اخبار عمومی
اعلام وصول 2
255510
تاریخ انتشار: 1397/09/15 16:36
سمیه، یکی از 105 نفری است که هنوز زنده است و این بیماری را با تمام وجودش حس کرده است اما او درد دیگری نیز دارد.او لحظات سختی را تجربه کرد، ایدز مثل خوره به جان او افتاد

به گزارش پایگاه خبری عصر جهان به نقل از ایرنا، ایدز به سبب وجود آمدن‌ ضعف‌ عمده‌ در دستگاه‌ ایمنی‌ بدن‌ (نقص‌ ایمنی‌) است که این‌ امر باعث‌ کاهش‌ توانایی‌ بدن‌ در مقابله‌ با عفونت ها و توانایی‌ سرکوب‌ سلول‌های‌ غیرطبیعی‌ مثل‌ سلول‌های‌ سرطانی‌ می‌شود.

ویروس‌ ایدز سلول‌های‌ ایمنی‌ موجود در خون‌ (لنفوسیت‌ها) و سلول‌های‌ ایمنی‌ موجود در بافت‌ها مانند مغز استخوان‌، طحال‌، کبد و گره‌های‌ لنفاوی‌ را درگیر می‌کند.

اینها بخشی از واقعیت یک بیماری است که برخی آن را طاعون قرن نامیده اند، طاعونی که 205 نفر در کهگیلویه و بویراحمد به آن مبتلا شدند و جان 100 نفر از آنان را تاکنون گرفته است.

سمیه، یکی از 105 نفری است که هنوز زنده است و این بیماری را با تمام وجودش حس کرده است اما او درد دیگری نیز دارد.

او لحظات سختی را تجربه کرد، ایدز مثل خوره به جان او افتاد، همانند یک لشکر اردوگاه خصم که سرزمینی را بی رحمانه فتح می کرد، این بیماری، تمام زندگی اش را تسخیر کرد و امیدش را به حاشیه راند.

سمیه می گوید: نگاهی که مردم به یک بیمار ایدزی دارند از خود بیماری دردناک تر و کشنده تر است اما کاش من هم آزمایش HIV را به موقع داده بودم.

او اضافه می کند: بعدها فهمیدم اگر در مراحل نخستین تشخیص داده شده بود و درمان می شدم، اصلاً وارد بیماری ایدز نمی شدم.

بر اساس همین سخن سمیه و افراد مشابه است که هفته جهانی ایدز از 8 تا 14 آذر ماه سال جاری، با شعار برای آگاهی از سلامتی خود، من هم آزمایش HIV می دهم نام گذاری شده است.

 

**ایدز پایان زندگی نیست

مدیرکل دفتر امور اجتماعی و فرهنگی استانداری کهگیلویه و بویراحمد با تاکید بر اینکه جامعه باید یک بیمار مبتلا به ایدز را بپذیرد، بیان کرد: با پنهان کاری و عدم درمان، فرصت عمر عادی از فرد بیمار گرفته می‌شود و باید کاری کنیم که نوع برخورد با این بیماران تغییر کند.

وی گفت: به طور حتم در صورت اجرایی شدن وظایف تمامی دستگاه‌ها امکان کنترل و پیشگیری از این بیماری وجود دارد.

حجت‌الاسلام سید علی فتح میرمحمدی با اشاره به اینکه در زمینه آگاهی مردم از راه‌های انتقال، پیشگیری و درمان بیماری ایدز مشکل داریم، افزود: بیمار ایدزی حق زندگی دارد و نباید نگاه بد به آنان داشته باشیم.

وی با اشاره به اینکه یکی از برنامه‌های جهانی تلاش برای کاهش بیماران مبتلا به ایدز است، تصریح کرد: دنیا این بیماری را پذیرفته و باید در این زمینه با آگاهی بخشی و اطلاع رسانی مبارزه فرهنگی کرد.

میرمحمدی تصریح کرد: در زمینه آگاهی بخشی بیماری ایدز از ظرفیت هیئت‌های مذهبی، رسانه‌ها، سازمان‌های مردم نهاد، صدا و سیما و نیروهای مسلح استفاده شود تا شاهد کاهش این بیماری خطرناک باشیم.

 

**آشنایی با علائم ابتلا به ایدز

معاون مرکز بهداشت شهید دامیده شهرستان بویراحمد با اشاره به علائم ظاهری ایدز گفت: بیماری در اغلب موارد با عوارض ساده‌ای مانند اسهال، خارش پوست و افزایش خفیف حرارت بدن شروع می‌شود، این عوارض پس از چند هفته خودبخود برطرف شده و شخص خیال می‌کند که به سرماخوردگی دچار بوده است.

معصومی تصریح کرد: عرق کردن در شب، احساس خستگی و التهاب بیضه‌ها از جمله علائم این بیماری است که در مرحله بعد، تصویر نهایی بیماری ایدز به صورت درهم شکسته شدن کامل سیستم دفاعی بدن به نمایش گذاشته می‌شود.

معاون مرکز بهداشت شهید دامیده شهرستان بویراحمد خاطرنشان کرد: در بیماری ایدز تعداد سلول های لنفوسیت T4 به شدت کاهش می یابد که در این حالت انواع بیماری های باکتریایی، ویروسی و انگلی قادر هستند که فرد مبتلا را از پای بیندازد.

وی عنوان کرد: لنفوسیت T4 مبتلا به ویروس شروع به تقسیم می‌کند همین امر باعث تورم غدد لنفاوی شده که تورم غدد لنفاوی گاه ماه ها یا سال ها بعد از ابتلای اولیه پدیدار می‌شود و می‌تواند مدت ها به همان حال باقی بماند.

معصومی اظهار داشت: بیماران مبتلا به ایدز اکثرا به شدت لاغر می‌شوند چون دیواره روده آنها مواد غذایی را به طور کامل جذب نمی‌کند.

 

** رفتارهای جنسی پرخطر مهمترین عامل تشدید کننده ایدز

وی مهم ترین عوامل تشدید کننده بیماری را تماس‌ جنسی‌ با افراد آلوده‌ دانست و ادامه داد: بی‌بند و باری‌ جنسی‌، استفاده‌ از سرنگ های‌ آلوده‌ برای‌ تزریق‌ مواد مخدر، تزریق‌ خون‌ یا فرآورده‌های‌ خونی‌ آلوده‌ و مواجهه‌ کارکنان‌ بیمارستان ها و تکنسین های‌ آزمایشگاهی‌ با خون‌، مدفوع‌، یا ادرار افراد آلوده‌ به‌ ویروس‌ ایدز از دیگر عوامل انتقال این بیماری هستند.

معاون مرکز بهداشت شهرستان بویراحمد، پیشگیری را بهتر از درمان عنوان و گفت: از تماس‌ جنسی‌ با افراد آلوده‌ یا افرادی‌ که‌ مواد مخدر تزریقی‌ مصرف‌ می‌کنند و از بی‌بند و باری‌ جنسی‌ خودداری و خون‌ یا فرآورده‌های‌ خونی‌ باید از لحاظ‌ آلودگی‌ بررسی‌ شده‌ باشد.

معصومی در خصوص تشخیص بیماری ایدز افزود: از طریق آزمایش خون تشخیص ایدز امکان‌پذیر است که خوشبختانه در کشور ما این آزمایش به صورت رایگان انجام می‌شود تا افراد مختلف از سلامتی خود اطمینان حاصل کنند.

معاون مرکز بهداشت شهرستان بویراحمد، ادامه داد: در مرکز مشاوره بیماری های رفتاری مرکز بهداشت شهید دامیده شهرستان بویراحمد همه خدمات لازم ویزیت پزشک عمومی و متخصص، مشاوره، معاینات مامایی، آزمایشات تشخیصی و درمان به صورت رایگان و کاملا محرمانه انجام می گیرد.

وی در پایان گفت: افراد می توانند برای دریافت این خدمات و یا کسب اطلاعات بیشتر به نشانی؛ یاسوج، گلستان 15، روبروی اداره پست، مرکز بهداشت شهید دامیده شهرستان بویراحمد، ساختمان مبارزه با بیماری ها، واحد مشاوره بیماریهای رفتاری مراجعه و یا با شماره 33223701-074 تماس بگیرند.

 

** 205 بیمار مبتلا به ایدز در کهگیلویه و بویراحمد شناسایی شد

مدیر گروه بیماریهای دانشگاه علوم پزشکی کهگیلویه و بویراحمد گفته است که یکی از مهمترین بیماری‌های رفتاری، بیماری ایدز بوده که تاکنون 205 فرد مبتلا به این بیماری در استان شناسایی شده است.

ظفر پریسای اظهار داشت: 23 نهاد و سازمان در زمینه کنترل بیماری ایدز نقش دارند و دانشگاه علوم پزشکی به تنهایی قادر به کنترل این بیماری نیست.

وی افزود: تاکنون در کشور 38 هزار و 400 مورد و در استان نیز 205 فرد مبتلا به بیماری ایدز شناسایی شده است.

پریسای با بیان اینکه مرگ و میر ناشی از بیماری‌های رفتاری به ویژه ایدز در کشور و استان بالاست، عنوان کرد: از 38 هزار بیمار شناسایی شده ایدز در کشور 13 هزار نفر فوت شده و در استان نیز از 205 مورد تنها 105 مورد در قید حیات هستند.

وی تصریح کرد: برای اینکه افراد مبتلا به بیماری‌های رفتاری از جمله ایدز بتوانند در جامعه زندگی کنند و دنبال درمان و مراقبت از خود باشند باید در زمینه آموزش و اطلاع رسانی و همچنین بستر سازی فرهنگی اقدامات اساسی انجام شود.

مدیرگروه بیماری‌های دانشگاه علوم پزشکی کهگیلویه و بویراحمد بیان کرد: این دانشگاه در تمام شهرستان‌ها در زمینه بیماری‌های رفتاری، مرکز مشاوره بیماری‌های رفتاری و حتی مرکز دی. آی .سی مردان و زنان دارد.

پریسای ابراز داشت: در تمام مراکز بهداشتی و درمانی، خانه‌های بهداشت، پایگاه‌های شهری و روستایی استان امکانات اولیه برای تشخیص به موقع بیماری‌های مشکوک به بیماری رفتاری به صورت رایگان فعال بوده که در کمتر از 10 دقیقه انجام می‌شود.

وی با بیان اینکه در چند سال اخیر اقشار مختلف مردم مراجعه و تست می‌ دهند، افزود: بسیاری از راه‌های انتقال بیماری ایدز از جمله ارتباط با یک فرد معتاد تزریقی، آرایشگاه‌های غیر بهداشتی و یا دندانپزشکی ناخواسته است.

پریسای بیان کرد: تمامی مراکز بهداشتی و درمانی استان آماده انجام تست برای مراجعه کننده بوده و در صورت مثبت بودن نیازی به دلهره نیست زیرا با مراجعه به دکتر و دریافت داروهای مورد نیاز با هدف جلوگیری از ضعیف شدن سیستم ایمنی امکان زندگی سالم وجود دارد.

وی با اشاره به اینکه مردم از بیماری ایدز و راه‌های پیشگیری و درمان آن اطلاعی ندارند، گفت: در هفته ایدز با همکاری سایر دستگاه‌های اجرایی متولی از جمله بهزیستی، هلال احمر، نیروی انتظامی، آموزش و پرورش، دانشگاه‌ها، صدا و سیما، ائمه جمعه آموزش و اطلاع رسانی در زمینه این بیماری به جد در دستور کار است.

پریسای خواستار همکاری رسانه‌ها در زمینه آگاهی بخشی و اطلاع رسانی در زمینه بیماری ایدز شد و افزود: انتظار می‌رود در این هفته ائمه جمعه، رسانه‌ها و صدا وسیما، طلاب و صاحبنظران در حوزه‌های مختلف در زمینه آگاهی دادن به مردم تلاش کنند زیرا هم اکنون مهمترین مشکل عدم آشنایی مردم با بیماری و راه‌های پیشگیری و درمان است



کانال تلگرام عصر جهان



ثبت نظر

نام*
ایمیل(اختیاری)
نظر*