اخبار عمومی
اعلام وصول 2
255061
تاریخ انتشار: 1397/07/24 00:32
.

عصر جهان-در حالی که کشورهای اروپایی همچنان بر لزوم تحقیق و پاسخگویی ریاض در مورد ناپدید شدن جمال خاشقجی، روزنامه نگار منتقد حکومت عربستان تاکید می کنند کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس به حمایت خود از عربستان سعودی ادامه می دهند.


روز دوشنبه ۲۳ مهر ماه/ ۱۵ اکتبر بریتانیا بار دیگر از عربستان خواست در مورد سرنوشت جمال خاشجقی پاسخگو باشد.
سخنگوی نخست وزیر بریتانیا از عربستان سعودی خواست به طور واضح و روشن در مورد وضعیت این روزنامه نگار منتقد حکومت عربستان پاسخ بدهد. سخنگوی ترزا می از ریاض خواسته به صورت دقیق در مورد روند مفقود شدن خاشقجی توضیح دهد.
از سوی دیگر اسپانیا روز دوشنبه، خواستار تحقیق فوری درباره ناپدید شدن جمال خاشقجی شد.
ایزابل سلا، سخنگوی دولت اسپانیا در این باره گفت: «مادرید هم مانند دیگر کشورهایی که نگران ناپدید شدن خاشقجی هستند، از این وضعیت ابراز نگرانی می‌کند.»
وی افزود: «اسپانیا هم مانند دیگر کشورهای اتحادیه اروپا خواستار انجام تحقیقات فوری و شفاف درباره ناپدید شدن روزنامه نگار منتقد سعودی است.»
اما در سوی دیگر، کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس در نقش حامی عربستان ظاهر شده اند.
دولت کویت روز دوشنبه ایجاد هرگونه ائتلاف علیه عربستان سعودی در ماجرای ناپدید شدن جمال خاشقجی را رد کرد.
روزنامه القبس چاپ کویت به نقل از معاون نخست‌وزیر این کشور نوشت: «کویت در برابر کسانی که مایل به صدمه زدن به حاکمیت عربستان سعودی هستند، می‌ایستد.»
انس خالد الصالح، معاون نخست‌وزیر کویت همچنین افزود: «این کشور از اقدامات ناعادلانه علیه عربستان ناراحت است و از ریاض در برابر کسانی که به دنبال آسیب رساندن به حاکمیت عربستان هستند، حمایت می کند.»
بحرین دیگر کشوری بود که روز دوشنبه از ریاض حمایت کرد.
این کشور روز دوشنبه، خواستار مقابله با شرکت‌هایی شد که به خاطر پرونده جمال خاشقجی قصد تحریم نشست اقتصادی «داووس در صحرا» در عربستان را دارند.
گفتنی است، برخی شرکت‌های غربی مانند اوبر، جی‌پی مورگان و فورد اعلام کرده‌اند در نشست اقتصادی عربستان سعودی موسوم به «داووس صحرا» شرکت نخواهند کرد. آنها هشدار داده‌اند به خاطر نقش عربستان در ناپدید شدن جمال خاشقجی در این نشست شرکت نمی‌کنند. حالا وزیر خارجه بحرین در واکنش به این موضوع، خواستار تحریم این شرکت‌ها از سوی پایتخت‌های عربی شده و به صورت مشخص از شرکت تاکسیرانی اوبر نام برده است.
گفتنی است عربستان سعودی بیش از سه و نیم میلیارد دلار در شرکت اوبر سرمایه‌گذاری کرده است.
م/یورونیوز



کانال تلگرام عصر جهان



ثبت نظر

نام*
ایمیل(اختیاری)
نظر*