اخبار عمومی
اعلام وصول 2
255506
تاریخ انتشار: 1397/09/14 00:05
تعدادی از نمایندگان سنای آمریکا روز سه‌شنبه پس از استماع گزارش سازمان اطلاعات مرکزی ایالات متحده، سی‌آی‌ای اعلام کردند که «بی هیچ تردیدی» محمد بن سلمان، ولی‌عهد عربستان در جریان قتل جمال خاشقجی، روزنامه‌نگار سعودی بود.

فارس نوشت: رئیس کمیته روابط خارجی مجلس سنای آمریکا روز سه‌شنبه گفت مسئولیت قتل روزنامه‌نگار منتقد سعودی به گردن ولیعهد سعودی است.

«باب کورکر»، مسئول سیاست خارجی کمیته روابط خارجی مجلس سنای آمریکا روز سه‌شنبه بار دیگر تصریح کرد که «محمد بن سلمان»، ولیعهد سعودی مستقیماً دستور ترور «جمال خاشقچی»، روزنامه‌نگار منتقد سعودی را صادر کرده است.
کورکر در مصاحبه‌ای با شبکه خبری «سی‌ان‌ان» از عدم تنبیه محمد بن سلمان بابت نقش‌آفرینی در ترور خاشقچی انتقاد کرد و گفت: «هیچ واکنشی صورت نگرفته و اتفاقی که با گذشت زمان می‌افتد این است که رهبرانی مانند او فکر می‌کنند می‌توانند از زیر مسئولیت قتل افراد و مخالفانشان شانه خالی کنند.»
این سناتور ارشد آمریکایی به سوال خبرنگار سی‌ان‌ان درباره اینکه مقام‌های دولت آمریکا گفته‌اند که بن سلمان در قتل خاشقچی مستقیماً ایفای نقش نکرده هم پاسخ داد.
او گفت: «ببینید خواه او (بن سلمان) دستور قتل را داده باشد یا خیر- که من فکر می‌کنم خودش دستورش را داده- مسئولیتش به گردن او است چون این قتل توسط سازمانی انجام شده که او ریاستش را بر عهده داشته است.»
خاشقچی آخرین بار روز ۱۰ مهرماه (۲ اکتبر) در حال ورود به ساختمان کنسولگری عربستان سعودی در استانبول دیده شد و بعد از آن رسانه‌ها گزارش داده‌اند که ناپدید شده است.
چند روز بعد، مقام‌های ترکیه‌ای اعلام کردند او در داخل این ساختمان کشته شده و بدنش قطعه قطعه شده است.
آنکارا اعلام کرد همزمان با ورود خاشقچی به ساختمان کنسولگری ۱۵ مقام امنیتی عربستان سعودی نیز با دو پرواز وارد استانبول شده و پس از مدت کوتاهی ترکیه را ترک کرده‌اند.
مقام‌های سعودی، در نخستین واکنش بدون ارائه هیچ مستنداتی این روایت را رد و ادعا کردند خاشقچی، ساختمان را زنده و سالم ترک کرده است.
بعد از بالا گرفتن فشارها، عربستان سعودی سرانجام روز ۲۸ مهر مجبور شد به کشته شدن خاشقچی داخل ساختمان کنسولگری عربستان سعودی در استانبول اعتراف کند.
عربستان سعودی از آن به بعد روایت‌های متنوعی و متناقضی درباره نحوه قتل خاشقچی ارائه کرده است. دادستان کل سعودی در نخستین روایت مدعی شده بود خاشقچی بعد از «درگیری» با چند نفر داخل ساختمان کنسولگری «فوت» کرده است.
روایت عربستان سعودی که با هدف تبرئه عوامل رده بالای حکومتی از مشارکت در قتل روزنامه‌نگار منتقد طراحی شده بود با تردید عمومی در دنیا مواجه شد.
جمال خاشقجی، متولد ۱۳ اکتبر ۱۹۵۸ (۲۱ مهرماه ۱۳۳۷ شمسی) بود. او قبلاً سردبیر روزنامه «الوطن» و بعد از آن مدیر شبکه خبری «العرب» بود.
خاشقجی سپتامبر ۲۰۱۷ از عربستان متواری شد و بعد از آن به عنوان ستون‌نویس «واشنگتن‌پست» مقاله‌هایی در انتقاد از برخی سیاست‌های کشورش به ویژه «محمد بن سلمان»، ولیعهد سعودی منتشر کرد.



کانال تلگرام عصر جهان



ثبت نظر

نام*
ایمیل(اختیاری)
نظر*