اخبار عمومی
اعلام وصول 2
234735
تاریخ انتشار: 1397/06/27 13:47
با اعلام قیمت مصوب گوشت قرمز این روزها بازار دهدشت از این محصول خالی است.

عصرجهان-سال‌هاست گوشت قرمز به عنوان منبع اصلی تأمین پروتئین پرهزینه‌ترین کالای سبد غذایی خانوارها است به همین جهت مصرف آن در خانواده‌های غنی و مرفه با خانواده‌هایی که از لحاظ مالی تحت فشار هستند متفاوت است.
این روزها با وخیم شدن حال و روز بازار، عرضه گوشت هم با مشکلات عدیده مواجه شده و تأمین آن به سختی امکانپذیر است.
با تصویب ستاد تنظیم بازار کهگیلویه مورخ 19 شهریور ماه قیمت هر کیلو گوشت قرمز برای «بز و گوسفند» 37 هزار تومان و «بره و بزغاله» 43 هزار تومان تعیین شد اما این قیمت به مذاق واحدهای عرضه این محصول خوش نیامد و در اعتراض نسبت به پایین بودن نرخ اعلامی از کشتار دام امتناع کردند.
قصابان معتقدند این قیمت به هیچ وجه با قیمت تمام شده همخوانی ندارد و صرفه اقتصادی در آن نیست.
 ویترین قصابی‌های دهدشت چند روزی است از لاشه دام خالی است و تعدادی از قصابان  از عرضه گوشت خودداری می‌کنند.از آن طرف هم طی یک هفته اخیر هیچ کشتار دامی در کشتارگاه صورت نگرفته است.
حسینی رئیس دامپزشکی کهگیلویه به فارس گفت: از 21 شهریور تا 26 تنها تعداد 14 رأس گاو کشتار شده و کشتار دام سبک صورت نگرفته است.
در بازید میدانی فارس از میدان عرضه دام، دام زنده« بز و گوسفند» با قیمت 20 هزار تومان و «بزغاله و بره» 25 هزار تومان خرید و فروش می‌شود.
درویشعلی مشایخ در گفت‌وگو با فارس علت کشتار نشدن دام در کشتارگاه را کمبود دام زنده پرواری دانست و گفت: دام زنده در سطح شهرستان فراوان است اما مناسب کشتار نیست.
مدیرعامل تعاونی دامداران کهگیلویه با بیان اینکه بنیه دامداری صنعتی نیازمند تقویت و پرواربندی دام است، افزود: نیاز شهرستان به دام پرواری باید تأمین شود تا شاهد مشکلات تأمین گوشت قرمز نباشیم.
مشایخ بالا رفتن قیمت نهاده‌های دام را عامل مؤثر در تعیین قیمت دام دانست و تصریح کرد: کنسانتره مرغوب که پیش از این با قیمت 1100 تومان به ازای هر کیلو خریداری می‌شد امروز در حالی به 1500 تومان رسیده که از کیفیت مطلوب هم برخودار نیست.
وی، ادامه داد: دامدار هم با بالا رفتن قیمت نهاده‌ها مجبور است دام را گران بفروشد و به تبع آن قصاب هم گوشت را گرانتر خواهد کرد.
به گفته مشایخ قیمت مصوب ستاد تنظیم بازار به هیچ عنوان منصفانه نیست و نمی‌تواند رضایت قصابان را جلب کند.
مشایخ گفت: کسانی که این قیمت را تعیین کردند خودشان نسبت به تأمین گوشت اقدام کنند زیرا هیچ قصابی حاضر به عرضه گوشت با این قیمت نیست.
کمبود گوشت قرمز در بازار دهدشت در حالی است که مسؤولان در ستاد تنظیم بازار بارها اعلام کردند هیچ کمبود کالایی در شهرستان وجود ندارد گویا گوشت قرمز را کالایی به حساب نمی‌آورند که حتی در نبود آن هم چاره‌اندیشی نشده است.
تعطیلی واحدهای عرضه مجاز گوشت قرمز راه را برای کشتارهای غیرمجاز هموارتر کرده و به راحتی با قیمت دلخواه گوشت به مردم تحویل می‌دهند.
یکی از شهروندان به فارس گفت: گوشت مورد نیاز خود را از یک قصاب خانگی خریداری می‌کنم با اینکه هر کیلو گوشت بزغاله 55 هزار تومان است اما به لحاظ اطمینان از سلامت دام و کشتار راضی هستم.
شهروند دیگری گفت: به خاطر مشکلات بهداشتی کشتارگاه مشتری دائمی کشتار خانگی هستیم و همین روز گذشته گوشت گوسفند 47 هزار تومان از قصاب محله خرید کردم.
در نشست شورای سلامت که روز گذشته برگزار شده بود از ضرورت جمع‌آوری کشتارهای غیرمجاز گفته شد اما اینکه چرا کشتارگاه خالی از دام سبک شده و عرضه گوشت قرمز در سطح شهر وجود ندارد سخنی به میان نیامد.
جای این سؤوال در افکار عمومی مطرح است که چرا مسؤولان مربوطه با وجود صحبت‌های مبنی بر وفور کالا توان تأمین و کنترل قیمت گوشت را ندارند و چرا با جو بازار قیمت‌ها را فروشندگان تعیین می‌کنند و نرخ‌های مصوب واقعی نیست.
مهمتر از دلایل گرانی گوشت عملکرد بسیار ضعیف صنعت، معدن و تجارت شهرستان در تنظیم بازار است که مردم را در خرید کالای اساسی با مشکل روبرو ساخته و سبب شده بازار همه کالاها در التهاب باشد.
این اداره که در شرایط فعلی باید با قدرت هر چه تمامتر بازار را کنترل کند متأسفانه 13 ماه است بدون رئیس اداره می‌شود.

گزارش از طیبه‌سادات سعادتی‌نیک/فارس



کانال تلگرام عصر جهان



ثبت نظر

نام*
ایمیل(اختیاری)
نظر*