اخبار عمومی
اعلام وصول 2
244925
تاریخ انتشار: 1397/07/11 00:16
برهم صالح سیاستمدار کرد 58 ساله و نخست وزیر سابق کردستان توانست با کسب 219 رای نمایندگان پارلمان، مقام ریاست جمهوری عراق را به دست بیاورد.

پارلمان عراق به اتفاق آرا برهم صالح، نامزد مورد حمایت اتحادیه میهنی کردستان را به ریاست جمهوری این کشور انتخاب کرد.


بر اساس آمار منتشر شده از سوی تلویزیون عراق وی توانست ۲۱۹ رای نمایندگان پارلمان را به دست بیاورد. همچنین ۲۲ نماینده نیز به ریاست جمهوری وی رای منفی دادند.
رقیب آقای صالح در رای‌گیری مجلس، فواد حسین، نامزد حزب دموکرات کردستان عراق بود.
با این حال و به گزارش رسانه‌های عرب زبان و کردزبان محلی، جریان رای‌گیری با جنجال‌هایی همراه بود.
هیچیک از دو نامزد نتوانستند در جریان مرحله نخست رای‌گیری، یک سوم آراء را از آن خود کنند؛ امری که با اعتراض مسعود بارزانی، رهبر پارت دموکرات به «شیوه رای‌گیری» مواجه شد.
پس از این مرحله، فواد حسین از شرکت در این رقابت صرف نظر کرد. با وجود آن‌که انتخاب آقای صالح به ریاست جمهوری قطعی به‌ نظر می‌رسید، هیات رئیسه پارلمان عراق با رد این کناره‌گیری، خواستار برگزاری دور دیگری از رای‌گیری شد. با این حال و با مخالفت اکثر نمایندگان با این نظر، رای‌گیری مجدد برگزار و آقای صالح بدون رقیب، به‌عنوان جانشین فواد معصوم برگزیده شد.
برهم صالح ۵۸ ساله فعالیت سیاسی خود را با اتحادیه میهنی آغاز کرد. او بین سال‌های ۲۰۰۹ تا ۲۰۱۲ میلادی نخست وزیر دولت اقلیم کردستان عراق بود.
وی سیاستمداری پراگماتیست به شمار می‌رود که روابط خوبی هم با ایران و هم با ایالات متحده آمریکا دارد.
ریاست جمهوری در عراق مقامی عمدتا تشریفاتی به شمار می‌رود. از سال ۲۰۰۵ به بعد و پس از اجرای قانون اساسی فدرال، پست ریاست جمهوری به کردهای این کشور تعلق می‌گیرد.



کانال تلگرام عصر جهان



ثبت نظر

نام*
ایمیل(اختیاری)
نظر*