اخبار عمومی
اعلام وصول 2
255268
تاریخ انتشار: 1397/08/19 08:08
در سال ۱۹۷۷ سیستمی (سوئیفت SWIFT) مبتنی بر رمزنگاری برای ارسال و دریافت هرگونه نقل و انتقال بین بانکی طراحی شد. با وجود مشارکت کشورهای اروپایی از جمله هلند و بریتانیا در پشتیبانی این سیستم و استقرار مرکز این انجمن در بلژیک، آمریکا به مرور به پشتیبان اصلی این سیستم بدل شده است.

به گزارش پایگاه خبری عصرجهان به نقل از یورونیوز، گوتفرید لیبرانت، مدیر اجرایی سوئیفت اعلام کرد که انجمن بلژیکی ارائه دهنده خدمات پیام‌رسان مالی طی تعطیلات پایان هفته جاری، دسترسی چندین بانک ایرانی را به این خدمات قطع می‌کند.


آقای لیبرانت روز جمعه و در حاشیه نشستی تجاری که میان آلمان و فرانسه در پاریس در حال برگزاری بود، ضمن اعلام این خبر، تاکید کرد که متاسفانه نتوانستیم بی‌طرف باشیم. با این وجود او تصریح کرد که تصمیم سوئیفت یک تصمیم تجاری بوده و شامل تمامی بانک‌ها نمی‌شود.
سوئیفت، روز دوشنبه ۵ نوامبر اعلام کرده بود که دسترسی شماری از بانک‌های ایرانی را به سیستم خود تعلیق کرده است. مقامات سوئیفت گفته بودند این تصمیم را به منظور «حفظ ثبات و یکپارچگی سیستم مالی» خود گرفته‌اند.
سوئیفت (SWIFT) یا «جامعه جهانی ارتباطات مالی بین بانکی» یک انجمن تعاونی غیرانتفاعی است که با مشارکت ۲۳۹ بانک از ۱۵ کشور اروپایی و آمریکایی با هدف جایگزینی مبادلات کاغذی با یک اتوماسیون جامع، کارا و پرسرعت در سال ۱۹۷۳ راه‌اندازی شد.
بر این اساس در سال ۱۹۷۷ سیستمی مبتنی بر رمزنگاری برای ارسال و دریافت هرگونه نقل و انتقال بین بانکی طراحی شد. با وجود مشارکت کشورهای اروپایی از جمله هلند و بریتانیا در پشتیبانی این سیستم و استقرار مرکز این انجمن در بلژیک، آمریکا به مرور به پشتیبان اصلی این سیستم بدل شده است.
تحت تاثیر این شرایط، تبعیت سوئیفت از تحریم‌های تازه آمریکا علیه بانک‌ها و موسسات مالی ایران همواره شده است.



کانال تلگرام عصر جهان



ثبت نظر

نام*
ایمیل(اختیاری)
نظر*