اخبار عمومی
اعلام وصول 2
244947
تاریخ انتشار: 1397/07/14 00:42
نوچه ها در جاهایی که تجمع زیادی وجود دارد اعلام می کنند که مقدار محدودی دلار مثلا تا سقف ۱۰ هزار دلار را به قیمت بالایی می خرند.

اول از همه، تکلیف "دلالان ارز" را مشخص کنیم؛ آنها فقط کسانی نیستند که در پیاده رو خیابان فردوسی ایستاده اند و ارز خرید و فروش می کنند. اغلب آنها نوچه های دلالان اصلی اند که در دفترهای تهران، هرات، سلیمانیه و دوبی نشسته اند و با ارتباطات خارجی، زد و بند با برخی مسوولان داخلی و تعریف منافع میلیاردی برای خود، رسماً با سرنوشت ۸۰ میلیون ایرانی بازی می کنند.
برای آنها مهم نیست چه تعداد بیمار بر اثر گرانی ناشی از قیمت ارز، توان تهیه دارو و به تبع آن جان خود را از دست خواهند داد یا چند دختر دم بخت در تهیه جهیزیه درمانده می شوند و چند پدر، در برابر فرزندانش شرمنده خواهند بود.
کاهش بهای ارز در روزهای اخیر ضربه مهمی به دلال های بزرگ ارز وارد کرده است و اگر اوضاع به همین خوبی پیش برود، هزاران میلیارد تومان ضرر یا بهتر است بگوییم عدم النفع بر آنان تحمیل خواهد شد.
بنابراین طبیعی است که آنان نیز مانند هر تاجری در صدد جلوگیری از زیان برآیند و چون اساسا وجدان و شرفی در وجودشان نیست دست به هر کاری برای بیچاره کردن مردم و تخریب معیشت شان می زنند.
بنابراین از روز چهارشنبه ضدحمله خود را با چند شگرد آغاز کرده اند که صد البته دست شان برای مردم رو شده است و انشاءالله با استمرار همدلی همگانی، از مردم شکست خواهند خورد.
اولین و مهم ترین حربه آنها، افزایش قیمت در فضای مجازی است. این روش پیشتر نیز جواب داده است. بنابراین در سایت ها و کانال هایشان قیمت هایی بیش از آنچه در عمل خرید و فروش می شود اعلام می کنند و عوامل شان در بازار نیز به این قیمت های ساختگی استناد می نمایند.
روش دوم آنها این است که برخی نوچه های خود را به بازار می فرستند و آنها در جاهایی که تجمع زیادی وجود دارد اعلام می کنند که مقدار محدودی دلار مثلا تا سقف ۱۰ هزار دلار را به قیمت بالایی می خرند. مثلا اگر قیمت معاملاتی در آن ساعت ۱۱ هزار تومان باشد با صدای بلند می گویند که ۱۳ هزار ۵۰۰ تومان می خرند و واقعا هم ۱۰ هزار دلار با همین قیمت می خرند. همین رقم جو بازار را تحت الشعاع قرار می دهد حال آن که تنها یک یا چند معامله محدود و هدفمند انجام شده است. شاهدان این معامله همه جا می گویند که به چشم خود دیده اند که دلار به فلان قیمت خریداری شد.
همچنین برخی نوچه ها ماموریت دارند دلارهایی را به قیمت بالاتر از بهای واقعی روز و در میان جمع به همتایان هماهنگ شده خود بفروشند و در بازار جو بیفتد که چند معامله مثلا به قیمت ۱۵ هزار تومان انجام شد.
مشاهدات خبرنگار ما در خیابان فردوسی نیز حاکی از آن است که شبکه ای از این نوچه دلالال ها از طریق گروه های اختصاصی تلگرامی با یکدیگر در ارتباط و هماهنگی اند و دلالان اصلی در هر لحظه آنان را خط دهی می کنند که مثلا الان برو سر فلان کوچه و مقابل چشم مردم از فلانی دلار بخر به فلان قیمت و نظایر این.
این ضعف غیرقابل اغماض نهادهای امنیتی است که طی سال ها نخواسته یا نتوانسته اند ریشه این دلالان و نوچه هایشان را بکنند.
شگرد دیگر دلالان اصلی دلار و حامیان سیاسی آنان، جعل خبر است‌، به عنوان مثال یک کانال آن طرف آبی که مدام بر طبل افزایش قیمت دلار می کوبد، عکس تجمع مردم برای فروش دلار را به عنوان عکسی از هجوم مردم برای خرید دلار منتشر کرد.
یا کانالی که پیش از این در ساعت ۱۲ نیمه شب خبر می زد که دلار هم اکنون ۱۰۰۰ تومان دیگر گران تر شد ، در اولین شبی که مردم برای فروش دلارهای خانگی در خیابان های محل استقرار دلالان تجمع کرده بودند و قیمت دلار به خاطر همین مازاد عرضه پایین آمده بود نوشت: در کجای دنیا بازار ارز ساعت ۱۰ شب باز است که قیمت پایین بیاید؟ و فراموش کرد که خود در ماه های گذشته در هر ساعتی از شبانه روز که اراده می کرد، برای دلار قیمت جعل می کرد.
البته آنچه گفته شد، لایه آشکار اقدامات جریان ضد مردمی ارز است و وجود زد و بند در برخی لایه های مدیریتی و نیز برنامه های پردامنه عربستان و امارات در تقویت دلالان جهت خارج کردن ارز از کشور و... ابعاد دیگر این سناریوی جنایتکارانه علیه مردم ایران است.
اما همه این طرح ها و تلاش ها را می توان به سادگی شکست داد: قیمت هایی که برخی سایت ها و کانال ها جعل می کنند را باور نکنیم و به آنها استناد ننماییم. از خرید ارز مگر در صورت ضرورتی مانند سفر خودداری کنیم. فریب شوهای دلالان را نخوریم و ... و صدالبته هیچکدام از این ها منافی مسوولیت دولت و سایر نهادهای حکومتی، به ویژه دستگاه های امنیتی و قضایی نیست چرا که مردم انتظار دارند با دلالانی که به نیابت از دشمن به سمت مردم ایران تیراندازی می کنند، قاطعانه و بی رحمانه برخورد شود.
مردم، در نهایت پیروز خواهند شد.

م.عصر ایران



کانال تلگرام عصر جهان



ثبت نظر

نام*
ایمیل(اختیاری)
نظر*