اخبار عمومی
اعلام وصول 2
244936
تاریخ انتشار: 1397/07/11 18:44
دیوان بین‌المللی دادگستری:
بر پایه دستور موقت دیوان لاهه، از آمریکا خواسته شده تا مانع از تجارت آزاد و نقل و انتقال مالی مرتبط با دارو و اقلام درمانی، مواد غذایی و محصولات کشاورزی و لوازم یدکی و خدمات مرتبط با ایمنی و امنیت پروازهای غیرنظامی نشود

به گزارش پایگاه خبری عصر جهان به نقل از یورونیوز، دیوان بین‌المللی دادگستری روز چهارشنبه از آمریکا خواست تا از عدم تاثیرگذاری تحریم‌های این کشور بر امنیت پروازهای غیرنظامی ایران و ادامه کمک‌های بشردوستانه به این کشور، اطمینان حاصل کند.

 

پیشتر ایران ادعا کرده بود که تحریم‌های اقتصادی آمریکا علیه ایران که پس از خروج این کشور از برجام اعمال شده، برخلاف پیمان مودت امضاء شده میان دو طرف در سال ۱۹۵۵ است. بر همین اساس، ایران شکایتی را علیه آمریکا در دیوان لاهه طرح کرد.

حال دیوان بین‌المللی دادگستری، اعلام کرده که صلاحیت رسیدگی به شکایت ایران از آمریکا را بر مبنای معاهده مودت میان دو کشور داراست.

دیوان لاهه در دستور موقت خود در مورد شکایت مطروحه از سوی ایران، از آمریکا خواسته تا مطابق با تعهداتش در قالب پیمان مودت، روابط اقتصادی و حقوق کنسولی که در سال ۱۹۵۵ مورد توافق دو طرف قرار گرفته، در اجرای تصمیم ۸ ماه می سال ۲۰۱۸ در خصوص تحریم‌ها در سه بخش ملاحظاتی را مدنظر داشته باشد.

بر پایه این دستور موقت، از آمریکا خواسته شده تا مانع از تجارت آزاد و نقل و انتقال مالی مرتبط با دارو و اقلام درمانی، مواد غذایی و محصولات کشاورزی و لوازم یدکی و خدمات مرتبط با ایمنی و امنیت پروازهای غیرنظامی نشود.

دیوان بین‌المللی دادگستری در پایان دستور موقت خود از ایران و آمریکا خواسته تا از هر گونه اقداماتی که می‌تواند موجب تشدید یا گسترش اختلاف دو طرف در دادگاه شود یا حل و فصل آن را دشوارتر کند، خودداری کنند.

ایران ضمن استقبال از صدور این حکم، بار دیگر بر ادعای خود مبنی بر غیرقانونی و غیرانسانی بودن تحریم‌های آمریکا تاکید کرده است.

هر چند که دیوان بین المللی دادگستری، دادگاه ارشد سازمان ملل متحد به حساب می‌آید ولی به دلیل این که این نهاد قدرت اجرایی لازم را ندارد بعضا کشورها احکام و دستورات آن را نادیده می‌گیرند



کانال تلگرام عصر جهان



ثبت نظر

نام*
ایمیل(اختیاری)
نظر*