اخبار عمومی
اعلام وصول 2
2409
تاریخ انتشار: 1393/07/28 10:01
پایگاه اطلاع رسانی عصرجهان
پروژه خط آهن "یاسوج-اقلید", که از زمان سفر آخر دولت نهم به استان کهگیلویه و بویراحمد در دستور کار قرار گرفته, همچنان بلاتکلیف است و چشم امید مردم این خطه همچنان به سمت دولت روحانی دوخته شده تا شاید سوت قطار در دیارشان شنیده شود.

 دولت نهم در نخستین سفر استانی به کهگیلویه و بویراحمد پروژه های متعددی را مصوب کردند که در بین آنها طرح های مختلفی در زمینه حمل و نقل وجود داشت.

یکی از این طرح ها اتصال یاسوج مرکز استان به خط ریل آهن کشور بود که از همان اول در دستور کار مدیران استانی و وزارت راه و ترابری سابق برای انجام مطالعات دقیق کارشناسی قرار گرفت.

کهگیلویه و بویراحمدی که 25 درصد نفت و گاز کشور، 10 درصد آب‌های سطحی، 20 درصد جنگل های حوزه زاگرس، معادن غنی و طبیعت بکر و خدادادی دارد باید همچنان محروم و جوانانش بیکار باشند زیرا از این ظرفیت استفاده بهینه نمی شود.

موقعیت جغرافیای این استان چنان است که عنوان کریدور جنوب به مرکز و شرق به غرب کشور را با خود یدک می‌کشد ولی به رغم این ظرفیت عظیم، این استان فاقد شبکه آزاد راه و راه آهن است.

مردم این استان با مصوبه دولت نهم مبنی بر احداث خط آهن " یاسوج- اقلید" خرسند و خوشحال شدند زیرا اجرای این پروژه می توانست مبنای توسعه باشد چون ارتباط عنصر اصلی توسعه است.

عبور خط آهن از یاسوج از مسیرهای مختلف توسط کارشناسان وزارت راه و شهرسازی بررسی شد تا اینکه در دولت دهم مسیر " یاسوج- اقلید" را انتخاب کردند.

در سفر اول و دوم دولت احمدی نژاد به استان کهگیلویه و بویراحمد مطالعات اتصال این استان به خط آهن منفی اعلام شد ولی این دلیلی قانع کننده‌ای برای مسئولان وقت نبود و پیگیر موضوع شدند تا اینکه در سفر سوم دولت با اجرای این پروژه از نظر توجیه فنی و اقتصادی موافقت شد.

مردم استان از خوشحالی در پوست خود نمی گنجیدند و نمی دانستند این شادی زودگذر است آنان مسرور بودند زیرا استان برای اولین بار صاحب ریل و قطار می شد و قرار بود فرصت های شغلی پایدار ، توسعه صنعت توریسم و .... را شاهد باشیم.

ستار هدایتخواه نماینده وقت مردم شهرستان‌های بویراحمد و دنا در مجلس شورای اسلامی و عضو کمیسیون تلفیق بودجه  که به جد پیگیر تحقق این موضوع بود در اواخر سال 90 توانست ردیف بودجه ای برای این پروژه مشخص کند.

هدایتخواه در اواخر سال 90 گفت: اعتبار لازم برای شروع پروژه راه آهن " یاسوج- اقلید" در لایحه بودجه سال 91 دیده شده است و حتی با توجه به سوابق ارزنده قرارگاه خاتم الانبیاء پیشنهاد داد که این قرارگاه عملیات اجرایی پروژه را برعهده بگیرد.

خردادماه 91 انتخابات مجلس برگزار و این بار غلام محمد زارعی راهی بهارستان شد و قبای خدمتگزاری به تن کرد.

اجرای این پروژه از اهمیت ویژه ای هم برای مردم و هم برای مسئولان برخوردار بود به طوری که هر روز هر کدام از مسئولان در این زمینه با خبرنگاران مصاحبه و وعده آغاز عملیات اجرایی را می دادند ولی بعد از گذشت سال ها هنوز خبری از کلنگ زنی نیست تا جایی که برخی ها معتقدند دیگر این پروژه منتفی شده است.

راه آهن یاسوج در دولت روحانی کلنگ زنی می‌شود

اما نماینده بویراحمد و دنا در مجلس نهم شورای اسلامی گفت: منتفی شدن پروژه راه آهن " یاسوج- اقلید" صحت ندارد و به طور حتم در دولت روحانی کلنگ زنی می‌شود.

غلام محمد زارعی خاطرنشان کرد: از هیچ تلاشی برای دیده شدن این پروژه به طور ویژه در اعتبارات سال 94 دریغ نمی‌کنم و امید دارم عملیات اجرایی آن به‌زودی آغاز شود.

وی افزود: تاکنون رایزنی های مختلفی با مجموعه وزارت راه و شهرسازی در این زمینه داشته ام و امیدوارم به زودی مردم استان شاهد آغاز عملیات اجرایی باشند.

رئیس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی گفت: مردم این استان از اجرا نشدن پروژه راه آهن " یاسوج- اقلید" نگرانند و انتظار می‌رود دولت در این زمینه چاره اندیشی کند.

غلام رضا تاجگردون نی در مورد این پروژه ابراز کرد: در صورت اجرای این طرح شاهد شکوفایی اقتصادی و گردشگری این استان هستیم که به طور حتم کاهش بیکاری را نیز به همراه دارد.

وی ابراز کرد: این پروژه در در لایحه بودجه دارای اعتبار بوده و جزو پروژه های ملی و مصوبات سفر ریاست جمهوری نهم است ولی تاکنون اقدام خاصی صورت نگرفته است.

دنبال تامین اعتبار لازم برای آغاز عملیات اجرایی راه آهن " یاسوج-اقلید" هستیم

معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری کهگیلویه و بویراحمد اظهار کرد: مجمع نمایندگان و مدیران ارشد استان به جد دنبال جذب اعتبارات از جاهای مختلف برای اجرای طرح راه آهن " یاسوج- اقلید" هستند.

پژمان نیک اقبال با اشاره به اینکه این پروژه متوقف نمی شود، خاطرنشان کرد: در صورت اجرای این طرح به مسیر اهواز به مشهد توجیه اقتصادی و زمانی وجود دارد.

اما مدیرکل راه و شهرسازی کهگیلویه و بویراحمد در مورد اعتبارات تخصیصی به این پروژه متذکر شد که در بودجه سال 9، 19 میلیارد و 800 میلیون تومان برای پروژه راه آهن " یاسوج – اقلید" پیش بینی شد ولی خبری از تخصیص نشد.

ممتاز جهانگیری خاطرنشان کرد: البته راه آهن تشکیلاتش جداست و خودشان باید در این زمینه بیشتر اطلاع داشته باشند هرچند متولی راه آهن "یاسوج – اقلید"در استان راه و شهرسازی است و باید پیگیر باشیم.

مدیرکل راه و شهرسازی کهگیلویه و بویراحمد با اشاره به اینکه در صورت اجرای راه آهن یاسوج – اقلید این استان به توسعه نزدیک می شود، خاطرنشان کرد: توسعه اقتصادی، حمل بار در زمان و هزینه کمتر، اشتغالزایی، حمل معادن و ذخایر این استان به دیگر استانها با هزینه کمتر از جمله مزیت های احداث راه آهن یاسوج – اقلید است.

راه آهن" یاسوج- اقلید" توجیه اقتصادی ندارد/ باید به دنبال راهی باشند که پایانش یاسوج نباشد

یک کارشناس حمل و نقل در این زمینه به تسنیم گفت: راه آهن "یاسوج - اقلید" توجیه اقتصادی ندارد زیرا زمانی توجیه دارد که به یک بندر برسد نه اینکه انتهایش یاسوج باشد.

دکتر علی آرام با اشاره به اینکه یاسوج نه پایانه مسافر است و نه کالا، اظهار کرد: مسئولان متولی باید به فکر دیگری باشند که این خط آهن از چند معدن فسفات بگذرد و به بندر امام برسد.

این عضو هیات علمی دانشگاه آزاد با بیان اینکه دولت چون پول ندارد با طرح راه آهن " یاسوج- اقلید " بازی می‌کند، خاطرنشان کرد: اگر این خط ریلی به بنادر جنوبی و استان خوزستان وصل شود، توجیه اقتصادی دارد.

آرام تصریح کرد: این خط آهن در صورتی توجیه اقتصادی دارد که به یک پایانه نفتی، پتروشیمی، صادرات و واردات وصل شود.

وی عنوان کرد: یاسوج می تواند محل عبور راه آهن باشد که مبدا آن یزد و اصفهان و مقصد آن حوزه جنوب کشور باشد.

آرام ابراز کرد: البته استان کهگیلویه و بویراحمد ظرفیت مطلوبی برای صادرات کالا از جمله سیمان مارگون، سپو و یاسوج، فسفات چرام، تولیدات باغی از جمله سیب، انگور و گردوی یاسوج، آرد، هندوانه، محصولات گل و گیاه، لوله های کامپوزیت و پلی اتیلن  مجتمع صنعتی دنا صنعت یاسوج دارد.

این کارشناس حوزه راهسازی و حمل و نقل افزود: همچنین با توجه به اینکه شن و ماسه تولیدی این استان نمونه است ظرفیت صادرات به حوزه خلیج فارس را دارد.

منبع: تسنیم



کانال تلگرام عصر جهان



ثبت نظر

نام*
ایمیل(اختیاری)
نظر*