اخبار عمومی
اعلام وصول 2
265632
تاریخ انتشار: 1397/10/01 16:11
احمدپور مربی پایه درباره ماجرای شرط‌ بندی در فوتبال گفت: پرونده‌های فساد بزودی رو خواهد شد. جنایت‌های بزرگی در حال رخ دادن است.

عصرجهان-عادل فردوسی‌پور در برنامه دوشنبه گذشته «90»، علاوه بر بررسی بازی‌های لیگ، به موضوع شرط‌بندی در فوتبال ایران پرداخت. در این آیتم، دوربین مخفی «90»، گفت‌وگویی بین یک رابط گروه شرط‌‌بندی و عضوی از یک باشگاه در فوتبال رده‌های پایه پخش کرد و اکبر یوسفی، مدیر فنی باشگاه دسته دومی شهدای بابلسر هم در مصاحبه‌ای ضبط شده از شرط‌‌ بندی بازیکنان تیمش در مسابقات با دادن کرنر پُرتعداد به حریفان خبر داد. همچنین در گفت‌وگویی ضبط شده با یک خبرنگار ورزشی و محقق در فوتبال اروپا که نام و چهره شخص مصاحبه‌کننده مشخص نبود، او راجع به نحوه شرط‌ بندی، دخالت داوران و فوتبالیست‌ها در این کار، چگونگی فعالیت سایت‌های شرط‌ بندی و... توضیحاتی ارائه داد و عنوان کرد دخالت سایت‌های شرط‌‌ بندی در فوتبال آسیا و پس از آن اروپای شرقی بیشتر است. پخش این گزارش باعث شد تا خبرنگار روزنامه «ایران» به سراغ مهدی احمدپور یکی از مربیان باسابقه و خوشنام فوتبال پایه برود و از زوایای تازه تری به موضوع فساد در فوتبال و خاصه ماجرای شرط‌ بندی بپردازد.
احمدپور که سابقه قهرمانی‌های زیادی در فوتبال پایه تهران با تیم‌های پاس، فتح و مقاومت دارد، در این خصوص به «ایران» گفت: «من در حال حاضر مدیرفنی  آکادمی مقاومت هستم و استعدادیابی بچه‌های 9 تا 13 سال را بر عهده دارم و به طور مستقیم درگیر فوتبال پایه نیستم. قبلاً هم که بودم، سراغ خودم یا بازیکنانم نمی‌آمدند. حالا یا خصوصیات اخلاقی‌ام را می‌دانستند یا چیز دیگر نمی‌دانم اما موضوعی که برنامه «90» به آن پرداخت، پدیده تازه‌ای است.

قبلاً در ورزشگاه امجدیه قسمت شرط بندها که زیر ساعت می‌نشستند، مشخص بود ولی این نوع شرط‌ بندی یک مدل جدید است. نوع و طریقه شرط بندی نسبت به چند سال پیش تغییر کرده و کاملاً نگران‌کننده شده است. پیش تر آنها تنها روی اتفاقات بازی شرط می بستند اما الان روی بازی‌ها و روند آن تأثیرگذار هستند. شرط بندها در حال حاضر برای رسیدن به سود کلان، بازیکنان را ابزار قرار می‌دهند و به عبارتی آنها را هم وارد بازی کثیف خود کرده اند. به این ترتیب که بازیکنی را تطمیع و از او می خواهند مثلاً فلان دقیقه بازی، پنالتی بدهد یا اخراج شود.»
این دستیار سابق مصطفی دنیزلی در پاس ادامه داد:«دلیل این اتفاق هم ارزانی بازیکنان فوتبال پایه است و اگر به یک بچه، یک میلیون تومان هم بدهند، ممکن است 4 تا وارو بزند! اینکه فردوسی‌پور به این موضوع پرداخته بسیار خوب است و جای تشکر دارد اما در فوتبال پایه اتفاق‌های بدتر از این در حال رخ دادن است که در نوع خود جنایت است.»
احمدپور یادآور شد: «در فوتبال پایه 2 اتفاق خیلی بد در حال رخ دادن است. در یکی از این اتفاق‌ها که پنهانی است، بعضاً مربیان فاسدی از لحاظ اخلاقی هستند که به بازیکنان کم سن و سال و خانواده‌شان رحم نمی‌کنند و وقتی آدم می‌شنود، احساس انزجار می‌کند. تازه آمده‌اند گفته‌اند که ایجاد مدرسه فوتبال عدم سوء پیشینه می‌خواهد اما چرا یک مربی تا درجه B آسیا باید بالا بیاید، بعد از او گواهی عدم سوءپیشینه بخواهند؟ چرا از اول سراغ این را نمی‌گیرند که طرف چه کاره است؟ مثل زمانی که من می‌خواستم در آموزش و پرورش استخدام شوم و تمام اطلاعات زندگی من را به دست آوردند که چه سابقه‌ای داشته ام. مسأله بعدی مالی است که علنی است و برای هر بازی پول می‌گیرند. پدر یکی از شاگردانم در رده نونهالان می‌گفت: «بازی به بازی از ما پول می‌گیرند که بچه‌ام را بازی دهند!»
احمدپور گفت:«الان بعضی از آکادمی‌ها برای مخارج‌شان پول می‌گیرند. یکی از باشگاه‌ها برای ورودی‌اش 3 میلیون تومان می‌گیرد و این هم به خاطر این است که به غیر 3، 4 باشگاه هیچ باشگاهی سرمایه‌گذاری مناسبی در پایه انجام نمی‌دهد. اینجا بازیکنان مستعد که بی‌پول هستند، ضرر می‌کنند. ما در همین آکادمی مقاومت، 50 بازیکن مستعد جمع کردیم ولی خود اولیا جلسه تشکیل دادند که هر 3 ماه 250 هزار تومان بدهند و اولتیماتوم هم داده‌ایم که از بچه‌هایی که پول ندارند، چیزی نگیرند. یک سری خیر هم بین‌شان هست. این یک بخش خوبش است که خرج بچه‌ها می‌کنند و یک بخش بدش هم هست که با آن کاسبی می‌کنند.»
این مربی آکادمی آسیا پاس در خصوص رده بزرگسالان هم گفت:«من زمانی در لیگ دسته دوم در تیم سازان راه قم مربیگری می‌کردم که بازی آخرمان در زنجان بود و باید حتماً می‌بردیم تا صعود کنیم و آن طرف هم دو تیم دیگر حضور داشتند. از روز قبل از بازی به من زنگ زدند که می‌دانیم شما اهل این حرف‌ها نیستی ولی اگر می‌خواهی برنده شوی، باید هزینه کنی و اگر هزینه نکنی، کار در نمی‌آید و در نهایت شرایط به گونه‌ای پیش رفت که تیم ما سوم شد و بالا نیامد.» احمدپور درباره راه حل این معضلات هم گفت:«فدراسیون فوتبال باید کسانی که سالهاست خون دل خورده‌اند و عرق ریخته‌اند را جمع کند و با آنها ماهی یک بار جلسه بگذارد. این طور این مشکلات حل می‌شد. شما الان پیگیر این موضوع هستید یا عادل به موضوع شرط‌بندی پرداخته اما از این بعد پرونده‌های فساد اخلاقی زیاد رو خواهد شد.»/ روزنامه ایران-حامد جیرودی/خبرنگار



کانال تلگرام عصر جهان



ثبت نظر

نام*
ایمیل(اختیاری)
نظر*