اخبار عمومی
اعلام وصول 2
265690
تاریخ انتشار: 1397/10/07 01:10
نویسنده مشهور عرب در تحلیلی نوشت:
بیشتر رهبران عرب به این مساله تن داده اند که اسد در قدرت باقی می ماند و کار مخالفان مسلح که طی هفت سال گذشته با حمایت آمریکا،اروپا،ترکیه کشورهای حاشیه خلیج فارس برای براندازی رئیس جمهور سوریه فعالیت کردند تمام است و اعلام خروج همه نیروهای آمریکایی از سوریه توسط رئیس جمهور آمریکا این واقعیت را مورد تأکید قرار داده است و دروازه را به شکل چهارتاق برای بازگشت عرب ها به سوریه باز کرد

به گزارش جماران عبدالباری عطوان نویسنده و تحلیلگر مشهور عرب در تحلیلی در روزنامه فرامنطقه ای رأی الیوم به جدیدترین تحولات سوریه پرداخت و  نوشت:سوریه این روزها در صدر عناوین روزنامه ها و بخش های خبری شبکه های تلویزیونی است نه به دلیل آن که تنها کشور عربی است که اسرائیل آن را هدف قرار می دهد آن هم در حالی که کشورهای حاشیه خلیج فارس روابط خود را با تل آویو عادی سازی می کنند بلکه همچنین به دلیل آن که رفت و آمدهای مسافران(مسئولان) از کشورهای عربی و کشورهای حاشیه خلیج فارس به دمشق زیاد شده است و انتظار می رود صف طولانی درخواست کنندگان از سرگیری روابط با سوریه به شکل عادی و طبیعی به مانند مرحله قبل از اعتراض ها در این کشور، پشت دروازه های سوریه طولانی تر و حتی قوی تر از قبل بحران شود.

امروز کشور امارات متحده عربی اعلام کرد که سفارتش در پایتخت سوریه را بازگشایی کرده است و همین امروز نیز یک هواپیمای خطوط هوایی سوریه در فرودگاه«المنستر» در تونس با 150 گردشگر برای گذراندن تعطیلات آخر سال در تفرجگاه هایش، فرود آمد و بی تردید این هواپیما «گردشگری - سیاسی» است و به کشوری رفته است که بیش از پنج هزار سلفی تونسی برای جنگیدن در چارچوب گروه های تروریستی تندروی مسلح با حمایت آمریکا و کشورهای حاشیه خلیج فارس به منظور براندازی نظام«صادر کرد».

انتظار می رود که تعداد مسافران دیپلمات و سیاسی به دمشق با فرارسیدن سال میلادی جدید افزایش یابد و هواپیماهای ریاست جمهوری عربی را خواهیم دید که در فرودگاه دمشق فرود بیایند و حامل رهبران عربی خواهند بود که خواستار دوستی با رهبران سوریه می شوند. ما یقین داریم که «عمر البشیر» رئیس جمهور سودان که اولین رهبر عربی است که «بشار اسد» رئیس جمهور سوریه را در زمین فرودگاه در آغوش گرفت در این زمینه تنها نخواهد ماند.

بیشتر رهبران عرب به این مساله تن داده اند که اسد در قدرت باقی می ماند و کار مخالفان مسلح که طی هفت سال گذشته با حمایت آمریکا،اروپا،ترکیه  کشورهای حاشیه خلیج فارس برای براندازی رئیس جمهور سوریه فعالیت کردند تمام است و اعلام خروج همه نیروهای آمریکایی از سوریه توسط« دونالد ترامپ» رئیس جمهور آمریکا این واقعیت را مورد تأکید قرار داده است و دروازه را به شکل چهارتاق برای بازگشت عرب ها به سوریه باز کرد.

نمی دانیم که آیا این عادی سازی روابط عرب ها با سوریه و رهبرانش به ضرر عادی سازی روابط شان با اشغالگر اسرائیلی است یا توجیهی برای آن است. نکته قابل توجه این است آن کشورهایی که سفارتخانه های خود را در دمشق بازگشایی می کنند همان هایی هستند که به سرعت در حال عادی سازی روابط شان با اسرائیل هستند و از وزرا و تیم های ورزشی اسرائیلی استقبال کرده اند. سوریه از جمله معدود کشورهای عربی است که همه نوع عادی سازی روابط با دولت اشغالگر را رد کرده و یک اسرائیلی را در اراضی اش مورد استقبال قرار نداده است.

اذعان می کنیم که برخی کشورهای حاشیه خلیج فارس هستند مانند سلطنت عمان که سفارتخانه های خود را در سوریه نبستند و آقای«یوسف بن علوی» وزیر خارجه اش شش ماه پیش به دمشق سفر کرد. همچنین به نقل از برخی منابع موثق مطلع شدیم که کشور بحرین نیز قصد دارد سفارتخانه اش را در دمشق طی هفته آینده بازگشایی کند و شیخ«خالد بن خلیفه»وزیر خارجه اش طی دیداری با «ولید المعلم» وزیر خارجه سوریه در ماه سپتامبر همتای سوری خود را به گرمی در آغوش گرفت. به عبارتی دیگر نزدیک شدن کشورهای حاشیه خلیج فارس به سوریه بسیار زودهنگام رخ داد ولی بازگشایی سفارت امارات به دلیل روابط همپیمانی قوی میان ابوظبی و ریاض بسیار مهم است و بعید نمی دانیم که امارات تبدیل به کانال ارتباط غیر مستقیم میان دو پایتخت (دمشق و ریاض) و دو دولت در آینده نزدیک شود. همچنین بعید نمی دانیم که برکناری« عادل الجبیر» وزیر خارجه عربستان سعودی که همیشه جمله مشهور خود یعنی اسد رئیس جمهور سوریه چه با جنگ چه با صلح باید کنار برود تکرار می کرد،  از مقامش و همزمان شدن این برکناری با بازگشایی سفارت امارات اتفاقی باشد.

مختصر و مفید باید بگوییم که عرب ها نادم و پشیمان به دمشق باز می گردند زیرا ارتش عربی سوریه بر توطئه پیروز شد و رهبرانش ایستادگی کردند و به رغم بزرگی طرح هایی که می خواست آنها را براندازد، عقب نشینی نکردند.

سوریه اکنون به محوری قوی به نام«محور مقاومت» تعلق دارد که دارای بازوهای کوبنده  و ذخیره سلاح های پیشرفته ای است که توان بازدارندگی را برای اولین بار در رویارویی با اشغالگر اسرائیلی محقق کرد و از حمایت کشور بزرگی به نام روسیه برخوردار است که برای شکست سلطه آمریکا پول و مردان زیادی را از دست داد و این محور پس از خروج آمریکا به شکل شکست خورده و خالی کردن همپیمانانش چه عرب باشند چه کرد، اکنون در منطقه دست بالا را دارد.



کانال تلگرام عصر جهان



ثبت نظر

نام*
ایمیل(اختیاری)
نظر*