اخبار عمومی
اعلام وصول 2
255308
تاریخ انتشار: 1397/08/22 22:55
مسوولان کهگیلویه و بویراحمد انگیزه‌ای برای مقابله با فساد اقتصادی ندارند/
طالبی تاکید کرد: بنده با همت کوتاهی که در بعضی مسئولین استان کهگیلویه و بویراحمد شاهدم، همین موهبت‌های الهی را هم یکی بعد از دیگری از دست خواهیم داد، تا وقتی که روحیه پاسخگویی در مسئولین و انگیزه پرسشگری از سوی مسئولین به وجود نیاید همین آش است وهمین کاسه.

کارخانه قند، صنعت مادر کهگیلویه و بویراحمد نامیده می‌شود، اولین کارخانه‌ای که در استان کهگیلویه و بویراحمد برپا شد، چرخش خوب چرخید تا اینکه دست قضا مدیریت این صنعت را به افرادی داد که هر روز علاوه بر اینکه از میزان تولید آن کاهش می‌دادند، انبوهی از بدهکاری را برای این کارخانه قند تلمبار می‌کردند. کارخانه قند یاسوج با سابقه‌ای بیش از نیم قرن فعالیت همواره با چالش‌ها، کمبودها و مشکلات فراوانی دست و پنجه نرم کرد، عملیات اجرایی کارخانه قند یاسوج در سال 1344 و با ظرفیت اسمی تولید هزار تن قند و شکر در روز آغاز و 2 سال بعد در سال 1346 به بهره برداری رسید.


این کارخانه که با فراز و نشیب‌ها، نیمه فعال بودن و تعطیلی‌های مکرر در دهه‌های اخیر مواجه بود سرانجام از سال 1387 فعالیت خود را مجدد آغاز کرد.
اما دیری نپایید که سایه مشکلات و چالش‌های جدید از جمله قدیمی شدن تجهیزات، نبود مواد اولیه و چغندر، معوق ماندن حقوق و مزایا و بیمه کارگران و برخی معضلات دیگر بر این واحد بزرگ صنعتی سایه افکند تا سرمایه گذار کلان آن یعنی بانک تجارت ایران نیز عطایش را به لقایش ببخشد و شانه از مسئولیت آن خالی کند.
سرنوشت شومی که بر کارخانه قند یاسوج حاکم شد، ادامه پیدا کرد تا سرانجام و پس از کش و قوس‌های فراوان این کارخانه از حدود دی ماه 95 به فرد دیگری واگذار شد که بنا به دلایلی که گفته می‌شد از قبیل نو شدن تجهیزات، ساماندهی وضعیت امور اداری و همچنین تامین نشدن مواد اولیه آن، تعطیل شد و چرخ کارخانه نچرخید که هیچ، کارگران هم اخراج و هم بی سروسامان شدند.
قدردانی از رئیس کل دادگستری کهگیلویه و بویراحمد / دستگاه قضا اعتماد مردم را به نظام اسلامی بیش از پیش افزایش داد
علی طالبی از فعالان اجتماعی استان کهگیلویه و بویراحمد درجلسه ای که با حضور جمعی از مردم یاسوج در مسجد امام حسن عسکری (ع) برگزار شد، اظهار کرد: بعضی از مدیران کهگیلویه و بویراحمد هیچ انگیزه‌ای برای مقابله با فساد اقتصادی ندارند، در بیخ گوش مسوولان و در یک فاصله یک کیلومتری فردی کارخانه قند را بدون ریالی به نام خود کرده و کسی هم نبود از ایشان سووال کند، با کدام پول این کار را انجام دادی.
طالبی در ادامه با قدردانی از حجت الاسلام مزارعی رئیس دادگستری استان و دادستان مرکز استان، اظهار کرد: دستگاه قضای استان کهگیلویه و بویراحمد چراغ امید را در دل مستضعفان و مردم این استان روشن کرد.
وی با بیان اینکه روند واگذاری کارخانه قند به این آقا که خود را در کوه و برزن کارآفرین معرفی کرده است، مشکوک است، افزود: وقتی طرحی را می‌خواهند به کسی واگذار کنند، مسوولان مربوطه با ید تمام جوانب را می‌سنجیدند و بعد اقدام می‌کردند، ان هم فرصتی را برای فردی که خود را کارآفرین مشخص می‌کردند که در این زمان باید کارخانه را راه بیندازی.
وی افزود: در این مدت جزء اینکه کارگران کارخانه قند را از کار بیکار کرد چه کرد. خانه‌های این کارخانه را بازسازی کرد و آن را به اجاره داد. آیا به این می گویند کارآفرین و یا اشتغالزایی.
این فعال اجتماعی در بخش دیگری از سخنان خود، تاکید کرد: دستگاه قضا روند خیلی خوبی را برای مبارزه با تخلفات و فساد آغاز کرده است و با توجه به اینکه بنده مرتب در بین مردم هستم، اعتماد آنان را نسبت به نظام اسلامی بیش از پیش افزایش داده‌اند که جای تشکر و قدردانی دارد.
وی به تشریح وضعیت کارخانه قند پرداخت و اظهار کرد: وقتی ماهیت این موضوع برای حاج آقای مزارعی رئیس دادگستری استان محرز گردید ایشان به موقع وارد و شنیدم که با حضور خودشان کارخانه پلمپ گردید، این که تشریفات واگذاری چقدر معیوب و مبهم انجام شده فعلاً قابل ارائه دراین جلسه نیست و همین قدر بگویم تخلفات صورت گرفته و بدون همکاری دستهای پشت پرده و شاید هم تامین منافع آنان نبوده است، بعد از واگذاری هم به بهانه تغییر ساختار همه حدود ۳۰۰ نفر کارگران فصلی قراردادی طبق قانون با آنان برخورد نشده و تا وقتی که اداره کاری که مدافع حقوق کارگر است، جلوی کارفرما بلند شده کارگر را حفظ نکند آن اداره کاری در طراز جمهوری اسلامی ایران نیست جالب است بدانید که بعد از واگذاری این صنعت مادر به اصطلاح مدیران استانی به این کارآفرین نمونه نه چرخ کارخانه چرخید و نه چرخ زندگی کارگران.
 طالبی ادامه داد: حدود ۳۰۰ نفر از کارگران قراردادی و روز مزد با سنوات مختلف ۵ تا ۲۵ سال از کار بیکارتر شدند و هیچ وقت صدای مظلومیتشان را کسی نشنید و بعد از آن دریک فضای ارعاب و فشار آنان را از منازل سازمانی بیرون کردند، عجیب‌تر این که درحال حاضر خریدار بسیاری از منازل سازمانی را اجاره داده است، و اصلاً روند نشان می‌دهد که ایشان این کارخانه را برای شکوفایی نخرید ه و بیشتر به ارزش ملکی وهمجواری آن با شهر یاسوج بانگاه تغییر کاربری است، البته اداراتی که متولی صنعت هستند از آن موقع به خاطر تعطیلی کارخانه هیچ توضیحی به مردم و کارگران نداده‌اند، درصورتی که نظارت بر حسن انجام وظیفه و دفاع از حقوق کارگر ادارات کل «صمت» و رفاه تامین اجتماعی است، که الان باید پاسخگو باشند.
وی افزود: بعد از آن دریک فضای ارعاب و فشار آنان را از منازل سازمانی بیرون کردن، عجب‌تر این که درحال حاضر خریدار بسیاری از منازل سازمانی را اجاره داده است، و اصلاً روند نشان می‌دهد که ایشان این کارخانه را برای شکوفایی نخریده و بیشتر به ارزش ملکی و همجواری آن با شهر یاسوج بانگاه تغییر کاربری است، البته اداراتی که متولی صنعت هستند از آن موقع به خاطر تعطیلی کارخانه هیچ توضیحی به مردم و کارگران نداده‌اند، درصورتی که نظارت بر حسن انجام وظیفه و دفاع از حقوق کارگر ادارات کل «صمت» و «رفاه تامین اجتماعی» است، که الان باید پاسخگو باشند.
این فعال اجتماعی استان کهگیلویه و بویراحمد درخصوص پتروشیمی و در پاسخ به سووال یکی از حاضرین، گفت: تخلفاتی که در شروع به کار این پروژه انجام شده است اصلاً خوشبین نیستم و حداقل می‌توانم به مردم شریف استان آنقدر که مأنور و تبلیغات شده است، حساب باز نکنند و همه اش مصرف سیاسی انتخاباتی شده است. ضمن این که مشکلاتی برای مردم سقاوه به همراه داشته وهم اکنون معترض هستند. بنده معتقدم باید نمایندگان استان کهگیلویه و بویراحمد در رابطه با پروژه‌های این چنینی مثل به جای پیگیری جزیره‌ای اتفاق نظر کنند بر اساس اقلیم و ظرفیت هر شهرستان طرح متناسب با آن را دنبال کنند به عنوان مثال شهرستان به ویر احمد بستر مناسبی برای طرح‌های کشاورزی، گردشگری، تفریحی و دامداری است. گچساران به دلیل وجود صنعت نفت مستعد طرح‌های نفتی است و دهدشت متناسب ظرفیت خاص خود الان به طور همزمان سه طرح پتروشیمی کلید خورده ولی اسماً، نکته‌ای که حرص آدم را در آورده است. بعضی مدیران ارشد استان کهگیلویه و بویراحمد در مصاحبه‌های سراسری می‌خواهند از خدمات بگویند از چشمه ساران، کوهساران وجنگل و عظمت دنا می گویند. حال سوال من این است. این‌ها که موهبتهای الهی است و منتی هم ندارد، شاید اگر همین نعمت‌های خدادادی درجهت تامین بیکاری و خدمات رفاهی قرار بگیرد. بخش اعظمی از مشکلات با اتکا به همین موهبت‌های الهی برطرف خواهد شد.
طالبی تاکید کرد: بنده با همت کوتاهی که در بعضی مسئولین استان شاهدم، همین موهبت‌های الهی را هم یکی بعد از دیگری از دست خواهیم داد، تا وقتی که روحیه پاسخگویی در مسئولین و انگیزه پرسشگری از سوی مسئولین به وجود نیاید همین آش است وهمین کاسه.
 به گزارش کبنا، مسوولان استان کهگیلویه و بویراحمد باید این موضوع را مورد توجه قرار بدهند که بعضی از افراد کارخانه‌ها و واحدهای تولیدی را که در اطراف شهرها به ویژه شهر یاسوج خریداری می‌کنند، نباید به گونه‌ای کار را پیش ببرند که روزی به بهانه آلودگی های زیست محیطی و یا نداشتن مجوزهای لازم زیست محیطی باید زمین کارخانه تغییر کاربری داده شود و کارخانه را در جای دیگر بنا کنند و از این طریق سرمایه‌هایی را برای خود کسب کنند.
از طرفی سکوت کمر شکن مسوولان دولتی استان کهگیلویه و بویراحمد در خصوص وضعیت کارخانه قند بیش از هر چیزی نگران کننده است، نه معاون امور اقتصادی حرف می‌زند، نه سازمان «صمت» و نه هیچ کس دیگری و اینجا است که دستگاه قضای استان کهگیلویه و بویراحمد ضمن حمایت تمام قد از سرمایه‌گذاران واقعی با سرمایه‌های بادآورده نیز برخورد می‌کند و این روزها تنها این دستگاه است که پرچم شفافیت و برخورد با فساد و تخلف را برافراشته است.
منبع/کبنا



کانال تلگرام عصر جهان



ثبت نظر

نام*
ایمیل(اختیاری)
نظر*