اخبار عمومی
اعلام وصول 2
255278
تاریخ انتشار: 1397/08/19 23:39
اردوغان: ما مدارک صوتی داریم که آنها را به عربستان سعودی، آمریکا، آلمان، فرانسه و بریتانیا داده‌ایم. همه این کشورها به مکالمات ضبط شده گوش داده‌اند.

عصرجهان-رجب طیب اردوغان، رییس جمهوری ترکیه روز شنبه ۱۰ نوامبر (۱۹ آبان) اعلام کرد که صدای ضبط شده در زمان به قتل رسیدن جمال خاشقجی را در اختیار عربستان سعودی، آمریکا، آلمان، فرانسه و بریتانیا قرار داده است.


منابع آگاه ترکیه پیش از این از وجود شواهد صوتی در هنگام به قتل رسیدن روزنامه‌نگار سعودی در کنسولگری عربستان واقع در استانبول خبر داده بودند.
آقای اردوغان پیش از سفر به فرانسه برای شرکت در مراسم صد سالگی پایان جنگ جهانی اول در پاریس به رسانه‌ها گفت: «ما مدارک صوتی داریم که آنها را به عربستان سعودی، آمریکا، آلمان، فرانسه و بریتانیا داده‌ایم. همه این کشورها به مکالمات ضبط شده گوش داده‌اند.»
رییس جمهوری ترکیه تصریح کرد: «نیازی به پیچیده کردن قضیه نیست. آنها به طور قطع می‌دانند که قاتل یا قاتلین در میان آن ۱۵ نفر کیست. دولت عربستان سعودی می‌تواند با به حرف درآوردن این ۱۵ نفر حقیقت را فاش کند.»
سعود الموجب، دادستان کل عربستان که مسئول انجام تحقیقات درباره قتل خاشقجی است، چندی پیش به استانبول سفر کرده بود.
آقای اردوغان، سعود الموجب را به عدم همکاری با مقامات ترکیه و به تاخیر انداختن تحقیقات متهم کرد.
ترکیه پیش از این نیز نسبت به اراده عربستان سعودی برای «همکاری صدقانه» در رسیدگی به پرونده قتل روزنامه نگار منتقد این کشور ابراز تردید کرده بود.
از سوی دیگر به گفته منابع آگاه نزدیک به ریاست جمهوری فرانسه، در دیدار امروز آقای ماکرون و دونالد ترامپ، رییس جمهوری آمریکا، دو کشور توافق خود را اعلام کردند که مقامات سعودی باید درباره قتل خاشقجی تمام حقیقت را روشن کنند.
این منبع آگاه تاکید کرد که پاریس و واشنگتن اتفاق نظر دارند که مسائل مربوط به قتل خاشقجی نباید منجر به ایجاد بی‌ثباتی بیشتر در خاورمیانه شود و این وضعیت حتی ‌می‌تواند فرصتی برای یافتن راه‌حلی سیاسی در جهت پایان دادن به جنگ یمن، ایجاد کند.

منبع/Euronews



کانال تلگرام عصر جهان



ثبت نظر

نام*
ایمیل(اختیاری)
نظر*