اخبار عمومی
اعلام وصول 2
255243
تاریخ انتشار: 1397/08/15 01:40
بیشترین قدرت در سنا در اختیار رهبر اکثریت است. حزب اکثریت و حزب اقلیت هر کدام دارای یک رهبر هستند

عصرجهان- انتخابات سنای آمریکا فردا سه شنبه 6 نوامبر (15 آبان) برگزار می شود. در این انتخابات 35 کرسی از 100 کرسی مجلس سنا به رای گذاشته می شود.

طول دوره سناتوری 6 سال است و انتخابات سنا هر دو سال یکبار برگزار می شود و در هر انتخابات یک سوم کرسی های سنا به رای گذاشته می شود. برندگان انتخابات امسال از 3 ژانویه 2019 تا 3 ژانویه 2025 عضو سنا خواهند بود.

در انتخابات امسال سنا به دلیل اعلام بازنشستگی دو سناتور، در ایالت های میسی سیپی و مینه سوتا، دو کرسی دیگر هم اضافه شده است. منع قانونی و سنی برای سناتورها وجود ندارد و آنها هر زمان که از لحاظ جسمی توانایی نداشته باشند یا متوجه شوند که در انتخابات رای نمی آورند، خود را بازنشست می کنند.

  ساختار سنا

حسین هوشمند در عصر ایران نوشت: مجلس سنا دارای 100 کرسی است که تمام 50 ایالت آمریکا فارغ از میزان جمعیتشان به طور مساوی دو سناتور در این مجلس دارند.

 

سنا همانند مجلس نمایندگان دارای یک رئیس اصلی نیست، بلکه رئیس آن پستی تشریفاتی محسوب می شود. رئیس سنا همواره معاون وقت رئیس جمهور است. در مجلس سنای فعلی، مایک پنس معاون رئیس جمهور، رئیس سنا محسوب می شود. رئیس سنا حق رای ندارد و در جلسات شرکت نمی کند، به جز زمانی که آرای یک لایحه 50 در مقابل 50 باشد، آن زمان معاون رئیس جمهور با رای دادن تکلیف آن لایحه را مشخص می کند.

  در دیگر اوقات، اداره جلسه بر رعهده رئیس موقت است. رئیس موقت، مسن ترین سناتور از حزبی است که اکثریت سنا را در اختیار دارد. رئیس موقت سنا هم اکنون سناتور اورین هچ (جمهوری خواه از یوتا) است.

بیشترین قدرت در سنا در اختیار رهبر اکثریت است. حزب اکثریت و حزب اقلیت هر کدام دارای یک رهبر هستند که وظیفه هماهنگی و مدیریت سناتورهای حزبشان را برعهده دارند. این رهبر اکثریت است که تعیین می کند چه لوایحی در صحن سنا مطرح شوند.

رهبر اکثریت فعلی، سناتور میچ مک کانل (جمهوری خواه از کنتاکی) و رهبر اقلیت، سناتور چاک شومر (دموکرات از نیویورک) است.

ترکیب فعلی سنا

اکثریت کنونی سنا در اختیار جمهوری خواهان است. 51 کرسی متعلق به جمهوری خواهان و 49 کرسی در اختیار دموکرات ها است. نقشه زیر وضعیت کنونی کرسی های سنا را نشان می دهد.

مجلس سنا را کدام حزب فتح خواهد کرد؟

ایالت های قرمز رنگ به این معنا است که هر دو کرسی ایالت در اختیار جمهوری خواهان است. ایالت های آبی هم در اختیار دموکرات ها است. ایالت های بنفش یعنی یک کرسی در اختیار جمهوری خواهان و یک کرسی در اختیار دموکرات ها است. رنگ سبز هم نشان دهنده کرسی مستقل ها است که در ایالت مین به همراه کرسی جمهوری خواه و در ایالت ورمانت به همراه کرسی دموکرات ها است.

چشم انداز انتخابات سنا

به طور کلی اوضاع انتخابات امسال به نفع دموکرات ها نیست، چون اکثریت 35 کرسی ای که امسال به رای گذاشته می شود، متعلق به آنها است به همین دلیل دموکرات ها در وضعیت تدافعی قرار دارند. از 35 کرسی 26 کرسی متعلق به دموکرات ها و 9 کرسی در اختیار جمهوری خواهان است.

در مجموع در 42 کرسی جمهوری خواهان انتخابات برگزار نمی شود، این در حالی است که این میزان برای دموکرات ها 23 کرسی است.

از 35 کرسی انتخابات امسال وضعیت در 26 کرسی تاحدودی از قبل مشخص است، چون ایالت هایی هستند که سناتورهای آنها از وضعیت خوبی برخوردار هستند و می توانند پیروز شوند. به طور مثال در ایالت نیویورک که ایالتی دموکرات است، پیروزی سناتور کرستن جیلیبرند قطعی است. و یا در ایالت جمهوری خواه میسی سیپی، پیروزی سناتور راجر ویکر قطعی است. نقشه زیر وضعیت انتخابات امسال را نشان می دهد.

مجلس سنا را کدام حزب فتح خواهد کرد؟

ایالت هایی که قرمز پررنگ هستند، ایالت هایی هستند که جمهوری خواهان قطعاً در آنها پیروز می شوند، ایالت هایی مثل وایومینگ، یوتا و میسی سیپی. ایالتی که قرمز کم رنگ است، نبراسکا است که جمهوری خواهان به احتمال زیاد در آن برنده می شوند. در یکی از کرسی های میسی سیپی هم جمهوری خواهان به احتمال بسیار زیادی برنده می شوند.

ایالت های آبی پررنگ ایالت هایی هستند که دموکرات ها قطعاً در آنها برنده می شوند. یعنی ایالت های کالیفرنیا، واشینگتن، نیومکزیکو، مینه سوتا، هاوایی، نیویورک، ویرجینیا، ورمانت، مین، ماساچوست، رودآیلند، کنتیکت، دلور و مریلند. ایالت های آبی کمرنگ هم ایالت هایی هستند که دموکرات ها در آنها به احتمال زیاد برنده می شوند. ایالت هایی همچون مونتانا، ویسکانسین، یک کرسی مینه سوتا، میشیگان، اوهایو، پنسیلوانیا و نیوجرسی.

ایالت های قهوه ای رنگ، ایالت های رقابتی امسال هستند. کرسی هایی که رقابت دو حزب بسیار نزدیک است و از الان نمی توان پیش بینی کرد کدام یک برنده می شوند. همین 9 ایالت هستند که برنده انتخابات امسال را تعیین خواهند کرد. ایالت های نوادا، آریزونا، تگزاس، داکوتای شمالی، میزوری، ایندیانا، تنسی، ویرجینیای غربی و فلوریدا.  

با احتساب ایالت های قطعی و احتمالی هر حزب، جمهوری خواهان 47 کرسی و دموکرات ها 44 کرسی در اختیار خواهند داشت. 9 کرسی باقی می ماند که از میان آنها جمهوری خواهان به کسب 4 کرسی و دموکرات ها نیاز به کسب 7 کرسی دارند تا به اکثریت 51 کرسی برسند.

شایان ذکر است در صورتی که دو حزب به وضعیت 50 کرسی در برابر یکدیگر برسند، اکثریت در اختیار جمهوری خواهان خواهد بود چون معاون رئیس جمهور از حزب آنها است.

چند ماه پیش ناظران انتخابات شانسی برای دموکرات ها قائل نبودند. به طور مثال در سال 2013 پس از آن که سایت بیمه درمانی اوباما در 1 اکتبر از کار افتاد، جمهوری خواهان توانستند عقب افتادگی شان را جبران کنند. تا پایان آن ماه، دموکرات ها 5 درصد پیشتازی داشتند اما جمهوری خواهان توانستند 2 درصد جلو بیافتند. در نهایت هم جمهوری خواهان با 6 درصد اختلاف مجلس نمایندگان را از آن خود کردند.

بررسی نظرسنجی های انجام شده در ماه های ژانویه تا ژوئن امسال نشان می دهد قانون کاهش مالیات ها که تنها قانونی است که جمهوری خواهان با وجود در اختیار داشتن کنگره و دولت توانسته اند به تصویب برسانند، موجب کاهش محبوبیت جمهوری خواهان شده است. این قانون هم اکنون به شدت منفور است.

یکی از فاکتورهای مهم در انتخابات میان دوره ای کنگره میزان محبوبیت و رضایت از عملکرد رئیس جمهور است. اکثریت مردم از عملکرد دونالد ترامپ راضی نیستند. نمودار زیر میزان محبوبیت و رضایت مردم از عملکرد ترامپ را نشان می دهد.

مجلس سنا را کدام حزب فتح خواهد کرد؟

همان طور که مشاهده می شود. 52.9 درصد از مردم مخالف عملکرد ترامپ و 42.1 درصد آنها موافق عملکرد وی هستند.

کرسی های رقابتی

همان طور که توضیح داده شد سرنوشت انتخابات امسال بستگی به 9 کرسی رقابتی دارد. در ادامه این کرسی ها را بررسی می کنیم.

آریزونا: این کرسی هم اکنون در اختیار سناتور جف فلیک جمهوری خواه است که اعلام بازنشستگی کرده است. با توجه به بافت جمعیتی هیسپنیک (لاتین تبار) این ایالت به احتمال زیاد دموکرات ها می توانند این کرسی را از آن خود کنند. کاندیدای جمهوری خواهان، مارتا مک سالی و کاندیدای دموکرات ها کرستن سینما است. براساس میانگین نظرسنجی سینما با 1 درصد از رقیبش جلوتر است.

تگزاس: ایالت مهم و پرجمعیت تگزاس سال ها است که دژ جمهوری خواهان محسوب می شود. اما در انتخابات امسال این کرسی رقابتی شده است. کرسی این ایالت در اختیار سناتور تد کروز (جمهوری خواه) قرار دارد، اما چون رقیب دموکراتش، نماینده بتو اورورک از قابلیت های زیادی برای بسیج آرای دموکرات ها و هیسپنیک ها برخوردار است، امیدواری هایی برای دموکرات ها به وجود آورده است. میانگین تمام نظرسنجی ها پیشتازی 6.5 درصدی کروز را نشان می دهد.

نوادا: این کرسی در اختیار جمهوری خواهان قرار دارد. سناتور دین هلر مجدداً در انتخابات کاندیدا شده است اما رقیب دموکراتش، نماینده جکی روزن بسیار به وی نزدیک است. دموکرات ها برای این که بتوانند اکثریت سنا را کسب کنند حتماً باید در این ایالت پیروز شوند. میانگین نظرسنجی ها پیشتازی 1.4 درصدی هلر را نشان می دهد.

داکوتای شمالی: ایالتی جمهوری خواه است که سناتوری دموکرات دارد. سناتور هایدی هایتکمپ که دموکرات محافظه کار محسوب می شود کار سختی برای پیروزی مجدد در این ایالت دارد، چون ترامپ در انتخابات 2016 در این ایالت برنده شده است. میانگین نظرسنجی ها حکایت از برتری 11.4 درصدی نماینده کوین کرامر، کاندیدای جمهوری خواه دارد.

میزوری: این کرسی در اختیار سناتور کل مک کاسکیل (دموکرات) قرار دارد. این کرسی جزء کرسی های آسیب پذیر دموکرات ها است. ترامپ در آن با فاصله زیاد پیروز شده است. کاندیدای جمهوری خواه جاش هاولی است. میانگین نظرسنجی ها نشان می دهد دو کاندیدا مساوی هستند.

ایندیانا: یکی از آسیب پذیرترین کرسی های دموکرات ها در انتخابات امسال است. سناتور جو دانلی کار سختی برای پیروزی دارد. میانگین نظرسنجی ها پیشتازی 0.8 درصدی دانلی بر رقیب جمهوری خواهش، مایک براون، را نشان می دهد.

ویرجینیای غربی: سناتور جو مانچین (دموکرات) در ایالتی جمهوری خواه که ترامپ در آن پیروز شده است، با اوضاع پیچیده ای روبرو است. البته اخیراً وی توانسته در نظرسنجی ها اوضاع بهتری پیدا کند. رقیب جمهوری خواه وی پاتریک موریسی، دادستان کل ایالت است. میانگین نظرسنجی ها پیشتازی 8.7 درصدی مانچین را نشان می دهد.

تنسی: کرسی این ایالت هم اکنون در اختیار سناتور باب کورکر (جمهوری خواه) قرار دارد. ولی وی در انتخابات کاندیدا نشده است. میانگین نظرسنجی ها پیشتازی 5.2 درصدی نماینده مارشا بلک برن، جمهوری خواه را نشان می دهد.

فلوریدا: کرسی ایالت پرچمعیت و مهم فلوریدا هم اکنون در اختیار سناتور بیل نلسون دموکرات قرار دارد. رقیب جمهوری خواه وی  فرماندار ریک اسکات تاکنون پول های زیادی صرف انتخابات کرده است. ترامپ در سال 2016 در این ایالت متغیر پیروز شده بود. میانگین نظرسنجی ها پیشتازی 1.4 درصدی نلسون را نشان می دهد.

پیش بینی ترکیب سنا

جمهوری خواهان از شانسی 84.7 درصدی برای پیروزی در انتخابات سنا برخوردار هستند و در مقابل دموکرات ها 15.3 درصد شانس پیروزی دارند. نمودار زیر میزان شانس جمهوری خواهان و دموکرات ها را براساس مدل پیش بینی نیت سیلور نشان می دهد.

مجلس سنا را کدام حزب فتح خواهد کرد؟

محتمل ترین نتیجه انتخابات 51 کرسی جمهوری خواهان در برابر 49 کرسی دموکرات ها با 17.7 درصد شانس وقوع است. بعد از آن با 17.4 درصد، 52 کرسی در برابر 48 کرسی دموکرات ها قرار دارد. سومین احتمال وقوع، 50 کرسی جمهوری خواهان و 50 کرسی دموکرات ها است.

اگر دموکرات ها بتوانند در نوادا پیروز شوند، 49 کرسی خواهند داشت، با پیروزی در میزوری هم می توانند به 50 کرسی برسند. این بهترین سناریو برای دموکرات ها خواهد بود.



کانال تلگرام عصر جهان



ثبت نظر

نام*
ایمیل(اختیاری)
نظر*