اخبار عمومی
اعلام وصول 2
255303
تاریخ انتشار: 1397/08/22 22:23
بانک مرکزی ایران همچنین مدعی شد که سامانه‌های جایگزین پیام‌رسانی از مدت‌ها پیش برای پوشش امکانات و خدمات سوئیفت پیش‌بینی، توسعه و عملیاتی شده‌اند و فعالان اقتصادی می‌توانند با اطمینان از خدمات تمام بانک‌های دارای مجوز ارزی برای امور بازرگانی خود استفاده کنند.

عصرجهان-بنا بر گزارش روابط عمومی بانك مركزی، با توجه به انتشار خبری در خصوص قطع خدمات سوئیفت در برخی بانک های کشور، به اطلاع هموطنان گرامی می رساند، سوئیفت صرفاً یک سامانه پیام رسانی بین بانک ها و موسسات در سطح بین المللی بوده و نقشی در نگهداری حساب ها و تسویه ارزی ندارد.


لذا همانگونه که در اطلاعیه های پیشین این بانک اعلام شد، با توجه به احتمال قطع ارایه این خدمات، سامانه‌های جایگزین پیام رسانی از مدت ها پیش برای پوشش امکانات و خدمات سوئیفت پیش بینی، توسعه و عملیاتی شده اند.
بنابراین با قطع ارایه خدمات سوئیفت به برخی بانک‌های داخلی، خللی در انجام مبادلات ارزی و فرایند تجارت خارجی پیش بینی نمی شود و فعالان اقتصادی می توانند با اطمینان از خدمات تمام بانک‌های دارای مجوز ارزی برای امور بازرگانی خود استفاده کنند.
شایان ذکر است وزارت خزانه‌داری آمریکا روز دوشنبه اعلام کرد که ارتباط بانک مرکزی ایران با خدمات پیام‌رسان بین بانکی، سوئیفت قطع شد. بر اساس اعلام سیگال مندلکر، معاون وزارت خرانه‌داری آمریکا، انجمن سوئیفت همچنین دسترسی بانک‌ها و موسسات مالی مشمول تحریم آمریکا را نیز قطع کرده است.
سوئیفت (SWIFT) یا «جامعه جهانی ارتباطات مالی بین بانکی» یک انجمن تعاونی غیرانتفاعی است که با مشارکت ۲۳۹ بانک از ۱۵ کشور اروپایی و آمریکایی با هدف جایگزینی مبادلات کاغذی با یک اتوماسیون جامع، کارا و پرسرعت در سال ۱۹۷۳ راه‌اندازی شد.
بر این اساس در سال ۱۹۷۷ سیستمی مبتنی بر رمزنگاری برای ارسال و دریافت هرگونه نقل و انتقال بین بانکی طراحی شد. با وجود مشارکت کشورهای اروپایی از جمله هلند و بریتانیا در پشتیبانی این سیستم و استقرار مرکز این انجمن در بلژیک، آمریکا به مرور به پشتیبان اصلی این سیستم بدل شده است.
این انجمن همزمان با اعمال دور تازه تحریم‌های نفتی، مالی و تجاری توسط آمریکا علیه ایران، ارائه خدمت به موسسات مالی مشمول تحریم را متوقف کرده است.



کانال تلگرام عصر جهان



ثبت نظر

نام*
ایمیل(اختیاری)
نظر*