اخبار عمومی
اعلام وصول 2
255179
تاریخ انتشار: 1397/08/07 22:59
بولسونارو که به تحسین اقدامات دونالد ترامپ در آمریکا می‌پردازد، وعده داده است باعث پیشرفت اقتصاد برزیل در مقایسه با متحدان منطقه‌ای این کشور شود و پس از یک و نیم دهه حکومت چپها در برزیل، اولویت‌های دیپلماتیک را تغییر دهد. دونالد ترامپ نیز ضمن اعلام خرسندی از پیروزی بولسونارو در برزیل، ابراز امیدواری کرده است که این پیروزی باعث نزدیکی روابط سیاسی دو کشور شود.

ژایر بولسونارو، افسر پیشین ارتش و نمایندۀ راست افراطی در کنگرۀ برزیل به عنوان رئیس جمهور جدید این کشور انتخاب شد.
او توانست در انتخاباتی که روز یکشنبه ۲۸ اکتبر برگزار شد با وعده‌هایی همچون پاکسازی دستگاه سیاسی، کوچک سازی دولت و مبارزه با جرم و جنایت ۵۵.۲ درصد از آراء را از آن خود کند.


به باور بسیاری از تحلیل‌گران، با این پیروزی چرخشی دراماتیک در سیاست چهارمین دموکراسی بزرگ جهان بوجود آمد.
آقای بولسونارو که به تحسین اقدامات دونالد ترامپ در آمریکا می‌پردازد، وعده داده است باعث پیشرفت اقتصاد برزیل در مقایسه با متحدان منطقه‌ای این کشور شود و پس از یک و نیم دهه حکومت چپها در برزیل، اولویت‌های دیپلماتیک را تغییر دهد. دونالد ترامپ نیز ضمن اعلام خرسندی از پیروزی بولسونارو در برزیل، ابراز امیدواری کرده است که این پیروزی باعث نزدیکی روابط سیاسی دو کشور شود.
با اعلام خبر پیروزی ژایر بولسونارو، هزاران نفر از طرفدارانش در اطراف خانه‌اش که در یکی از محله‌های ساحلی گرانقیمت ریو دو ژانیرو قرار دارد جمع شدند و به جشن و پایکوبی و آتش بازی پرداختند. در سائو پائولو، پایتخت تجاری برزیل نیز پیروزی او بطور گسترده جشن گرفته شد.

ژایر بولسونارو در میان طرفدارانشREUTERS/Adriano Machado
هشدار نهادهای بین‌المللی
ژایر بولسونارو اولین رئیس جمهور با پیشینۀ نظامی در برزیل از زمان پایان دیکتاتوری نظامی در این کشور (۱۹۶۴-۱۹۸۵میلادی) محسوب می‌شود؛ رئیس جمهوری که با وجود این سابقه و سخنان جنجال برانگیزش، از سوی افکار عمومی ستایش شده است.
او به مخالفانش هشدار داده است که آنها را از صحنۀ سیاست محو کند و بارها به تحقیر زنان، همجنسگرایان و اقلیت‌های نژادی در این کشور پرداخته است.
آقای بولسونارو که ژنرال‌های بازنشسته را برای معاونت خود و همچنین پستهای کلیدی کابینه برزیل برگزیده، در اولین سخنرانی خود پس از پیروزی روز یکشنبه اعلام کرد که اگرچه به اصول دموکراسی احترام می‌گذارد اما قصد دارد مسیر کشور را تغییر دهد. او در این سخنرانی گفت: «نمی‌توانیم به معاشقۀ خود با سوسیالیسم، کمونیسم، عوام گرایی و چپگرایی افراطی ادامه دهیم. ما سرنوشت برزیل را تغییر خواهیم داد.» او قول داد که فساد و جرایم خشونت‌آمیز را در این کشور ریشه کن کند.
با توجه به دیدگاه‌های جنجال برانگیز آقای بولسونارو از جمله تحسین دیکتاتوری و طرفداری از شکنجه، بسیاری از برزیلی‌ها نگرانند که این نظامی پیشین از قدرت خود برای سرکوب چپها، نقض حقوق بشر و سرکوب آزادی‌های مدنی و آزادی بیان استفاده کند.
دیده‌بان حقوق بشر از قضات، دادستان‌ها و رسانه‌ها و جامعه مدنی برزیل خواسته است تا در مقابل هر اقدام آقای بولسونارو برای نقض حقوق دموکراتیک و حقوق نهادهای مدنی در این کشور ایستادگی کنند یعنی حقوقی که طی سه دهۀ گذشته و با تلاش‌های بسیار در این کشور نهادینه شده‌اند.
قدرت گرفتن آقای بولسونارو از جنبه دیگری نیز خطرناک است، چراکه شمار اوانجلیستها یا همان پیروان کلیسای انجیلی در برزیل رو به افزایش است و این راستگرایان مسیحی که برایشان تعهدات مذهبی بر همه چیز اولویت دارد، توانسته‌اند یک نیروی محافظه‌کار سیاسی بوجود آورند. آقای بولسونارو با وعده‌هایی همچون لغو آموزش‌های جنسی در مدارس و محدود کردن حقوق همجنسگرایان، این نیروی سیاسی را جذب خود کرده است.
ژایر بولسونارو اعلام کرده است که قصد دارد برای مبارزه با جرم و جنایت، علاوه بر اعطای مجوز آزادی حمل اسلحه، به پلیس برزیل نیز آزادی عمل بیشتری دهد. شلیک به جنایتکاران مشکوک، بخشی از قدرت جدیدی است که از سوی رئیس جمهور به پلیس اعطا می‌شود.

خوشبینی بازار به ریاست جمهوری ژایر بولسونارو
سرمایه‌گذاران برزیلی از این پیروزی استقبال کرده‌اند. آنها امیدوارند با این پیروزی اصلاحاتی گسترده در سیستم مالیاتی برزیل که پیش از این از سوی چپ‌ها به آنها تحمیل شده بود، بوجود آید.
با این پیروزی ارزش سهام برزیل در بازار توکیو بیش از ۱۲ درصد افزایش یافت. انتظار می‌رود که بازارهای مالی برزیل نیز به خبر پیروزی ژایر بولسونارو واکنش مثبت نشان دهند.
این خوشبینی در حالی ایجاد شده است که در یک ماه گذشته با افزایش احتمال پیروزی ژایر بولسونارو در این انتخابات، ارزش «رئال» پول واحد برزیل در مقابل دلار آمریکا ۱۰ درصد و شاخص سهام بورس سائوپائولو نیز از نیمه سپتامبر به اینسو ۱۳.۵ درصد افزایش یافته است.
با این حال هنوز مشخص نیست که ایده‌های بازار آزاد ژایر بولسونارو با وجود ژنرال‌های بازنشسته‌ای که وارد دستگاه اجرایی برزیل کرده و در پستهای کلیدی قرار داده است، تا چه اندازه امکان عملی شدن دارند.

برچسب ها:
ژایر بولسونارو ؛ برزیل ؛

بیشتر بخوانید :


کانال تلگرام عصر جهان



ثبت نظر

نام*
ایمیل(اختیاری)
نظر*