اخبار عمومی
اعلام وصول 2
265678
تاریخ انتشار: 1397/10/08 00:16
آیت الله حیدری:
آغاز طرح‌های انتقال آب از خوزستان مربوط به دوران رژیم پهلوی است، اما درهمین دولت مجوز محیط زیستی برای طرح‌های انتقال آب صادر شده که از جمله آن طرح سولکان برای انتقال 200 میلیون مترمکعب آب به باغات پسته یک شرکت خصوصی در رفسنجان بوده است در حالی که برای تامین آب شرب آبادان و خرمشهر 90 میلیون مترمکعب در سال است.

عصرجهان-آیت الله محسن حیدری آل‌کثیر عصر امروز در نشست خبری با اهالی رسانه، با تقدیر از واکنش اعتراضی نمایندگان خوزستان در صحن علنی مجلس، اظهار کرد: این اعتراض از آن جهت منطقی بود که نمایندگان خوزستان در دیدار با رئیس مجلس، هشدار داده بودند که رئیس جمهور در نطق خود در مجلس باید به عدم اجرای پروژه‌های انتقال آب کارون متعهد شود.

وی با اشاره به جلسه جمعی از نمایندگان خوزستان در مجلس شورای اسلامی و مجلس خبرگان با لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی در دوم دی ماه، افزود: رئیس مجلس در این نشست متعهد شد که در خصوص توقف انتقال آب‌های خوزستان به فلات مرکزی، پیگیر انتقال صنایع آب بر به سواحل خلیج فارس شود.

قانون ممنوعیت انتقال آب در برنامه ششم توسعه

نماینده خوزستان در مجلس خبرگان رهبری، با اشاره به ماده 23 برنامه ششم توسعه، عنوان کرد: قانون‌گذاران در این ماده به صراحت بر ممنوعیت هرگونه انتقال آب بینم حوضه‌ای تأکید کرده‌اند و بر همین اساس، مصاحبه رئیس سازمان برنامه و بودجه در رابطه با سرمایه‌گذاری بخش خصوصی در پروژه‌های انتقال آب به نوعی دورزدن قانون است.

وی بیان کرد: لازمه رسیدن مردم خوزستان به حقوق قانونی خود، همدلی آنها فارغ از دسته‌بندی‌های حزبی و قومی است؛ خوزستان گلوگاه و قلب تپنده ایران است و باید دفاع از حقوق آن، دفاع از حقوق کل ملت ایران تلقی شود.

حیدری خواستار لغو مصوبات وزارت نیرو در خصوص پروژه‌های انتقال آب شد و گفت: انتقال آب شرب به فلات مرکزی کاملاً اخلاقی و عقلانی است اما حجم فعلی آب انتقالی نیز 8 یا 9 برابر آب مورد نیاز برای شرب است و برای مصارف صنعتی، کشاورزی و فضای سبز به‌کار می‌رود؛ طبق بررسی‌های کارشناسان برای تأمین آب شرب 4 استان قم، اصفهان، کرمان و یزد تنها 350 میلیون مترمکعب در سال مورد نیاز است.

وی عنوان کرد: در پروژه‌های بهره‌برداری شده یا درحال تکمیل، حدود 2 میلیارد و 806 میلیون متر مکعب از سرشاخه رودهای خوزستان به استان‌های دیگر منتقل می‌شود که آسیب‌های فراوانی به استان وارد کرده است؛ در حالی که سرانه فضای سبز کشور 11/5 متر مربع است اما در اصفهان این عدد به حدود 28 متر مربع می‌رسد؛ مخالف فضای سبز نیستیم اما چگونه مدعی هستند که اصفهان به آب شرب نیاز دارد با آنکه تصمیم دارند سرانه فضای سبز خود را به 32 متر مربع برسانند.

امام جمعه موقت اهواز، انتقال آب را جنگ با طبیعت و اقدامی خلاف قانون، شرع و مصلحت ملت ایران دانست و بیان کرد: استان‌های چهارمحال و بختیاری، کهگیلویه و بویر احمد، ایلام و لرستان نیز متأثر از پروژه‌های انتقال آب شدند اما خوزستان بزرگترین قربانی این طرح‌ها است.

3 میلیون نخل در جنوب خوزستان به دلیل شوری و کمبود آب، خشک شدند

وی با اشاره به شور شدن آب خوزستان به‌ویژه آبادان و خرمشهر به دلیل عدم رعایت حقآبه خلیج فارس، گفت: در برهه‌ای، آب شرب این شهرها حتی مناسب احشام و نخیلات هم نبود؛ حدود 3 میلیون نخل به دلیل شوری و کمبود آب خشک شدند که این میزان بیش از تعداد نخل‌های نابود شده در طول جنگ تحمیلی است.

حیدری کاهش بیست درصدی محصولات کشاورزی در سال‌های اخیر و کاهش 40 درصدی تولید محصولات نیشکر در سال جاری را از دیگر تبعات انتقال آب دانست و تصریح کرد: خشک شدن بخش‌های زیادی از تالاب‌ها به دلیل عدم رعایت حق‌آبه آن، موجب تغییرات اکوسیستمی و افزایش کانون‌های مولد ریزگرد شده است؛ 50 درصد مسئله افزایش کانون‌های ریزگرد در خوزستان مربوط به خشکی مراتع است و همچنین خشکی مزارع کشاورزی 30 تا 35 درصد و خشکی تالاب‌ها نیز 12 تا 14 درصد در این زمینه مؤثر اند.

بیکاری و آسیب‌های اجتماعی از تبعات کم‌آبی در خوزستان است

نماینده خوزستان در مجلس خبرگان افزایش بیکاری در خوزستان را یکی دیگر از تبعات طرح‌های انتقال آب عنوان کرد و گفت: بنا بر برخی آمارها، نرخ بیکاری در خوزستان دوبرابر میانگین کشوری است که عمدتا به دلیل جنگ تحمیلی بود اما طرح‌های انتقال آب این مسئله را تشدید کرد.

وی با بیان اینکه اختلالات امنیتی در خوزستان، سراسر کشور را تحت تأثیر قرار می‌دهد، اظهار کرد: مهاجرت روستائیان و کشاورزان به حاشیه شهرها به دلیل کم‌آبی و بیکاری، تبعات بسیاری مانند فقر، مهاجرت از استان و آسیب‌های اجتماعی، امنیتی و اخلاقی مختلف را در پی داشته است؛ البته آسیب‌های اجتماعی و انحرافات دینی تنها به علت کم‌آبی نیستند اما نقش وسیع این موضوع را نمی‌توان نادیده گرفت.

امام جمعه موقت اهواز تصریح کرد: ایده مقام معظم رهبری احیای 2 میلیون هکتار از اراضی خوزستان بود اما به تدریج توسط مسؤولان به 550 هزار هکتار کاهش یافت و اجرای فاز دوم آن نیز با مشکل تأمین آب مواجه است.

تایید مستندات انتقال آب توسط کمیته حقیقت یاب

وی افزود: با آنکه تونل کوهرنگ 3 تکمیل نشده اما 50 میلیون مترمکعب آب‌ سرشاخه‌های کارون را با موتور پمپ منتقل می‌کنند؛ در جلسه با مسؤولان ارشد دولتی که این موضوع را مطرح کردیم هیچکس آن را نفی نکرد؛ حقایق و مستندات موجود در زمینه انتقال غیر قانونی آب توسط کمیته حقیقت یاب شورای عالی امنیت ملی تأیید شده است.

وی با بیان اینکه آغاز طرح‌های انتقال آب از خوزستان مربوط به دوران رژیم پهلوی است، بیان کرد: اینکه می‌گویند در دولت یازدهم پروژه‌ای عملیاتی نشده، صحیح نیست؛ درهمین دولت مجوز محیط زیستی برای طرح‌های انتقال آب صادر شده که از جمله آن طرح سولکان برای انتقال 200 میلیون مترمکعب آب به باغات پسته یک شرکت خصوصی در رفسنجان بوده است در حالی که برای تامین آب شرب آبادان و خرمشهر 90 میلیون مترمکعب در سال است.

نماینده خوزستان در مجلس شورای اسلامی در پایان گفت: فشار افکارعمومی و عقلانیت، عدالت و اقتدار نظام مقدس جمهوری اسلامی ضامن اجرای قانون منع اجرای طرح‌های انتقال آب است و مردم از پیگیری این موضوع ناامید نباشند(فارس)



کانال تلگرام عصر جهان



ثبت نظر

نام*
ایمیل(اختیاری)
نظر*