اخبار عمومی
اعلام وصول 2
255473
تاریخ انتشار: 1397/09/10 16:38
معاون بهداشت علوم پزشکی اهواز گفت: در استان خوزستان 6 هزار و 475 نفر تخمین زده می‌شود که مبتلا به ویروس HIV باشند و 2 هزار و 698 نفر از این افراد شناسایی شدند.

عصرجهان-همایش روز جهانی ایدز با شعار من هم آزمایش HIV می‌دهم با حضور معاون سیاسی و اجتماعی استاندار خوزستان، رئیس دانشگاه علوم پزشکی اهواز و معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز در سالن شهدا دانشگاه علوم پزشکی اهواز برگزار شد.
در این مراسم ایرج نظری رئیس دانشگاه علوم پزشکی اهواز با اشاره به واقعیت وجود ایدز در جامعه، اظهار کرد: باید جوامع و یا افراد پرخطر را شناسایی کرد که دیگر افراد جامعه از تعرض در امان بمانند و شرایط را به گونه‌ای فراهم کنیم که این افراد از آزمایش و درمان هیچ‌گونه ترس و نگرانی نداشته باشند.
وی افزود: برای جلوگیری از سرایت دیگر افراد جامعه باید مبتلایان به بیماری ایدز شناسایی شوند. این بیماری قابل پیشگیری، کنترل و درمان است و باید ترس از این بیماری در جامعه از بین برود.



برنامه چهارم مبارزه با ایدز به دستگاه‌ها ابلاغ شده است

علی حسین حسین زاده نیز با اشاره به ابلاغ برنامه چهارم مبارزه با ایدز توسط سازمان جهانی بهداشت، اظهار کرد: برنامه چهارم مبارزه با ایدز در انتهای سال 94 و ابتدای سال 95 به دستگاه‌ها ابلاغ شد و اهداف آن مشخص شد. یکی از اهداف آن این است که کشورهای عضو که این برنامه را اجرایی کردند باید تا سال 2020، 90 درصد پروسه بیماریابی را انجام دهند و هدف دیگر این است که افراد شناسایی شده 90 درصد آن‌ها تحت درمان پایدار قرار بگیرند.
وی افزود: بر اساس آمار کشوری در امر بیماریابی تا کنون در حدود 35 درصد موفق بودیم که با توجه به زمان کمی که داریم با درصد ابلاغ شده فاصله زیادی داریم.
معاون سیاسی و اجتماعی استاندار با بیان اینکه شاید 50 درصد از عوامل تأثیرگذار بر این برنامه چهارم عوامل اجتماعی و فرهنگی است، عنوان کرد: فرمانداران سطح استان به عنوان رئیس کمیسیون در سطح شهرستان‌ها برای عملیاتی کردن این برنامه وظیفه جدی دارند و گزارش 3 ماهه که پیش‌بینی شده است باید به صورت مستمر ارجاع شود که در این خصوص ضعف‌هایی داریم.
وی گفت: بحث‌های مختلف فرهنگی در خصوص این بیماری، عدم آموزش‌های کافی در این برنامه، تغییر الگوی گسترش این بیماری و محدود بودن امکانات و منابع دانشگاهی از موانع مهم در راستای دست‌یابی به اهداف مورد نظر است.

شناسایی 2698 نفر مبتلا به ایدز در خوزستان

سید مهدی حسینی زاده با اشاره به اینکه بیماری ایدز واقعیتی است که در جامعه وجود دارد، اظهار کرد: HIV یک بیماری است که باعث تضعیف سیستم ایمنی بدن می‌شود و باید افراد مبتلا به این بیماری هرچه سریع‌تر درمان‌های لازم را شروع کنند. فرزندان ما باید هرچه بهتر این بیماری را بشناسند تا از رفتارهای پرخطر دوری کنند.
وی افزود: در گذشته این بیماری با مرگ‌ومیر فراوان همراه بود ولی امروز به این شکل نیست و داروهایی وجود دارد که می‌تواند بار ویروس را در بدن این‌قدر پایین بیاورد که قابل انتقال و بروز نباشد.
معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی اهواز با بیان این‌که 36 میلیون و 900 هزار نفر تا سال 2017 افراد مبتلا به ایدز در جهان شناسایی شدند، عنوان کرد: در کشور ایران تا پایان شهریورماه 59 هزار و 531 نفر تخمین زده می‌شود که مبتلا به ویروس HIV هستند که 24 هزار و 860 نفر از این افراد شناسایی شدند که کمتر از 50 درصد است. و 14 هزار و 459 نفر تحت مراقبت و 12هزار و 434 نفر درحال درمان هستند.
وی گفت: در استان خوزستان 6 هزار و 475 نفر تخمین زده می‌شود که مبتلا به ویروس HIV باشند و 2 هزار و 698 نفر از این افراد شناسایی شدند و یک هزار و 950 نفر تحت مراقبت و یک هزار و 535 نفر تحت درمان در استان خوزستان هستند.
حسینی زاده با اشاره به تخمین وجود 3 هزار و 410 نفر مبتلا به ویروس HIV توسط دانشگاه علوم پزشکی اهواز، تصریح کرد: یک هزار و 444 نفر از این افراد توسط دانشگاه علوم پزشکی اهواز شناسایی شدند و 824 نفر تحت مراقبت و 658 نفر تحت درمان قرار دارند.
رئیس مرکز بهداشت خوزستان با اشاره به این‌که 83 درصد مبتلایان به ایدز در کشور مرد و 17 درصد زن هستند، عنوان کرد: 61.7 درصد از طریق اعتیاد تزریقی و 20.3 درصد از طریق روابط جنسی در کل کشور به این بیماری دچار شدند. در استان خوزستان نیز 62.91 درصد از طریق اعتیاد تزریقی و 31.81 درصد از طریق روابط جنسی مبتلا شدند که 82.75 درصد در خوزستان مرد و 17.25 درصد از آن‌ها زن هستند.
وی افزود: روند رو به رشد مبتلایان به بیماری ایدز از طریق روابط جنسی باعث در خطر قرار گرفتن زنان و کودکان بی‌گناه می‌شود که تنها راه جلوگیری از آن آگاهی دادن و اطلاع‌رسانی به عموم مردم است.
حسینی زاده با بیان اینکه 74 هزار و 459 مورد تست تشخیص سریع HIV در میان گروه هدف دانشگاه علوم پزشکی اهواز در سال 96 انجام شده است، عنوان کرد: 47 درصد این افراد زنان باردار بودند که از ابتدای برنامه با شناسایی زنان باردار HIV مثبت از ابتلای 20 نوزاد به HIV جلوگیری شد. 4.7 درصد افراد مصرف‌کنندگان مواد مخدر و 6.7 درصد آن‌ها زندانیان بودند.
وی گفت: از طریق دانشگاه علوم پزشکی اهواز 21 مورد شناسایی در کمپ‌های ترک اعتیاد، 3 مورد زنان باردار، 2 مورد در بیمارستان‌ها، 4 مورد در زندان‌ها، 2 مورد مرکز زنان آسیب‌پذیر و 3 مورد در مراکز مشاوره زنان شناسایی شدند.

بیماری ایدز یک مسئله اجتماعی است

در ادامه این همایش از دکتر علوی فوق تخصص بیماری‌های عفونی به دلیل اینکه در سطح استان خوزستان در مراقبت و درمان بیماری ایدز اقدامات زیادی انجام داده‌اند، تقدیر و تشکر شد.
دکتر علوی با اشاره به اینکه در سال‌های ابتدایی ورود این بیماری فرماندهان نظامی و ائمه جمعه در کنار ما بودند، اظهار کرد: در سالیان قبل اگر آماری از مبتلایان به ایدز بیان می‌کردیم به ما می‌گفتند باید در ۳۵ ضرب شود ولی الآن دیگر به این شکل نیست. باید به ابعاد اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی بهداشت در ابتدا توجه شود و سپس به سراغ بخش سلامت بهداشت برویم.
وی گفت: بیماری ایدز یک مسئله اجتماعی است و باید از خودمان شروع کنیم. دندان‌پزشکان و جراحان نباید بلافاصله بعد از موجه شدن ابتلای بیمار خود به ویروس HIV وی را از مطب بیرون کنند.
علوی با اشاره به هزینه چندمیلیونی درمان بیماری ایدز در گذشته، عنوان کرد: در حال حاضر سیستم درمانی کشور، مبتلایان به بیماری ایدز را به طور رایگان درمان می‌کند. بیماری ایدز درحقیقت مرکزیت دفاع بدن را نشانه می‌گیرد و باعث می‌شود عفونت کوچکی که برای افراد سالم به چشم نمی‌آید یک فرد مبتلا به HIV را از پای درآورد.

منبع/فارس



کانال تلگرام عصر جهان



ثبت نظر

نام*
ایمیل(اختیاری)
نظر*