اخبار عمومی
اعلام وصول 2
234709
تاریخ انتشار: 1397/06/26 01:39
مدیر کل کمیسیون‌های پزشکی بنیاد شهید و امور ایثارگران گفت: بعد از تصویب قانون منع بکارگیری بازنشستگان، هیچ‌کدام از مسئولان و مدیران کشور درخواست جدیدی برای تجدید نظر در درصد جانبازی‌شان ارائه نداده‌اند.

به گزارش پایگاه خبری عصرجهان به نقل از پویا، نشست خبری غلامرضا طائبی، مدیر کل کمیسیون‌های پزشکی بنیاد شهید و امور ایثارگران صبح امروز؛ یکشنبه 25 شهریور ماه با حضور اصحاب رسانه در ساختمان بنیاد برگزار شد.

طائبی با اشاره به فرآیند تعیین درصد در کمیسیون‌های پزشکی گفت: کمیسیون پزشکی در فرآیند تعیین درصد، ایستگاه سوم است. ایستگاه اول از یگان‌های نظامی شروع می‌شود و با توجه به مأموریت‌های تعیین شده، یگان صورت سانحه تنظیم می‌کند که در فلان تاریخ و فلان محل بر اثر فلان حادثه، جانباز دچار آسیب شده است. این صورت سانحه با صورت‌جلسه‌هایی که انجام می‌شود به پذیرش بنیاد شهید تحویل داده می‌شود. پذیرش، کمیسیون‌های احراز دارد که هم در استان‌ها و هم در تهران فعال هستند.

وی افزود: مدارک یگان نظامی در بنیاد شهید با مدارک پزشکی که تایید کننده اطلاعات است، مقایسه می‌شود. کمیسیون احراز اعلام می‌کند که فرد از چه نواحی مجروح شده و جانباز شناخته می‌شود. گاهی جانبازی‌ها به دلیل نقص مدارک کامل نمی‌شود و نظر احراز، قطعی نمی‌شود که در این موارد منتظر کمیسیون پزشکی می‌شود. بعد جمع‌بندی کمیسیون احراز به صورت پرونده تایید شده در سیستم سجایا ثبت می‌شود و یعنی تازه برای بررسی کمیسیون پزشکی آماده می‌شود.

طائبی با اشاره به تشکیل کمیسیون‌های پزشکی در شهرستان‌ها گفت: فرآیند کمیسیون پزشکی به گونه‌ای است که حتماً پرونده باید در شهرستان ثبت شده باشد و ستاد نمی‌تواند خودش پرونده‌ای را در بنیاد شهید وارد کند. سیستم الکترونیکی به گونه‌ای طراحی شده که پرونده از محل اعزام فرد تنظیم شود. بعداً اعلام می‌شود کمیسیون استان چند پرونده در حال بررسی به صورت آماده دارد. آنگاه ما تیمی را به استان اعزام می‌کنیم. بعد از شروع مدیریت آقای شهیدی در بنیاد در فرآیندهای استانی بهبودی نیز حاصل شده است.

وی افزود: در فرآیند جدید گروه‌های تخصصی ریه، اعصاب و روان، چشم و... تشکیل دادیم که متخصصان در آن عضویت دارند. تیم در استان مورد نظر مجروحیت‌های مختلف را در گروه‌های تخصصی بررسی می‌کند. مثلاً گروه ریه فقط جانبازان از حیث مجروحیت شیمیایی بررسی می‌کند. آرایی که از گروه‌های تخصصی صادر می‌شود به دست دبیر کمیسیون می‌رسد و به شعبه تخصصی در تهران ارجاع می‌شود و شعبه تخصصی هم یک‌بار آن را بررسی می‌کند. نهایتاً رای صادر می‌شود و اداره نظارت تمام مدارک را قبل از ابلاغ رای بررسی می‌کند و با تایید نظارت، ثبت در سیستم تایید می‌شود. آنگاه پیامک برای جانباز می‌رود و نتیجه اعلام می‌شود.

رئیس کمیسیون‌های پزشکی بنیاد شهید با اشاره به الکترونیکی شدن تمام پرونده‌ها در این کمیسیون گفت:‌ بعضی از آرا نشان دهنده آن است که جانباز 50 درصد به بالا را دریافت می‌کند که اینگونه آرا در شعبه تخصصی صادر نمی‌شود. یعنی اگر دبیر کمیسیون به نتیجه رسید که باید درصد بالای 50 باشد، مدارک را به شورای عالی پزشکی ارجاع می‌دهد و این مدارک توسط متخصصین شورای عالی دوباره چک می‌شود. همچنین برای فوتی‌ها کمیسیون ماده 15 نیز وجود دارد که بررسی می‌کند فوت جانباز مربوط به مجروحیت اوست یا غیر آن. به غیر از آن شعبه بانوان و حق پرستاری توسط گروه متخصص خانم بررسی می‌شود و پرونده‌هایشان به این شعبه ارجاع داده می‌شود.

وی در ادامه تصریح کرد: شاخص اندازه‌گیری، آئین‌نامه‌های ستاد کل، وزارت دفاع، و بنیاد شهید است که طی جلسات و تجدیدنظرها تمامی مصادیق را تعیین کرده‌اند. ما در سیستم کمیسیون حدود دو هزار کد داریم که هر متخصص باید یکی از آن‌ها را در پرونده قید کند؛ بنابراین رأی کمیسیون رأی یک نفر نیست و سیستم طوری تعبیه شده که تقریباً امکان نفوذ در آن وجود ندارد. ضمناً همه متخصصین کمیسیون پزشکی بنیاد شهید، استخدام سیستمی به غیر از بنیاد شهید هستند و شاغل بنیاد محسوب نمی‌شوند.

طائبی با اشاره به بررسی پرونده‌های مسئولین در کمیسیون گفت: من دو دوره مدیریت کمیسیون پزشکی را برعهده داشتم و تاکنون در مورد کسی سفارشی صورت نگرفته است که خارج از روند با پرونده‌اش برخورد شود. هر هفت یا هشت ماه یکبار بازرسی در پرونده‌ها وجود دارد و عنوان حقوقی فرد و مسئولیتش در پرونده‌ها قید نمی‌شود. پزشکان متخصص تنها با نام حقیقی افراد طرف هستند. کسی که درخواست تجدید نظر در درصد جانبازی‌اش دارد ابتدا باید با پزشک مشاور دیداری داشته و پرونده‌اش را به او ارائه دهد و طبق توصیه او درمی‌یابد که پرونده جدید تشکیل بدهد یا خیر.

مدیرکل کمیسیون‌های پزشکی بنیاد با اشاره به گسترش سخنانی در رابطه با لابی مدیران سیاسی با بنیاد شهید مطرح شده در فضای رسانه‌ای کشور گفت: فضای رسانه‌ای کشور با فضای اجرایی بنیاد متفاوت است. از وقتی قانون جدید در رابطه با منع به کارگیری بازنشستگان تصویب شده است، پرونده‌ای در رابطه با افزایش درصدها به ما ارائه نشده و ما تمامی مباحث عنوان شده در این باره را در رسانه‌ها تکذیب می‌کنیم. بعد از تصویب قانون جدید، تا این لحظه، هیچ‌کدام از مسئولان و مدیران کشور درخواست جدیدی برای تجدید نظر در درصد جانبازی‌شان ارائه نداده‌اند.

وی در ادامه با اشاره به سوال خبرنگاران درباره وضعیت جانبازی تاج، رئیس فدراسیون فوتبال گفت: آقای تاج در سیستم بنیاد شهید، پرونده جانبازی 45 درصد دارد. ایشان بار آخر سال 85 برای وضعیت جانبازی خود به کمیسیون پزشکی مراجعه کرده و بعد از آن هیچ مراجعه‌ای نداشته‌اند. حدود 600 هزار نفر جانباز در کل کشور داریم اما چیزی به عنوان بانک مدیران درصددار نداریم. ما در سیستم این افراد را به عنوان فرد حقیقی می‌شناسیم.

طائبی ادامه داد: روند افزایش سن در درصد جانبازی تاثیری ندارد اما گذشت زمان ممکن است یکسری عوارض جدید ایجاد کند. مثلاً کسی که یک پایش قطع شده است، بعد از مدتی ممکن است قطعی پا باعث ارتروز شود اینها عوارض مستقیم مجروحیت هستند که افزایش درصد نقش دارند. تاکنون کاهش درصد نداشته‌ایم اما ابقای درصد داشته‌ایم. یعنی ممکن است فردی که 45 درصد جانبازی دارد براساس قانون جدید جانبازی او 40 درصد محسوب شود که ابقای درصد محسوب می‌شود.

او با اشاره به موارد اقدام جانباز برای افزایش درصد گفت: هر موقع مجروحیتی به مجروحیت‌های قبلی یک جانباز اضافه شود، او می‌تـواند نامه‌ آن را از یگان نظامی دریافت و روند مجروحیت جدید را در کمیسیون پزشکی تایید کند. همچنین وقتی جانبازی احساس می‌کند عوارض مجروحیت پیدا کرده است می‌تواند دوباره مراجعه کند و ما کدهای او را مجدداً بررسی می‌کنند. ضمناً ما سیستم پایشی خودمان برگزار می‌کنیم مثلا افرادی که پایشان از زیر زانو قطع شده بعد از مدتی مجدداً به کمیسیون پزشکی مراجعه می‌کنند و ما بررسی می‌کنیم و تعدادی از آنها که طی 10 سال گذشته به کمیسیون مراجعه نکرده‌اند را شناسایی و از آن‌ها دعوت می‌کنیم تا در نوبت بررسی قرار گیرند که این طرح غربالگردی پایش ضایعات جنگی است.

طائبی با ارائه آماری از پرونده‌های کمیسیون پزشکی گفت: در شش ماه نخست سال 97 حدود 13 هزار پرونده وارد کمیسیون شد که دو هزار و 400 پرونده آن برای بار اول تشکیل شده بودند و حدود 11 هزار هم درخواست تجدید نظر در درصد جانبازی داشتند. حدود 15 پرونده در کمیسیون‌های حالت اشتغال داشتیم و در کمیسیون ماده 13 احراز شهادت هزار پرونده داشتیم. همچنین یک هزار و 300 پرونده در شورای عالی پزشکی مورد بررسی قرار گرفته است. سه هزار و 600 پرونده حق پرستاری مطرح شد و 70 نفر برای تغییر ساعت کاری درخواست داده بودند. در سال گذشته نیز نزدیک 37 هزار پرونده برای والدین شهدا تشکیل شده که 33 هزار پرونده آن حکم حق پرستاری دریافت کردند. در سال 96، 45 هزار شرکت کننده در کمیسیون پزشکی بنیاد داشتیم که هفت هزار و 800 نفر بار اولی و 37 هزار نفر تجدید نظر بودند. از این تعداد 9 هزار و 700 نفر افزایش درصد پیدا کردند و در بار اولی‌ها 63 درصد پرونده‌هایشان تایید شده و درصد گرفتند.



کانال تلگرام عصر جهان



ثبت نظر

نام*
ایمیل(اختیاری)
نظر*