اخبار عمومی
اعلام وصول 2
255109
تاریخ انتشار: 1397/07/29 23:29
ترامپ شنبه شب در گفتگویی با واشنگتن پست، روزنامه ای که جمال خاشقجی به عنوان ستون نویس با آن همکاری می کرد، ضمن متهم کردن عربستان به پنهان کردن و جعل واقعیت در باره پرونده این روزنامه نگار منتقد به صراحت گفت: "این ماجرا به ظاهر با فریب و دروغ همراه بوده است"

عصرجهان-عادل جبیر، وزیر خارجه عربستان می گوید مقامات کشورش از سرنوشت جسد جمال خاشقجی، روزنامه نگار منتقد حکومت این کشور اطلاع ندارند.

وزیر خارجه عربستان در مصاحبه با شبکه «فاکس نیوز» تاکید کرد که مقامات کشورش در حال تلاش برای آگاهی یافتن از سرنوشت جسد جمال خاشقجی هستند.

آقای جبیر با ذکر این نکته که کشته شدن جمال خاشقجی «اشتباهی بزرگ و قابل توجه» بوده پس از گذشت نوزده روز از ناپدید شدن این روزنامه نگار منتقد با خانواده وی ابراز همدردی کرد.

مسئول دستگاه دیپلماسی عربستان حالا در روایتی باز هم جدیدتر از ماجرا می گوید افرادی که مرتکب این قتل شده اند خارج از مسئولیت خود عمل کرده اند. حال آنکه عربستان پیشتر اعلام کرده بود که آقای خاشقجی در جریان یک نزاع و درگیری فیزیکی در داخل کنسولگری عربستان کشته شده است.

وی همچنین تاکید کرد که ملک سلمان، پادشاه عربستان مصمم و پیگیر ماجراست و دستور داده است تا عوامل اصلی دخیل در قتل آقای خاشقجی هر چه سریعتر شناسایی، دستگیر و مجازات شوند.

وزیر امور خارجه عربستان در بخش دیگری از این مصاحبه تاکید کرد محمد بن سلمان، ولیعهد این کشور به هیچ وجه از ماجرای قتل آقای خاشقجی مطلع نبوده است. این درحالیست که بسیاری از منابع مستقل و رسانه ها تاکنون بن سلمان را به عنوان فرد مسئول در این ماجرا معرفی کرده اند.

عادل جبیر در ادامه با اشاره به نشانه های بروز تنش در روابط ریاض با متحدان غربی از جمله واشنگتن تصریح کرد این ماجرا بی شک بر روابط عربستان با ایالات متحده تاثیر منفی نخواهد گذاشت.

تغییر موضع رئیس جمهوری آمریکا؛ ترامپ از «دروغ های ریاض» سخن می گوید

رئیس جمهوری آمریکا در نخستین واکنش به اطلاعیه دولت عربستان در خصوص تایید قتل جمال خاشقجی و توجیهات مختصر و عجیب راجع به چگونگی کشته شدن این روزنامه نگار منتقد واکنشی مثبت نشان داده و گزارش ریاض را از این ماجرا «معتبر» و «گامی رو به جلو» توصیف کرده بود. این درحالیست که دونالد ترامپ حالا پس از گذشت چند روز و بیشتر شدن ابهامات موجود در این پرونده از «دروغ های ریاض» سخن به میان آورده است.

 ترامپ شنبه شب در گفتگویی با واشنگتن پست، روزنامه ای که جمال خاشقجی به عنوان ستون نویس با آن همکاری می کرد، ضمن متهم کردن عربستان به پنهان کردن و جعل واقعیت در باره پرونده این روزنامه نگار منتقد به صراحت گفت: « این ماجرا به ظاهر با فریب و دروغ همراه بوده است.»

مستاجر کاخ سفید برغم آنکه پیشتر و قبل از قطعی شدن مرگ جمال خاشقجی منافع اقتصادی کشورش را بسیار مهم تر از مجازات متحد خاورمیانه ای خود بر سر سرنوشت یک روزنامه نگار توصیف کرده بود حالا روایت سعودی ها از ماجرای قتل این روزنامه نگار را غیر قابل قبول می داند و می گوید: «داستانی که آنها از این پرونده روایت کرده اند بی سر و ته است.»

دونالد ترامپ در حالیکه برای موضع گیری بر ضد عربستان در کشورش تحت فشار شدیدی قرار دارد به ظاهر اندکی نسبت به شروع ماجرا تغییر موضع داده اما در عین حال برای بیرون کشیدن پای محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان از این ماجرا وی را «شخصیتی قوی» توصیف کرده که به گفته او «کشورش را به واقع دوست دارد.»

رئیس جمهوری آمریکا همچنین با طرح این احتمال که بن سلمان پس از وقایع در جریان ماجرا قرار گرفته می گوید: «هیچکس در باره مسئولیت داشتن و یا نداشتن وی در این ماجرا با من صحبت نکرده است.»

آقای ترامپ در ادامه می افزاید: «دوست دارم که وی هیچ نقشی در این ماجرا نداشته باشد. فکر می کنم که او متحد بسیار مهمی برای ماست. به خصوص با توجه به ایران و فعالیت های مخربش در سراسر جهان، می تواند یک نیروی متقابل خوبی باشد.»

سه قدرت بزرگ اروپایی خواستار پاسخگویی عربستان شدند

لندن، پاریس و برلین روز یکشنبه با «غیر قابل پذیرش» توصیف کردن اطلاعات ارائه شدن در خصوص مرگ جمال خاشقجی از عربستان خواستند هر چه سریعتر توضیحات و روشنگری های بیشتری در این زمینه ارائه دهد.

در بیانیه مشترکی که از سوی سه کشور بریتانیا، فرانسه و آلمان منتشر شده آمده است برغم توضیحاتی که در خصوص نتیجه گیری های مقدماتی در باره این پرونده ارائه شده هنوز هیچ دلیل موجهی برای این قتل مطرح نشده و فرضیه های اشاره شده در تحقیقات کشور عربستان باید هر چه سریعتر با توضیحات و روشنگری های بیشتر تکمیل و برای معتبر شدن با فکت های قابل قبول همراه شود.

سه قدرت اروپایی در این بیانیه ضمن محکوم کردن هرگونه تهدید، حمله و قتل روزنامه نگاران در «هر شرایطی» بر ضرورت انجام فوری تلاش های بیشتر و لازم برای روشن شدن حقیقت ماجرا به گونه ای «کامل، شفاف و معتبر» تاکید کردند.

از سوی دیگر همزمان با انتشار این بیانیه آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان روز یکشنبه تاکید کرد تا زمانی که ماجرای قتل جمال خاشقجی به طور کامل روشن و حقایق این پرونده برملا نشود کشورش فروش سلاح به عربستان را متوقف خواهد کرد.

هایکو ماس، وزیر خارجه آلمان نیز اندکی قبل در گفتگو با تلویزیون دولتی این کشور اعلام کرده بود که تا مشخص شدن نتایج بررسی‌ها در خصوص پرونده قتل جمال خاشقجی، روزنامه نگار منتقد حکومت عربستان باید فروش سلاح به این کشور متوقف شود.

بد گمانی و تردید کشورهای غربی و قدرت های اروپایی نسبت به روایت مطرح شده از سوی مقامات عربستان در خصوص قتل روزنامه نگار منتقد ریاض در حالی ابعاد گسترده تری پیدا می کند که مسئولان کشور ترکیه با ترکیه بر روایت خود از این ماجرا اعلام کرده اند جمال خاشقجی توسط یک تیم پانزده نفره از ماموران عربستانی شکنجه و به قتل رسیده است.

برخی رسانه های ترکیه حتی این فرضیه را مطرح کرده اند که جسد جمال خاشقجی پس از قتل مثله و به بیرون از ساختمان کنسولگری منتقل شده است.

منبع/



کانال تلگرام عصر جهان



ثبت نظر

نام*
ایمیل(اختیاری)
نظر*