اخبار عمومی
اعلام وصول 2
255269
تاریخ انتشار: 1397/08/19 00:12
برایان هوک رئیس گروه اقدام ایران در وزارت خارجه آمریکا: مسئولیت شناسایی کانال های امن برعهده آمریکا نیست.

روزنامه انگلیسی گاردین نوشت که دیپلمات اروپایی به نقل از مقامات آمریکایی گفته است: ایرانی ها باید در تحریم ها عذاب بکشند‌.
به گزارش عصرایران، متن گزارش گاردین به این شرح است:
سفیران انگلیس، فرانسه و آلمان تلاش دارند تا آمریکا را برای ارائه طرحی به منظور تضمین معافیت غذا و دارو از تحریم های ضد ایرانی خود متقاعد کنند.
براساس گفته های یکی از دیپلمات های فعال در مذاکرات اروپا و آمریکا برسر ایران، دولت های اروپایی تا کنون موفق به همراه ساختن دولت ترامپ به منظور ارائه تضمینی برای واردات نیازهای اساسی غذا و دارو -بعد از آغاز تحریم های جدید- نشده اند.
احمد قویدل مدیرعامل کانون هموفیلی ایران در مکالمه تلفنی با گاردین گفت: «شکی وجود ندارد براثر تحریم ها جان هزاران بیمار در معرض خطر قرار خواهد گرفت. هرگونه تاخیر در تامین دارو بویژه در بخشی که ما فعالیت داریم پیامدهای فاجعه باری خواهد داشت. نگرانی من برای امروز نیست اما طی 6 ماه ذخیره دارویی ما تمام خواهد شد. آنها ادعا می کنند واردات دارو از تحریم ها معاف هستند اما در عمل و به دلیل محدودیت های بانکی ما به دارو و موادی که بتوانیم داروها را در کشور تولید کنیم دسترسی نداریم.»
سفیران انگلیس، آلمان و فرانسه در آمریکا درماه سپتامبر دیدارهای مشترکی را با مقامات عالی رتبه وزارت خزانه داری و امورخارجه آمریکا به انجام رساندند تا "لیست سفیدی" را ایجاد کنند که به موجب آن مسیر مشخصی برای معاملات و تراکنش های مالی بانک ها و کمپانی های اروپایی با ایران ایجاد می شود تا بدون نگرانی از جریمه های آمریکا نیازهای غذایی و دارویی ایران را تامین کنند.
ژرار آرو سفیر فرانسه در واشنگتن می گوید: ما انتظار داریم دوستان آمریکاییمان اقداماتی مفید در رابطه با معافیت تحریمی کالاهای اساسی همانند غذا و دارو انجام دهند. البته غذا و دارو و کمک های انسان دوستانه طبق قواعد بین المللی از تحریم ها معاف هستند اما واقعیت آن است که بانک ها به شدت نگران عواقب عدم همراهی با این تحریم ها و دردسرهای آینده خود هستند و از این رو از برقراری ارتباط با ایران خودداری می کنند. چنانچه اقدام جدی در این رابطه صورت نگیرد طی چند ماه آینده ریسک کمبود شدید دارو در ایران شکل خواهد گرفت.
آرو افزود: اینکه فقط به گفته ها اکتفا شود و بگوئیم غذا و دارو از تحریم معاف هستند کافی نیست بلکه لازم است تا آمریکا رویکرد مثبتی را در این رابطه از خود نشان دهد و راه های آن را نیز روشن و مشخص بیان کند. زیرا اگر این روشنگری از جانب آمریکا انجام نشود بانک ها ریسک نخواهند کرد. ما کماکان منتظر این پاسخ روشن هستیم.
آرو به روشنی بیان داشت که آمریکا پاسخی واقعی و کاربردی به این پرسش ارائه نکرده است.
یک دیپلمات اروپایی دیگر در این باره می گوید: ایده لیست سفید مورد موافقت دولت آمریکا نیست.
برایان هوک رئیس گروه اقدام ایران در وزارت خارجه آمریکا که با سفرای اروپایی در ماه سپتامبر ملاقات کرده بود گفت: مسئولیت شناسایی کانال های امن برعهده آمریکا نیست. ما کارهای لازم را در سمت خودمان انجام داده ایم تا مجوز فروش کالاهای اساسی و دارو به ایران امکانپذیر باشد. در این میان ایران نیز نفش مهمی در امکان پذیر ساختن این معاملات دارد(ایران باید یک سیستم مالی ایجاد کند که در تطابق با استانداردهای بانکی بین المللی باشد.)و بانک های خارجی به سیستم بانکی ایران اعتماد ندارند این مساله ایران است نه مشکل ما.
ترامپ بدنبال برگزاری یک دیدار مخفی با رئیس جمهور ایران در حاشیه نشست مجمع عمومی سازمان ملل متحد در سال 2017 بود اما روحانی این پیشنهاد را رد کرد بنابراین رئیس جمهور آمریکا اعلام کرد که دیگر علاقه ای به گفتگو با مقامات ایرانی ندارد و از مسیر منزوی سازی اقتصاد ایران تهران را مجبور به اعطای امتیاز بدون مذاکره خواهد کرد.
یک دیپلمات اروپایی می گوید: مقامات آمریکایی به اروپایی ها گفته اند که هنوز برای مشاهده اثر تحریم ها زود است، ایرانی ها باید عذاب بکشند و فشار واقعی تحریم ها را احساس کنند.
الی گرانمایه عضو شورای روابط خارجی اتحادیه اروپا می گوید: آمریکا به اروپایی ها گفته است ما نمی توانیم بیشتر از معافیت های کنونی در مورد ارتباط شرکت های اروپایی با ایران، اقدامی را مدنظر داشته باشیم.
گرانمایه در ادامه به گفتگوی خود با تعدادی از شرکت های دارویی اروپایی اشاره می کند و اینکه شرکت های داروسازی گفته اند بانک های طرف حساب آنها درباره هر گونه پرداختی از ایران با مشکل مواجه هستند. وی در پایان تاکید می کند: این با سیاست اعلام شده از جانب دولت ترامپ که تحریم ها علیه مردم ایران نیست؛ مطابقت ندارد.



کانال تلگرام عصر جهان



ثبت نظر

نام*
ایمیل(اختیاری)
نظر*