اخبار عمومی
اعلام وصول 2
255310
تاریخ انتشار: 1397/08/22 23:12
امروز در حالی که فضای غالب در میان افکار عمومی، نخبگان سیاسی و حتی شورای شهر تهران به نفع «عباس آخوندی» بود، بسیاری از رسانه ها و سیاسیون ـ که چهره های سرشناسی از اصلاح طلبان هم در بین آنها دیده می شد، مخالف شهردار شدن وزیر سابق مسکن بودند ـ در یک رقابت تنگاتنگ و بسیار نزدیک که اختلافش تنها یک رأی بود، «پیروز حناچی» توانست اکثریت آرای شورای شهری ها را از آن خود کند و شهردار جدید تهران لقب بگیرد.

در انتخاب قبلی شهردار تهران که اردیبهشت ماه همین امسال برگزار شد، پس از آنکه گزینه حزب کارگزاران سازندگی یعنی «محمد علی نجفی» کرسی شهرداری را واگذار کرد، اعضای این حزب به دنبال مطرح کردن «محسن هاشمی رفسنجانی» از اعضای ارشد خود ـ که ریاست شورای شهر را بر عهده دارد ـ بودند اما وقتی که توفیقی در این کار به دست نیاوردند در نهایت تلاش کرد از کاندیدایی حمایت کند که از شانس بالایی برای رسیدن به کرسی شهرداری برخوردار است، برای همین به سمت ائتلاف با حزب اعتماد ملی به منظور شهردار شدن «محمد علی افشانی» رفت.

در آن انتخابات ائتلاف کارگزاران، اعتماد ملی و سایر اعضای شورا که نزدیکی به اتحاد ملت نداشتند، باعث شد با انصراف «حجتی و انصاری لاری» حزب اتحاد ملت، گزینه هایی نظیر (حناچی و میرزایی) را مورد حمایت قرار دهد؛ حمایتی که سرانجامی نداشت و در نهایت اتحاد ملتی ها نتوانستند در مقابل ائتلافی که در شورا شکل گرفته بود، مقاومت کنند. این مسأله به شکست قطعی گزینه های آنان انجامید.

رقابت با کارگزاران و اعتماد ملی تا کسب پیروزی

البته اتحاد ملتی ها پا پس نکشیدند و همچنان منتظر فرصتی بودند تا بعد از گزینه های کارگزاران سازندگی و اعتماد ملی نوبت به آنان برسد، اتفاقی که پس از طرح قانون «منع به کارگیری بازنشستگان» و قطعی شدن رفتن افشانی از شهرداری، این فرصت را در اختیار آنان قرار داد که این بار بتوانند پس از دو حزب سیاسی اصلاح طلب که گزینه های شان به دلایل مختلف نتوانستند به کار در شهرداری ادامه بدهند، کرسی عالی مدیریت شهری تهران را از آن خود کنند.

کرسی شهرداری اینبار به «اتحاد ملت» رسید/ تنها راهی که «حناچی» را شهردار می‌کرد، رقابت با «آخوندی» بود/ دولت جدی‌ترین مخالف شهرداری آخوندی

هرچند در انتخاب نهایی شهردار تهران، پنج گزینه مطرح بودند، نزدیکی سه گزینه از میان پنج نفر به اتحاد ملتی ها نشان می داد که کرسی شهرداری را این بار باید قطعا از آن یکی از چهره های مورد حمایت این حزب دانست؛ اتفاقی که با برگزیده شدن «عباس آخوندی و پیروز حناچی» به عنوان دو چهره نهایی که شهردار تهران از بین آن ها انتخاب می شود، این گزاره را از پیش بینی تبدیل به یک مسأله قطعی کرد.

امروز در حالی که فضای غالب در میان افکار عمومی، نخبگان سیاسی و حتی شورای شهر تهران به نفع «عباس آخوندی» بود، بسیاری از رسانه ها و سیاسیون ـ که چهره های سرشناسی از اصلاح طلبان هم در بین آنها دیده می شد، مخالف شهردار شدن وزیر سابق مسکن بودند ـ در یک رقابت تنگاتنگ و بسیار نزدیک که اختلافش تنها یک رأی بود، «پیروز حناچی» توانست اکثریت آرای شورای شهری ها را از آن خود کند و شهردار جدید تهران لقب بگیرد.

چرا آخوندی شهردار نشد؟

در جریان رأی گیری امروز شورای شهر، از مجموع 21 رأی اخذ شده، «پیروز حناچی» 11 رأی و «عباس آخوندی» 10 رأی به دست آوردند؛ اتفاقی که با توجه بر برتری آرای آخوندی در دور قبلی رأی گیری، شاید کمتر احتمال وقوعش می‌رفت، اما نقدهای جدی رسانه ای به عملکرد آخوندی در وزارت راه و شهرسازی، انتقاد چهره های اصلاح طلب و دولتی از او و همچنین برخی مخالفت ها از سوی چهره هایی نظیر حجت الاسلام «علی اکبر ناطق نوری» و حرف و حدیث هایی که در مورد نظر منفی دولت به شهردار شدن وزیر سابق راه و شهرسازی مطرح بود، باعث شد تا یک چهره دیگر از نزدیکان به حزب اتحاد ملت شهردار جدید تهران لقب بگیرد.

هرچند گفته شد، افرادی نظیر «محسن هاشمی، علی اعطا، حجت نظری، افشین حبیب زاده، علیخانی، شهربانو امانی، محمدجواد حق‌شناس، ابراهیم امینی، الهام فخاری، مجید فراهانی و احمد مسجدجامعی» به شهردار شدن «پیروز حناچی» رأی داده اند و «علی اعطا» بر خلاف سایر اتحاد ملتی‌ها به حناچی رأی داده و رأی او تعیین‌کننده بوده است، در حقیقت این پیروزی کامل از آن حزب اتحاد ملت است؛ چراکه حناچی در هر دو انتخاب قبلی شورا برای شهرداری تهران، جزو گزینه های این حزب بود، همانطور که الان هم نزدیکی زیادی به اتحاد ملت دارد.

چطور حناچی می توانست شهردار شود؟

به هر حال با توجه به برخی اخبار درباره مخالفت های احتمالی با شهردار شدن حناچی از سوی برخی نهادها، طبیعی است که اگر هر گزینه دیگری غیر از آخوندی در مقابل او قرار می گرفت، معاون شهرسازی شهردار تهران و معاون سابق معماری و شهرسازی وزارت راه هیچگاه نمی توانست همچون اسمش پیروز این رقابت باشد؛ در حقیقت می توان گفت آخوندی تنها چهره ای بود که می توانست مجوزی برای شهردار شدن گزینه مورد حمایت رئیس دولت اصلاحات و چهره محبوب حزب اتحاد ملت در تهران باشد.

به طور حتم مخالفت حجت الاسلام ناطق نوری با شهردار شدن آخوندی که چندی پیش به نقل از منابع آگاه عنوان شده بود که «علی رغم مراجعات مکرر عباس آخوندی جهت کسب حمایت باجناقش حجت الاسلام ناطق نوری برای تصاحب پست شهرداری تهران، ناطق نوری اعلام کرده که موافق حضور آخوندی در شهرداری تهران نیست و به دفعات به آخوندی توصیه کرده که برنامه ای برای شهرداری نداشته باشد.

مخالفت دولت و ناطق با شهردار شدن وزیر سابق

ناطق نوری با یادآوری اختلافات شدید وزیر سابق راه با دولت به وی گفته، «به صلاح شهر تهران، دولت و حتی خودت نیست که شهردار تهران شوی». هرچند اصرار آخوندی به شهردار شدن باعث شد این مسأله علنی تر عنوان شود و گفته شد، دولت در پیام های مختلفی که برای اعضای اصلاح طلب شورای شهر تهران فرستاده تأکید کرده که «مخالف شهردار شدن اخوندی است.»

انتخاب شهردار سوم تهران در بیش از یک سال فعالیت اعضای اصلاح طلب شورای شهر پنجم تهران امروز به سرانجام رسید و در نهایت این بار اختیار مدیریت عالی شهرداری تهران پس از احزاب کارگزاران و اعتماد ملی به «پیروز حناچی» گزینه نزدیک و مورد حمایت اتحاد ملتی ها قرار گرفت تا مشخص شود که همچنان لابی های سیاسی و استراتژی های حزبی حرف اول را در انتخاب شهردار می زند؛ هرچند از قضا این بار فردی که انتخاب شد تجربه زیادی در شهرسازی دارد و مدرک او دقیقا در همین حوزه گرفته شده است.

«عباس آخوندی» در یادداشت کوتاهی درباره انتخاب «پیروز حناچی» به عنوان شهردار تهران نوشت: امروز اکثریت اعضای محترم شورای اسلامی شهر تهران، دوست و همکار عزیزم آقای دکتر حناچی را به عنوان شهردار تهران برگزیدند. به ایشان تبریک می‌گویم و برای ایشان، شورای شهر و مردم تهران آرزوی موفقیت، بهروزی و سربلندی دارم. وی نوشت: من نیز یاد گرفتم که برای تغییرات بنیادین و مبارزه با فساد نیاز به آگاهی و یکپارچگی بیشتر است. امروز آغاز یک راه است. برای ایران از پای نمی‌نشینیم. شاید آخوندی اگر از همه زوایای انتخاب شهردار را می دانست و اطلاعات او از این پروسه به میزان حاضر بود، پیش از انتخاب خود را هزینه چنین رقابتی نمی کرد و پاپس می کشید.



کانال تلگرام عصر جهان



ثبت نظر

نام*
ایمیل(اختیاری)
نظر*