اخبار عمومی
اعلام وصول 2
255155
تاریخ انتشار: 1397/08/05 00:14
"شورای آتلانتیک" بررسی کرد؛
در چند هفته گذشته، فضای رسانه و سیاست در خاورمیانه و حتی جهان متأثر از کشته شدن جمال خاشقجی، روزنامه نگار عربستانی مقیم ترکیه بود. در همین زمینه، موضع ایران و پیامدهای مثبت و منفی قتل خاشقجی نیز مورد توجه بسیاری از رسانه ها و ناظران بین المللی قرار گرفت.

در چند هفته گذشته، فضای رسانه و سیاست در خاورمیانه و حتی جهان متأثر از کشته شدن جمال خاشقجی روزنامه نگار عربستانی مقیم ترکیه بود.
ماجرایی که پس از چند روز انکار توسط سعودی، در نهایت منجر به اعتراف آن ها به قتل خاشقجی شد؛ اعترافی که البته با واکنش های بسیاری روبه رو شد و بسیاری از رسانه ها و مقامات سیاسی کشورها، توضیحات ریاض را غیرقابل قبول اعلام کردند.
در همین زمینه، موضع ایران و پیامدهای مثبت و منفی قتل خاشقجی نیز مورد توجه بسیاری از رسانه ها و ناظران بین المللی قرار گرفت.
در این رابطه، وبسایت «شورای آتلانتیک» در گزارشی به ماجرای قتل خاشقجی و تأثیر آن بر ارتقای جایگاه راهبردی ایران در خاورمیانه پرداخته و نوشته است: همراه با توجهات گسترده بین المللی نسبت به قتل فجیع جمال خاشقجی در چند هفته گذشته، ترکیه، عربستان و ایالات متحده نیز تقلای زیادی برای دست بالا داشتن در روایت قتل خاشقجی را به خرج داده اند؛ این در حالی است که ایران به صورت گسترده ای یک نظاره گر خشنود در این ماجرا بوده است.
این جنایت می تواند موضع مهم ترین رقیب منطقه ای ایران ـ عربستان سعودی ـ را حداقل موقت و شدید تضعیف و تصویر اصلاح گرایانه محمد بن سلمان شاهزاده قدرتمند سعودی را تخریب کند.

در حالی که انکارهای بعدی و پنهانکاری های مبتدیانه سعودی در روزهای ابتدایی اعتبار این رژیم را خدشه دار کرد، موازنه قدرت در خاورمیانه نیز می تواند به نفع ایران تغییر یابد.
در این زمینه، بسیاری از رهبران و سیاستمداران اروپایی و حتی آمریکایی به قتل خاشقجی توسط سعودی ها واکنش نشان دادند و از لزوم توضیحات شفاف و تحقیقات منصفانه از سوی پادشاهی عربستان سخن گفتند. این در حالی است که برخی کشورهای اروپایی نیز از تحریم ریاض و به ویژه تحریم تسلیحاتی آن خبر دادند.
کشورهای انگلیس، فرانسه و آلمان با صدور بیانیه ای مشترک قتل جمال خاشقجی منتقد سعودی در کنسولگری این کشور در استانبول را به قوی ترین شکل ممکن محکوم کرده و خواستار شفاف سازی در این خصوص شدند.
در بیانیه مشترک سه کشور اروپایی مذکور در این خصوص آمده بود: هیچ بهانه‌ ای نمی‌ تواند قتل این روزنامه‌ نگار را توجیه کند. تأیید قتل این فرد شوکه کننده است.
آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان نیز گفت، صادرات اسلحه به عربستان سعودی ممنوع می شود، این تصمیم با توجه به شرایط مرگ روزنامه نگار مخالف سعودی صورت گرفته است.
وی گفت: این (محدودیت فروش اسلحه) تنها یک گزینه است. با توجه به ماهیت این جنایت (قتل خاشقجی) در این مورد ما معتقدیم که آلمان ابتدا باید فروش سلاح های خود را به عربستان سعودی متوقف کند. اکنون پس از مرگ خاشقجی، آلمان باید اقدامات بین المللی بیشتری علیه عربستان سعودی انجام دهد.
در نهایت اینکه، قتل خاشقجی می تواند موضع عربستان در برابر ایران و قطر و همچنین موقعیت آن در جنگ یمن را به شدت تضعیف کند و از سوی دیگر، اگر گرایش انتقادی آمریکا از عربستان سعودی در مورد قتل خاشقجی ادامه پیدا کند، باید شاهد تقویت محور ایران، ترکیه، عراق و سوریه در برابر محور عربستان سعودی در منطقه باشیم؛ مسأله ای که معنایی جز تقویت جایگاه راهبردی ایران در منطقه نخواهد داشت.
در برابر این تحلیل، خبرگزاری اسپوتنیک در مطلبی عنوان کرد: همان گونه که ماجرای قتل خاشقجی می تواند پیامدهای مثبتی برای ایران در فضای بین المللی داشته باشد و نشان دهند که دشمنان ایران چه افرادی هستند، همین ماجرا می تواند منجر به آن شود که عربستان سعودی و ایالات متحده و در کنار آنها اسرائیل، دست به قماری جدید علیه ایران و یا همپیمانان ایران در منطقه بزنند تا صورت مسأله قبلی را از اذهان پاک کنند.

م/تابناک



کانال تلگرام عصر جهان



ثبت نظر

نام*
ایمیل(اختیاری)
نظر*