اخبار عمومی
اعلام وصول 2
234687
تاریخ انتشار: 1397/06/24 16:40
نماینده ایران در اوپک همچنین روسیه را متهم کرد که با نزدیک شدن به عربستان سعی می کند «از شرایط موجود به بهترین نحو استفاده کند.»

به گزارش پایگاه خبری عصر جهان به نقل از یورونیوز، حسین کاظم‌پور اردبیلی، نماینده ایران در سازمان کشورهای صادرکننده نفت، اوپک روز شنبه در گفتگو با شبکه اطلاع رسانی نفت و انرژی، شانا با اشاره به تلاش‌های عربستان و روسیه برای تولید بیشتر نفت و جبران کاهش صادرات ایران گفت که این کشورها بازار نفت را به «گروگان» گرفته‌اند.


آقای کاظم‌پور ضمن انتقاد از سیاست‌های نفتی این دو کشور گفت که ایران همواره نسبت به «رفتار آنها» هشدار داده اما این هشدارها «در کوتاه مدت» تاثیری نداشته است. وی افزود: «بی‌شک این هشدارها و نحوه برخورد عربستان و روسیه با ایران در تاریخ ثبت خواهد شد و آیندگان خواهند فهمید بر خلاف ایران که برای ثبات بازار نفت و عرضه مطمئن انرژی به مصرف کنندگان تلاش کرده است عربستان و روسیه به استقبال تحریم یکی از تولیدکنندگان اوپک رفته‌اند.»
نماینده ایران در اوپک همچنین روسیه را متهم کرد که با نزدیک شدن به عربستان سعی می کند «از شرایط موجود به بهترین نحو استفاده کند.»
«اوپک هم اکنون به شیر بی یال و کوپالی بدل شده که تنها نعره‌اش مانده و برای هیچکس خطری ندارد.»
وی همچنین با اشاره به همراهی عربستان و امارات با تحریم‌های نفتی ایالات متحده علیه ایران این دو کشور را «ابراز دست» آمریکا خواند و گفت که اوپک باید از اعضای خود که تحت تحریم‌های «یکجانبه، فرامرزی و غیرقانونی» قرار دارند حمایت کند اما این سازمان «هم اکنون به شیر بی یال و کوپالی بدل شده که تنها نعره‌اش مانده و برای هیچکس خطری ندارد.»
آقای کاظم‌پور همچنین برجام را یک «گام بزرگ» دانست که «دیر برداشته شد» وی افزود در توافق هسته‌ای، ایران «حساب ویژه‌ای روی روسیه، چین و اروپا باز» کرده بود اما «منافع این کشورها در تداوم نداشتن شعارهایشان است.»
دولت آمریکا اعلام کرده است که از روز چهارم نوامبر صنعت نفت ایران را تحریم می‌کند. واشنگتن گفته است که قصد دارد صادرات نفت ایران را به صفر برساند. عربستان و برخی کشورهای عضو اوپک نیز برای جبران نیاز بازار، تولید خود را افزایش خواهند داد.
تهران، ریاض را به تولید مازاد بر نیاز بازار متهم می‌کند. به گفته ایران عربستان هم اکنون ۱۰ میلیون و ۴۰۱ هزار بشکه نفت در روز تولید می‌کند که این رقم ۳۴۳ هزار بشکه بیش از تعهد ریاض در سازمان اوپک است.
پیش از این سخنگوی وزارت امور خارجه ایران تهدید کرده بود در صورت قطع صادرات نفت تهران مقابله به مثل می‌کند. جانشین فرمانده سپاه تهران نیز گفته بود که در این صورت ایران تنگه هرمز را خواهد بست.



کانال تلگرام عصر جهان



ثبت نظر

نام*
ایمیل(اختیاری)
نظر*