اخبار عمومی
اعلام وصول 2
255034
تاریخ انتشار: 1397/07/21 21:03
رئیس جمهوری آمریکا که پس از اظهارات عجیب در باره اولویت داشتن منافع اقتصادی کشورش به سرنوشت یک روزنامه نگار زیر تیغ شدید انتقادها قرار گرفته بود سرانجام روز شنبه با تغییر موضع اعلام کرد در صورتی که عربستان پشت ماجرای ناپدید شدن جمال خاشقجی باشد "مجازات شدیدی" در انتظار این کشور خواهد بود.

به گزارش پایگاه خبری عصرجهان به نقل از یورونیوز، در حالی که با ورود هیئت عربستانی به ترکیه برای انجام تحقیقات مشترک، ماجرای ناپدید شدن روزنامه نگار منقد حکومت ریاض وارد مرحله تازه ای شده است واکنش های جهانی به این موضوع روز به روز ابعاد گسترده تری به خود می گیرد.

روسای جمهوری آمریکا و فرانسه که کشورشان از روابط تجاری خوبی با عربستان برخورد است گرچه پیش از این رویکردی احتیاط آمیز را در این ماجرا اتخاذ کردند اما بالا گرفتن دامنه این رسوایی و فشار مجامع حقوق بشری در نهایت سبب شد تا با صراحت لهجه نسبت به این ماجرا موضع گیری کنند.

از سوی دیگر شواهد جدید مطرح شده توسط برخی منابع رسانه ای از جمله وجود نوارهای صوتی و ویدیویی که نقش ریاض را در این ماجرا برجسته می کند سبب شده تا بسیاری از شخصیت ها و نهادهای بین المللی خواستار تجدید نظر در روابط کشورها با عربستان شوند.

از سوی دیگر موج نارضایتی از ناپدید شدن روزنامه نگار عربستانی به محافل تجاری و اقتصادی نیز راه یافته و روز به روز در حال گسترده تر شدن است.

بسیاری از رسانه ها و مدعوین یک نشست تجاری که قرار است اول تا سوم آبان تحت در ریاض برگزار شود پیشتر با اعلام انصراف، واکنشی معنی دار به رسوایی ناپدید شدن روزنامه نگار منتقد عربستانی از خود نشان دادند.

در تازه ترین واکنش ها از این دست، ریچارد برانسون، میلیاردر بریتانیایی اعلام کرده که برای تحت فشار قرار دادن عربستان جهت ارائه روشنگری بیشتر در خصوص ماجرای ناپدید شدن جمال خاشقجی تعدادی از پروژه های تجاری شرکت تحت ریاست خود را با ریاض به حال تعلیق در می آورد.

آقای برانسون اعلام کرده است به همین دلیل در مجمع اقتصادی ریاض که از آن به عنوان «داووس صحرا» نام برده می شود، شرکت نمی کند.

دارا خسروشاهی، مدیر عامل شرکت اوبر، ارزشمندترین شرکت نوپای تکنولوژی طی دو سال گذشته نیز از دیگر شخصیت های شناخته شده تجاری است که این نشست را تحریم کرده است.

به این افراد می توان جیم کیم، رئیس بانک جهانی را نیز اضافه کرد که از انصراف خود برای شرکت در نشست اقتصادی ریاض خبر داده است.

تحریم رسانه ای نشست ریاض

برخی رسانه ها همسو با شخصیت های مطرح اقتتصادی و تجاری جهان اقدام به تحریم نشست تجاری «ابتکار عمل برای سرمایه گذاری آینده» کرده اند که قرار است به میزبانی محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان در ریاض برگزار شود.

نشریات فاینانشیال تایمز، نیویورک تایمز و اکونومیست از جمله این رسانه ها هستند که اعلام کرده اند خبرهای مربوط به این نشست را پوشش نخواهند داد.

آریانا هافینگتون، بنیانگذار هافینگتون پست نیز از هیات مشورتی نشست «داووس در صحرا» کناره گیری کرده است.

اندور راس سورکین، مجری شبکه «سی ان بی سی» که قرار بود اداره کننده سه جلسه نشست ریاض باشد نیز در صفحه توئیتر خود اعلام کرد که از ناپدید شدن جمال خاشقجی «آزرده خاطر» شده است و در این نشست شرکت نخواهد کرد.

سخنگوی روزنامه لس آنجلس تایمز نیز اعلام کرده است که پاتریک سون شیونگ، صاحب این روزنامه که قرار بود در نشست تجاری «ابتکار عمل برای سرمایه گذاری آینده» سخنرانی کند در این اجلاس شرکت نخواهد کرد.

این در حالیست که روزنامه واشنگتن پست پیش از این با وسط کشیدن پای محمد بن سلمان ولیعهد عربستان سعودی به نوعی وی را مسئول ناپدید شدن روزنامه نگار عربستانی قلمداد کرده بود.

این روزنامه در سرمقاله شماره روز جمعه گذشته خود با اشاره به قلم انتقادی جمال خاشقجی نوشت: «انتقادهای او که در طول سال گذشته مطرح شد بی شک محمد بن سلمان را که تا سطح ولایت عهدی ارتقاء یافته رنجانده است. ولیعهد پس از به قدرت رسیدن ضمن تلاش برای مدرنیزه کردن کشورش کارزار گسترده ای را برای ساکت کردن ناراضیان به راه انداخت و تعداد زیادی را روانه زندان کرد که از این میان می توان به چهره های مذهبی، وبلاگ نویسان و کاربران شبکه های اجتماعی، روزنامه نگاران و نظامیان اشاره کرد.»

دیگر واکنش های جهانی

دونالد ترامپ: مجازات شدید در انتظار عربستان است

رئیس جمهوری آمریکا که پس از اظهارات عجیب در باره اولویت داشتن منافع اقتصادی کشورش به سرنوشت یک روزنامه نگار زیر تیغ شدید انتقادها قرار گرفته بود سرانجام روز شنبه با تغییر موضع اعلام کرد در صورتی که عربستان پشت ماجرای ناپدید شدن جمال خاشقجی باشد «مجازات شدیدی» در انتظار این کشور خواهد بود.

دونالد ترامپ در ادامه یادآور شد که این مسئله بسیار مهم است زیرا فردی که ناپدید شده یک روزنامه نگار بوده است. رئیس جمهوری آمریکا در عین حال تصریح کرد به هیچ وجه با مسئله محدود کردن فروش سلاح به عربستان در صورت مقصر بودن این کشور موافق نیست.

امانوئل ماکرون: ناپدید شدن روزنامه نگار عربستانی بسیار جدی است

امانوئل ماکرون، رئیس جمهوری فرانسه موضوع ناپدید شدن روزنامه نگار منتقد عربستانی در استانبول را نگران کننده و در عین حال بسیار جدی توصیف کرد.

آقای ماکرون که با شبکه تلویزیونی فرانسه ۲۴ گفتگو می کرد یادآور شد: «این موضوع خیلی خیلی جدی است. من منتظر واضح شدن امور و روشن شدن حقیقت خواهم ماند.»

رئیس جمهوری فرانسه در ادامه تصریح کرد برای کشورش سیاست نسبت به منافع اقتصادی اولویت بیشتری دارد و عربستان تنها یک شریک استراتژیک منطقه ای برای فرانسه است. امانوئل ماکرون در این گفتگو تاکید کرد عربستان هرگز یک مشتری بزرگ تجاری برای فرانسه نیست.

آنتونیو گوترش: سازمان ملل متحد پیگیر سرنوشت جمال خاشقجی است

آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل متحد نیز با ابراز نگرانی شدید نسبت به آنچه بر سر روزنامه نگار منتقد عربستانی آمده هشدار داد که چنین مسائلی نباید تکرار و به یک امر عادی تبدیل شود. آقای گوترش در ادامه تاکید کرد سازمان ملل متحد تحولات مربوط به این واقعه را از نزدیک دنبال می کند و پیگیر سرنوشت جمال خاشقجی است.

کریستین لاگارد: از آنچه بر سر خاشقجی آمده وحشت زده‌ام

کریستین لاگارد، رئیس صندوق بین المللی پول در واکنش به این ماجرا اعلام کرد از واقعه روی داده شوکه شده و وحشت زده است.

رئیس فرانسوی صندوق بین المللی پول ضمن تاکید بر احترام به حقوق بشر و مسئله آزادی اطلاعات یادآور شد در حال حاضر قصدی برای تغییر برنامه خود جهت حضور در نشست ریاض ندارد.

خانم لاگارد در عین حال تصریح کرد خبرهای مربوط به این ماجرا را از نزدیک دنبال می کند و با توجه به آنچه در روزهای آینده روشن می شود در باره تصمیم قطعی خود جهت سفر به عربستان اظهار نظر خواهد کرد.

شبیه این سخنان را استیون منوچین، وزیر خزانه داری آمریکا مطرح کرده است. آقای منوچین در این مورد گفته است که با توجه به شرایط فعلی در اجلاس ریاض شرکت می کند مگر آنکه اطلاعات تازه ای طی هفته آینده منتشر شد و شرایط را عوض کند.

سازمان عفو بین الملل: عربستان مسئول اصلی ماجراست

سازمان عفو بین الملل در تازه ترین واکنش خود عربستان سعودی را مسئول ناپدید شدن جمال خاشقجی معرفی کرده است.

هبه مرایف، مسئول بخش خاورمیانه و شمال آفریقا در این سازمان حقوق بشری روز شنبه در جریان یک کنفرانس خبری در بیروت با محکوم کردن جرائمی چون آدم ربایی و قتل ریاض را مسئول اصلی ناپدید شدن جمال خاشقجی معرفی کرد و از این کشور خواست افکار عمومی را در جریان سرنوشت روزنامه نگار منتقد عربستانی قرار دهد.

این در حالیست که برغم ادعای مقامات امنیتی ترکیه مبنی بر به قتل رسیدن جمال خاشقجی، عربستان سعودی روز شنبه به صورت رسمی وجود هرگونه طرح و نقشه از سوی کشورش برای قتل این روزنامه نگار منتقد را منکر شد.


بیشتر بخوانید :


کانال تلگرام عصر جهان



ثبت نظر

نام*
ایمیل(اختیاری)
نظر*