اخبار عمومی
اعلام وصول 2
255110
تاریخ انتشار: 1397/07/29 23:41
اظهارات وزیر خارجه آلمان بلافاصله پس از ابراز نارضایتی آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان نسبت به قتل آقای خاشقجی توسط نیروهای عربستانی می‌تواند زمینه را برای توقف اجرای توافق فروش سیستم توپخانه به این کشور فراهم کند

عصرجهان-هایکو ماس، وزیر خارجه آلمان در گفتگو با تلویزیون دولتی این کشور اعلام کرد که تا مشخص شدن نتایج بررسی‌ها در خصوص پرونده قتل جمال خاشقجی، روزنامه نگار منتقد حکومت عربستان باید فروش سلاح به این کشور متوقف شود.


اظهارات وزیر خارجه آلمان بلافاصله پس از ابراز نارضایتی آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان نسبت به قتل آقای خاشقجی توسط نیروهای عربستانی می‌تواند زمینه را برای توقف اجرای توافق فروش سیستم توپخانه به این کشور فراهم کند.
توافقی که ماه گذشته و با هدف عادی سازی روابط آلمان با پادشاهی عربستان صورت گرفت. پیش از آن نیز فروش سلاح از سوی آلمان به عربستان با هدف تنبیه طرف‌های درگیر در جنگ یمن متوقف شده بود.
پیشتر آنگلا مرکل، صدر اعظم آلمان با اتخاذ یکی از تندترین مواضع رهبران غربی نسبت به خبر قتل آقای خاشقجی ضمن محکوم کردن آن خواستار توضیح شفاف ریاض در مورد جزئیات این حادثه شده بود. خانم مرکل اطلاعات اولیه منتشر شده از سوی عربستان را ناکافی دانسته بود.
آقای ماس نیز در گفتگوی تلویزیونی خود با تایید موضع خانم مرکل بار دیگر بر لزوم پاسخگویی عوامل این قتل تاکید کرد. او همچنین از سازمان ملل متحد نیز خواست تا از ادامه تحقیقات در مورد این پرونده حمایت کند، امری که به زعم او موجب ارتقاء اعتبار و حیثیت این سازمان خواهد شد.
در همین حال، جو کایزر، مدیرعامل شرکت زیمنس آلمان نیز ضمن ابراز تردید از ادامه سرمایه گذاری شرکت متبوعش در عربستان از سایر همتایانش هم خواست تا از حضور در همایش سرمایه‌گذاری که در ریاض برگزار می‌شود، امتناع کنند.
طی دو روز گذشته، طیف‌های سیاسی مختلف آلمان هم با انتشار فراخوان‌هایی خواستار اتخاذ موضع مستحکم دولت این کشور در برابر پادشاهی عربستان شده‌اند.
احمد خاشقجی، روزنامه‌نگار منتقد حکومت عربستان پس از مراجعه به کنسولگری عربستان در دوم اکتبر (۱۰ مهر) به مدت ۱۷ روز ناپدید شد تا این که عربستان با انتشار اطلاعیه‌ای قتل او را در کنسولگری این کشور تایید کرد.
طی این مدت روابط سیاسی عربستان با برخی دولت‌های اروپایی و آمریکا دچار تنش شده است.

منبع/



کانال تلگرام عصر جهان



ثبت نظر

نام*
ایمیل(اختیاری)
نظر*