که قوی ترین سیستم تحقیقاتی و مسئولیت پذیری و شفافیت در آن وجود دارد و به همین دلیل ما نیازی به دادگاه جرایم جنگی نداریم که به ما وظایفمان را بازگو کند و یا تصمیم‌های دولت ما را مورد شک و تردید قرار دهد.»
جان بولتون همچنین در بخش دیگری از سخنان خود اعلام کرد که بزودی دفتر نمایندگی سازمان آزادیبخش فلسطین در واشنگتن بسته خواهد شد. مشاور امنیت ملی دولت آمریکا گفت اتخاذ این تصمیم مانعی است تا نگذارد دادگاه کیفری بین المللی مانع دولت اسرائیل در دفاع از خود در نگاه جهانیان شود.



کانال تلگرام عصر جهان



ثبت نظر

نام*
ایمیل(اختیاری)
نظر*