اخبار عمومی
اعلام وصول 2
255379
تاریخ انتشار: 1397/08/30 22:11
رئیس دفتر رئیس جمهور پس از جلسه هیات دولت:
رئیس دفتر رئیس جمهور اقدامات دولت آمریکا علیه ملت ایران را خصمانه دانست و گفت: با تمهیداتی که اتخاذ کرده ایم، هیچ خللی در کار ما بوجود نمی‌آورد و معتقدیم همه سیاست‌ها باید به گونه‌ای باشد که آمریکا بیش از این در انزوا قرار بگیرد و برای تحقق این هدف تلاش می‌کنیم.

به عصرجهان به نقل از گزارش پایگاه اطلاع رسانی دولت، دکتر محمود واعظی رئیس دفتر رئیس جمهور روز چهارشنبه در پایان جلسه هیات دولت و در جمع خبرنگاران در پاسخ به سوالی درباره موضع دولت در رابطه با اظهارات مداخله جویانه رئیس جمهور آمریکا و انتشار بیانیه با موضوع معرفی ملت ایران به عنوان ملت تروریست، گفت: آنچه که دیروز آقای ترامپ مطرح کرد و آنچه که در گذشته مطرح کرده، نوع نگاه خصمانه‌ای است که دولت آمریکا با ملت و حکومت ایران دارد.

رئیس دفتر رئیس جمهور افزود: خوب است که او برخلاف روسای قبلی که دیدگاه‌های خودشان را لای کاغذ می‌پیچیدند و به نوع دیگری مطرح می‌کردند، عمل می کند و با مطالبی که می‌گوید نوع رویکرد خصمانه‌اش برای ملت ایران روشن می‌شود .

دکتر واعظی با بیان اینکه عملکرد ترامپ نیز همچون دیدگاهش است، گفت: او حتی در مورد رای دادگاه لاهه در رابطه با بحث مواد غذایی و دارو به عنوان اقدامات بشردوستانه هم مانع تراشی می‌کند.

رئیس دفتر رئیس جمهور درباره موضوع انتخاب سخنگوی دولت و شایعات مطرح شده در این زمینه از جمله انتخاب دو سخنگو، خاطرنشان کرد: طبق روال مصوبات دولت را آقای حاجی میرزایی دبیر هیات دولت اعلام می کنند که کار خوبی است و چه مکتوب و چه در مصاحبه  باید ادامه یابد؛ وی قبل جلسه روی مصوبات و آیین‌نامه‌ها کار می‌کنند و خودشان هم در جلسه یادداشت می‌کنند و طبیعی است که هم خبرنگاران و هم مردم، بهتر توجیه می‌شوند و این کار استمرار پیدا می‌کند.

دکتر واعظی درمورد احتمال انتخاب خود به عنوان سخنگوی دولت با بیان اینکه قطعاً  نمی‌توانم این کار را بکنم، گفت: اعتقاد داریم که سخنگو نباید بدون مطالعه قبلی  هر چیزی را که می‌پرسند پاسخ دهد، ما برای سوال خبرنگاران و رسانه‌ها ارزش قایل هستیم و معتقدیم که باید اطلاعات پخته و به موقع و دقیق به دست‌ مردم عزیز برسد؛ سخنگو حتما باید یکی از اعضای دولت باشد که وقت برای این کار بگذارد.

رئیس دفتر رئیس جمهور همچنین در پاسخ به سوالی درباره واکنش ها به اظهارات وزیر امور خارجه درمورد پولشویی، اظهار داشت: سخنان آقای ظریف هیچ نقصی ندارد؛ موضع وی کاملاً درست است. این موضع آقای ظریف نیست، موضع دولت است. به این معنا که دولت به دنبال شفافیت و مبارزه با فساد است.

دکتر واعظی با تاکید بر اینکه آنچه دکتر ظریف مطرح کردند بحث مبارزه با فساد و پولشویی است،گفت: ما همواره با اینکه مواد مخدر در ایران بیاید مخالفیم؛ ورود مواد مخدر به کشور بخاطر پول آن است و مخالفت ما با قاچاق و خیلی از اقدامات غیرقانونی اقتصادی دیگر نیز  بخاطر پول آن است.

رئیس دفتر رئیس جمهور افزود: پولشویی یعنی قاچاق و ورود مشروبات الکلی، مواد مخدر و هر کار دیگر؛ دولت با این کار مخالف است و آقای وزیر خارجه به درستی اعلام کرده که ما باید با این کار مخالفت بکنیم؛ وی هیچ نهاد و ارگان و بخشی را متهم نکرده است.

دکتر واعظی با بیان اینکه وزیر امور خارجه با عمل پولشویی در ایران مخالفت کرده است، اظهار داشت: متأسفم که یک عده به دلیل خصومتی که با برخی از اقدامات دکتر ظریف دارند، اینگونه او را بخاطر موضع درستی که گرفت، مورد هجمه قرار دادند.

رئیس دفتر  رئیس جمهور تاکید کرد: نباید با خدمت‌گزاران کشور برخوردهای اینگونه انجام دهیم؛ اجازه دهیم خدمت کنند؛ انتقاد سر جای خودش ولی اینکه  هر چه می توانند به مسئول بگویند قابل قبول نیست.

دکتر واعظی در پاسخ به سوالی درباره آخرین جزئیات استفاده از کارت سوخت در هیأت دولت، گفت: از زمانی که قیمت بنزین و گازوئیل در کشورهای اطراف بالا رفته است و نرخ ارز هم در داخل کشور مقداری افزایش پیدا کرده، متأسفانه شاهد این هستیم که قاچاق سوخت با گستردگی انجام می‌گیرد و رقم آن روز  به روز بالا می‌رود؛ لذا یکی از راه‌های اینکه بتوانیم سوخت را کنترل کنیم این است که کارت سوخت داشته باشیم.

رئیس دفتر  رئیس جمهور ادامه داد: استفاده از کارت سوخت به معنای آنست که معلوم باشد هر ماشین و خودرویی چه میزان سوخت استفاده می‌کند و ممکن است اپلیکیشن و کارت باشد.  لذا معتقدیم که این کارت بویژه در استان‌های مرزی که باید دقت بیشتری در آنجا باشد، احیاء شود.

دکتر واعظی در پاسخ به سوالی درباره مهمترین مباحث مطرح شده در جلسه هیات دولت، اظهار داشت: بحث استانداران همواره در دستور کار دولت است؛ دولت از قانون بازنشستگی استقبال بسیار خوبی کرده است و تقریبا برای ۱۶ استان سرپرست انتخاب کردیم و به تدریج مقدمات و هماهنگی ها انجام می‌شود تا در هر جلسه دولت حاضر و انتخاب ‌شوند که امروز نیز  استاندار اصفهان انتخاب شد.

وی در پاسخ به سوالی در مورد اقدامات انجام شده برای رفع مشکلات کارگران نیشکر، خاطرنشان کرد: خوب است رسانه‌ها مردم را مطلع کنند این کارخانه، کارخانه‌ای است که به بخش خصوصی واگذار شده است و لذا صاحبان این کارخانه که این کارخانه را خریداری کردند با مشکلاتی مواجه شدند؛ اولین اقدام دولت این بود که حدود ۹ روز قبل استاندار خوزستان را مأمور کرد و خودم با استاندار خوزستان صحبت کردم و استاندار مأمور شد که  مشکل  را ریشه‌یابی کند .

رئیس دفتر رئیس جمهور با اشاره به اینکه دولت حمایت از کارگران را وظیفه‌ خود می‌داند و در این راستا همواره تلاش کرده و می کند، تصریح کرد: کارگران و همه کسانی که در محیط کار خود با مشکل مواجه هستند هم نباید به گونه‌ای رفتار کنند که دشمنان ایران از رفتار و صحبت‌ها آنان سوء استفاده کنند.

دکتر واعظی با بیان اینکه مشکلات این کارگران را دنبال کردیم و اخیراً هم وزیر اقتصاد و وزیر کار، رفاه و تامین اجتماعی هم پیگیری می کنند، افزود: تمهیداتی برای پرداخت‌شان  اندیشیدیم و همچنین در حال فراهم کردن مقدمات‌ هستیم که خود صاحبان کارخانه بتوانند زودتر مسایل‌شان را حل کنند.

رئیس دفتر رئیس جمهور در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا در ارتباط با قانون منع بکارگیری بازنشستگان، مجوز خاصی برای ادامه دوره خدمت برخی افراد گرفته شده و این مجوز برای چه تعداد بوده و آیا سقف زمانی دارد یا خیر؟ گفت: اینکه دولت برای ۵۰ نفر مجوز گرفته است، درست نیست؛ ممکن است دستگاه‌های مختلفی مثل صدا و سیما مجوز گسترده گرفته باشند و دیگر بخش ها چنین کارهایی را کرده باشند. فکر می‌کنم تعداد اینها نسبت به چند صد نفری که از دولت بازنشسته می‌شوند از انگشتان دست کمتر باشد.

دکتر واعظی در پاسخ به سوالی مبنی براینکه افزایش حقوق کارگران و کارمندان در چه مرحله‌ای است، اظهار داشت:  افزایش حقوق ساز و کار خودش را دارد و ساز و کار این است که باید اول بودجه‌ فراهم شود، سپس به تصویب مجلس برسد و بعد اقدام شود؛ یعنی دولت نمی‌تواند خارج از آن چیزی که در اسفندماه سال گذشته از مجلس اجازه گرفته و مجلس قانون بودجه را تصویب کرده است، کار دیگری انجام دهد.

رئیس دفتر رئیس جمهور ادامه داد: در بودجه سال ۹۸ که درحال فراهم کردن مقدمات آن هستیم و بنا داریم سر وقت در آذرماه آن را تقدیم مجلس کنیم، در رابطه با مسأله افزایش حقوق کارمندان، تمهیداتی را اندیشیده‌ایم و از الان نیز با بسته‌های غذایی و جبرانی عبور می‌کنیم تا  سال آینده افزایش داشته باشیم.

دکتر واعظی درمورد نظر دولت درخصوص شروط عربستان برای خروج از یمن، گفت: عربستان فکر می‌کرد ظرف یک تا دو هفته می‌تواند با بمباران هوایی، مسأله یمن را حل کند اما باتلاقی درست کرد که نه تنها خودش در آن گیر کرده بلکه بقیه از جمله امارات ، آمریکا و دیگر طرفداران خود را هم گیر انداخته است .

رئیس دفتر رئیس جمهور با بیان اینکه  اینها دنبال یک راه‌حلی می‌گردند که وجهه خودشان را حفظ کنند تا مفتضحانه از این باتلاق خارج نشوند، خاطرنشان کرد: شرط گذاشتند که ایران نباشد درحالی که ما آنجا حضور نداریم بلکه به یک گروه مظلوم کمک‌های انسان‌دوستانه و دارو می دهیم.

دکتر واعظی با بیان اینکه اشتباه بزرگی کردند و باید خودشان هم اشتباه‌شان را برطرف کنند، گفت: هر چه این جنگ ادامه پیدا کند به ضرر آنهاست و با بمباران زنان ، کودکان و پیرمردها در یمن و موضوع ترور خاشقچی دیگر چهره‌ای برای عربستان در دنیا باقی نمانده است.

رئیس دفتر رئیس جمهور در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه چرا اعضای دولت از سخنان آقای ظریف در مورد پولشویی حمایت نکرده اند، تصریح کرد: اعضای دولت قطعاً از آقای دکتر ظریف حمایت می‌کنند؛ اگر شما هفته گذشته هم  از من سوال می‌کردید من همین حرف‌هایی را می‌زدم که امروز گفتم؛ من هم یکی از اعضای دولت هستم.

دکتر واعظی با بیان اینکه همه در این دولت یک مجموعه هستیم، گفت: سیاست‌هایی که اتخاذ می‌شود، سیاست‌های دولت است و امروز هم آقای رئیس جمهور در صحبت‌هایشان در جلسه هیات دولت از آقای ظریف حمایت کرده و تاکید کردند که نباید اجازه دهیم  هر مساله‌ای جناحی و سیاسی شود.

رئیس دفتر رئیس جمهور در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه آیا با توجه به انتقادهایی که از اتحادیه اروپا برای عمل نکردن به تعهداتشان می‌شود امید دولت به اینکه بتواند این ساز و کار را با اروپایی‌ها به پیش ببرد کمتر از قبل شده است؟گفت: امید دولت این است که این ساز و کار را به پیش ببرد؛ شما اجازه بدهید که دیپلمات‌ها براساس آنچه می‌توانند از طرف مقابل‌شان تعامل کنند و امتیاز بگیرند؛ اینکه به یک کاری امید داریم سر جای خودش است. و استراتژی مذاکراتی که بتوانیم به اهداف‌مان برسیم  بحث دیگری است. فکر می‌کنم هر دوی اینها درست است.

دکتر واعظی در پاسخ به سوالی درخصوص اظهارات وزیر امور خارجه انگلیس در سفر به ایران درمورد زندانیان دو تابعیتی و تشبیه ایران به انبار باروت، تصریح کرد: وزیر خارجه انگلیس یک همچین حرفی را نزده است، بلکه منطقه را به عنوان انبار باروت مطرح کرده و بی‌بی‌سی هم به غلط گفته بود که ایران را انبار باروت اعلام کرده است؛ گویا به این رسانه فشار آورده بودند که دیشب عذرخواهی کرده و اصلاحیه داده است.

رئیس دفتر رئیس جمهور در پاسخ به سوالی درباره بکارگیری بازنشستگان در نهاد ریاست جمهوری، گفت: در نهاد ریاست جمهوری تا ساعت ۱۲ امشب که قانون به ما اجازه داده است، به جای بازنشستگان یا سرپرست می‌گذاریم یا اینکه فرد جدیدی را منصوب می‌کنیم و لذا ما برای هیچ بازنشسته‌ای در نهاد ریاست جمهوری اجازه نگرفتیم؛ قانون برای همه قانون است و بنده نیز نه اعاده به خدمت و نه بازنشسته شده ام.

دکتر واعظی در ادامه درباره بازنشستگی آقایان تخت روانچی و حاجی میرزایی، افزود: آقای حاجی میرزایی بازنشسته نیست و آقای تخت روانچی نیز در سال ۹۲ به دلیل اینکه در ابتدای دولت نهم بازنشسته شده بود و نمی‌خواست با آن دولت کار کند که پس از منصوب شدن آقای دکتر ظریف، چون ایشان را می‌شناخت در دولت اعاده شد یعنی همه دریافتی مربوطه را پس داد و صرفاً حقوق می‌گیرد؛ مثل بقیه نفراتی که کار می‌کنند. قانون در ارتباط با ایشان هیچ مشکلی ندارد.

 خبرنگار پرسید:  وزیر نفت، آقای کرباسیان را که بازنشسته هستند، جایگزین یکی از مدیران بازنشسته‌شان کردند، الان بحث نظارت چه می‌شود  و مگر خود دولت نباید رعایت کند؟

رئیس دفتر رئیس جمهور تاکید کرد: این ربطی به دولت ندارد و شرکت نفت جای بسیار مهمی است و همواره نظر نظام بر این بوده که کسی در آنجا باید باشد که بتواند در این شرایط بسیار سخت و پیچیده‌ که باید نفت را صادر کنیم، باید همه امور از دست نرود و این کار را بتوانیم تدبیر کنیم.

دکتر واعظی ادامه داد:  بر این اساس ایشان، برای اینکه آقای کرباسیان آنجا برگردند، اذن گرفتند. ضمن اینکه آقای کرباسیان در دوران تصدی بر وزارت امور اقتصادی ودارایی و در دوران ۴ ساله‌ای که رئیس گمرک بود، بسیار خوب عمل کرد؛ اگر کسی در کشور، زحمت بکشد، دلسوزی کند و صادقانه برای ملت کار کند، حکومت و دولت باید قدردان باشد.



کانال تلگرام عصر جهان



ثبت نظر

نام*
ایمیل(اختیاری)
نظر*